Nový průšvih VW: „cinklá“ TDI vyvinul za levné peníze EU na ekologii

aktualizováno 
Volkswagen bojuje o post největší automobilky světa, ale je to i největší průšvihář v autoprůmyslu. Evropská investiční banka mu teď zastavila poskytování úvěrů. Podezřívá totiž automobilku, že za půjčené peníze, za které měla vyvinout technologie šetrné k životnímu prostředí postavila mimo jiné turbodiesel EA189.

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Ano, to je to „cinklé“ TDI, kolem kterého je už dva roky mela v rámci kauzy Dieselgate (kompletní zpravodajství o aféře čtěte zde).

Už v lednu 2016 Evropská investiční banka (EIB) v důsledku emisního skandálu pozastavila poskytování dalších úvěrů Volkswagenu. Její šéf Werner Hoyer slíbil, že nejpozději do roka vyšetří, zda automobilka peníze z dřívějších půjček nepoužila na falšování údajů o emisích.

Hoyer po rozpoutání kauzy Dieselgate na podzim roku 2015 upozornil, že EIB by mohla požadovat vrácení 400 milionů eur (téměř 11 miliard korun), pokud by zjistila, že Volkswagen některou z jejích půjček použil k podvodům s testy emisí u naftových motorů.

Werner Hoyer nyní pro New York Times prohlásil, že se vrcholový management automobilky se od počátku Dieselgate k celé této záležitosti nestavěl dobře.

Volkswagen vše popírá: „Veškeré finanční prostředky získané společností Volkswagen z Evropské unie byly použity pro určený účel,“ uvedla společnost v prohlášení.

Banka je pro Volkswagen důležitým zdrojem financování. Od roku 1990 poskytla Volkswagenu půjčky za zhruba 4,6 miliardy eur (124 miliard korun). Třetinu z levných úvěrů měla automobilka využít k financování vývoje technologií šetrných k životnímu prostředí.

Do případu se zamotal také Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF), který tento týden uzavřel vyšetřování možného zneužití úvěrů EU ze strany Volkswagenu. „Závěrečnou zprávu a doporučení soudního řešení OLAF poslal německým státním orgánům, jmenovitě státnímu zastupitelství v Braunschweigu. Administrativní doporučení zaslal Evropské investiční bance,“ uvádí se v prohlášení úřadu.

OLAF doporučuje, aby Evropská investiční banka (EIB), která patří členským zemím EU a zastupuje jejich zájmy, podnikla aktivní kroky při realizaci strategie v boji proti podvodům. Současně však uvedl, že dotyčné úvěry již byly splaceny.

Volkswagen má ovšem u Evropské investiční banky stále ještě 700 milionů eur v nezaplacených půjčkách divizí těžkých nákladních automobilů a poboček v Latinské Americe a Indii.

Úřad OLAF zkoumal, zda automobilka Volkswagen nezískala úvěry od EIB neoprávněně a zda peníze od Evropské unie určené na vývoj a výzkum nepoužila k jiným účelům. OLAF má na starosti boj proti podvodům a korupci v případech poškozujících finanční zájmy Evropské unie.

Volkswagen v září 2015 přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Společnost tak spadla do největší krize ve své 80leté historii, skandál už ji stál více než 25 miliard dolarů. Nově čelí s dalšími německými automobilkami podezření z kartelové dohody. Firmy Daimler, vyrábějící mercedesy, BMW a Volkswagen se svými prémiovými značkami Porsche a Audi měly dvacet let přesně koordinovat všechny kroky (více čtěte zde).



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...

Dieselgate u Opelu: policie prohledala kvůli naftovým vozům kanceláře

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Německá policie kvůli podezření z podvodů s emisemi u naftových vozů provedla razii v kancelářích automobilky Opel v...



Najdete na iDNES.cz