Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

  • 162
Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně spočítat. Bylo by hloupé schrastit peníze na honosné auto snů a v zimě nejezdit, protože nezbude na nové gumy.

To auto je nádherné! A prodává se se slevou! Pokud právě vybíráte nový vůz, potlačte nadšení a soustřeďte se i na to, kolik vás bude stát jeho servis. Nákupem totiž placení teprve začíná. To máte povinné ručení, dálniční známka, pojištění... a pak je tu ještě další spousta věcí, které vám dokážou vysát úspory.

Při výběru auta je třeba potlačit emoce a i přes okouzlení lákavou cenou nebo líbivým vzhledem myslet i na to, kolik vás bude stát jeho servis.

Kolik bude stát pojistka, zjistíte dotazem na pojišťovně snadno. Vypátrat ovšem další věci, za které se peníze rozkutálí, je už složitější.

Ve firmách, které mají flotily aut, se velmi pečlivě sledují celkové náklady provozu vozidla, v hantýrce správců autoparků o nich uslyšíte jako o TCO (total cost of ownership, nebo také total cost of operation). „Ukazatele TCO jsou klíčové zejména pro firemní klientelu,“ potvrzuje Lukáš Popelka z Porsche Česká republika.

Je třeba se soustředit na skutečné hybatele nákladů jako zůstatková hodnota vozu (peníze, které utržíte při následném prodeji) nebo u firem administrativní náklady. Pokud potřebujete auto k práci, soustřeďte se také například na dostupnost servisu a dalších služeb.

„Vozidlo má náklady vždy, a to i když stojí a nejezdí,“ vysvětluje Zdeněk Svoboda, tvůrce unikátního systému ohodnocující náklady na provoz auta JiTiS. „Výdaje na provoz auta jsou přitom hned na druhém místě za bydlením,“ dodává.

„O vyčíslení nákladů na provoz je u nás velký zájem, každý den zaznamenáváme několik poptávek od klientů, kteří si vybírají auto a chtějí vědět, jaké jsou náklady vlastnictví auta a případné opravy,“ dodává Tomáš Kučera z obchodního domu s automobily Automodul.cz.

Spotřeba a výběr motoru

Velmi obecně se udává, že u firemních aut 30 až 50 procent všeho placení kolem vozu představují náklady na palivo a dalších 30 až 50 procent ztráta při následném prodeji vozidla. Pojištění je kolem 8 %, servis 7 % a pneumatiky procento.

Velmi silně vnímaným parametrem je podle Lukáše Popelky z Porsche Česká republika například délka servisního intervalu, značky koncernu VW ho u osobních vozů v některých případech natahují až na 2 roky (nebo 30 000 km).

Na spotřebu se Češi zaměřují velmi silně. Souvisí s ní i volba motoru. Obecně lze říci, že nafťák se vyplatí těm, kdo najezdí ročně alespoň patnáct dvacet tisíc kilometrů. Se stále větší komplikovaností a náchylností moderních naftových motorů, u kterých mohou servisní náklady dosahovat astronomických částek, se tato hranice ještě více posouvá. Selskou logiku - Mám jezdit za osm litrů benzinu nebo šest nafty? - hravě rozmetá servis turbodieselu, při kterém bude třeba měnit vstřikovače a čerpadlo nafty a k tomu dvouhmotový setrvačník (spojku) a filtr pevných částic.

Rozhodně stojí za to prosondovat, kolik vůbec servis auta konkrétní značky stojí (ti nejpečlivější zkoumají ceny konkrétních exponovaných dílů – tlumičů, brzd, nárazníků, světel...). Ušetřené tisícovky za nákup auta s výhodnější cenovkou umí z peněženky vytáhnout banální výměna brzdových kotoučů a destiček.

Ještě mnohem méně si kupec uvědomuje, jak výraznou částkou se na celkové bilanci peněz za vlastnictví auta podílí cena ojetého auta při prodeji. Právě prodejnost ojetého vozu a především jeho zůstatková cena, kterou za něj při následném prodeji dostanete, má velký vliv na celkovou bilanci toho, kolik automobil a jeho provoz stály.

Jaká je situace na trhu s ojetinami a jak si které značky drží cenu vysledovat lze, stačí se podívat do inzerce. Obecně platí, že extrémně vysokou zůstatkovou hodnotu si drží škodovky a vozy z Německa, za nimi jsou japonská auta. Naopak třeba u francouzských nebo italských vozů padá cena na trhu ojetin výrazněji.

Vlastní počty

Když si chcete udělat takový rozpočet TCO sami, počítejte tedy kromě nákupní ceny (leasingové splátky) i s placením za pojištění, servis, pneumatiky a dálniční známky.

Škoda Rapid liftback a Spaceback

Za konkrétní příklad jsme zvolili typické auto české rodiny. Škodu Rapid Liftback s motorem 1.0 TSI 70 kW Ambition bez další příplatkové výbavy s ceníkovou cenou 330 tisíc korun. Výhodou škodovek je, že si především na českém trhu drží cenu, což je bonus pro majitele při následném prodeji a velmi výrazně to promlouvá do celkové bilance. Po pěti letech provozu a 100 tisících najetých kilometrech takový rapid prodáte dle tabulek zůstatkových hodnot zhruba za 120 tisíc. Za benzin majitel zaplatí za pět let asi 140 tisíc, předepsané pravidelné servisní prohlídky a běžná údržba vyjdou na 28 tisíc, povinné ručení a havarijní pojištění na třicet tisíc a dálniční známky pořídíte na pět let za 7500. Celkové náklady s připočtením pneumatik a dalších drobných položek vycházejí na čtyři koruny a pár haléřů na kilometr.