Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový průšvih VW: „cinklá“ TDI vyvinul za levné peníze EU na ekologii

aktualizováno 
Volkswagen bojuje o post největší automobilky světa, ale je to i největší průšvihář v autoprůmyslu. Evropská investiční banka mu teď zastavila poskytování úvěrů. Podezřívá totiž automobilku, že za půjčené peníze, za které měla vyvinout technologie šetrné k životnímu prostředí postavila mimo jiné turbodiesel EA189.

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Ano, to je to „cinklé“ TDI, kolem kterého je už dva roky mela v rámci kauzy Dieselgate (kompletní zpravodajství o aféře čtěte zde).

Už v lednu 2016 Evropská investiční banka (EIB) v důsledku emisního skandálu pozastavila poskytování dalších úvěrů Volkswagenu. Její šéf Werner Hoyer slíbil, že nejpozději do roka vyšetří, zda automobilka peníze z dřívějších půjček nepoužila na falšování údajů o emisích.

Hoyer po rozpoutání kauzy Dieselgate na podzim roku 2015 upozornil, že EIB by mohla požadovat vrácení 400 milionů eur (téměř 11 miliard korun), pokud by zjistila, že Volkswagen některou z jejích půjček použil k podvodům s testy emisí u naftových motorů.

Werner Hoyer nyní pro New York Times prohlásil, že se vrcholový management automobilky se od počátku Dieselgate k celé této záležitosti nestavěl dobře.

Volkswagen vše popírá: „Veškeré finanční prostředky získané společností Volkswagen z Evropské unie byly použity pro určený účel,“ uvedla společnost v prohlášení.

Banka je pro Volkswagen důležitým zdrojem financování. Od roku 1990 poskytla Volkswagenu půjčky za zhruba 4,6 miliardy eur (124 miliard korun). Třetinu z levných úvěrů měla automobilka využít k financování vývoje technologií šetrných k životnímu prostředí.

Do případu se zamotal také Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF), který tento týden uzavřel vyšetřování možného zneužití úvěrů EU ze strany Volkswagenu. „Závěrečnou zprávu a doporučení soudního řešení OLAF poslal německým státním orgánům, jmenovitě státnímu zastupitelství v Braunschweigu. Administrativní doporučení zaslal Evropské investiční bance,“ uvádí se v prohlášení úřadu.

OLAF doporučuje, aby Evropská investiční banka (EIB), která patří členským zemím EU a zastupuje jejich zájmy, podnikla aktivní kroky při realizaci strategie v boji proti podvodům. Současně však uvedl, že dotyčné úvěry již byly splaceny.

Volkswagen má ovšem u Evropské investiční banky stále ještě 700 milionů eur v nezaplacených půjčkách divizí těžkých nákladních automobilů a poboček v Latinské Americe a Indii.

Úřad OLAF zkoumal, zda automobilka Volkswagen nezískala úvěry od EIB neoprávněně a zda peníze od Evropské unie určené na vývoj a výzkum nepoužila k jiným účelům. OLAF má na starosti boj proti podvodům a korupci v případech poškozujících finanční zájmy Evropské unie.

Volkswagen v září 2015 přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Společnost tak spadla do největší krize ve své 80leté historii, skandál už ji stál více než 25 miliard dolarů. Nově čelí s dalšími německými automobilkami podezření z kartelové dohody. Firmy Daimler, vyrábějící mercedesy, BMW a Volkswagen se svými prémiovými značkami Porsche a Audi měly dvacet let přesně koordinovat všechny kroky (více čtěte zde).





Nejčtenější

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.