Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen | foto: Volkswagen

Další podvod kvůli emisím, tentokrát u šestiválcových Audi

  • 40
Kalifornská státní organizace CARB objevila další podvodný software. Tentokrát se týká Audi a emisí CO2. Vše souvisí s aférou Dieselgate, ve které se odhalilo, že automobilky upravují auta tak, že rozpoznají testy měření emisí a mění své chování, aby dostály požadovaným limitům.

Američané letos v létě přišli na novou funkci v řídícím softwaru automatické převodovky s interním označením AL 551 u šestiválcového motoru. Je spojena se systémem rozpoznávání úhlu natočení volantu. Pokud totiž řidič neotočí volantem po startu o více než patnáct stupňů (to je případ jízdy na válcové zkušebně, kde má auto vyrovnaná kola do přímého směru), přepne se logika řazení do speciálního režimu s nižší spotřebou a nižšími emisemi CO2. Jakmile dojde k většímu vychýlení volantem, je opětovně aktivován běžný režim řazení, v něm ovšem auto udávaných hodnot nedosahuje.

Jakých aut se to týká? Pravděpodobně všech, které byly vybaveny osmistupňovou samočinnou převodovkou původem od ZF, ta totiž nese zmíněné interní označení AL551 a najdete ji např. v modelech A6, A8, Q5, Q7 s velkými silnými motory. Podle informací německého listu Bild am Sonntag používal ingolstadtský výrobce takový software pár let a přestal s tím letos v květnu (CARB nový typ podvodného softwaru objevil u staršího auta). Podobně jako v USA však bylo s údaji o spotřebě podle všeho manipulováno i v Evropě. Audi v návaznosti na tato zjištění propustilo několik zodpovědných techniků.

Automobilka se zatím k nové kauze nevyjádřila. V USA v současné době probíhá vyšetřování prvního emisního skandálu, který se v případě Audi týká vznětových třílitrových šestiválců. V nich byl nainstalován software, který rozpoznal měření emisí a upravil nastavení pohonné jednotky s ohledem na co nejnižší emise NOx, jejichž limity pak vozy v reálném provozu výrazně překračovaly. Výrobci hrozí, že bude muset zpětně vykoupit tisíce aut.