Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový průšvih VW: „cinklá“ TDI vyvinul za levné peníze EU na ekologii

aktualizováno 
Volkswagen bojuje o post největší automobilky světa, ale je to i největší průšvihář v autoprůmyslu. Evropská investiční banka mu teď zastavila poskytování úvěrů. Podezřívá totiž automobilku, že za půjčené peníze, za které měla vyvinout technologie šetrné k životnímu prostředí postavila mimo jiné turbodiesel EA189.

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Ano, to je to „cinklé“ TDI, kolem kterého je už dva roky mela v rámci kauzy Dieselgate (kompletní zpravodajství o aféře čtěte zde).

Už v lednu 2016 Evropská investiční banka (EIB) v důsledku emisního skandálu pozastavila poskytování dalších úvěrů Volkswagenu. Její šéf Werner Hoyer slíbil, že nejpozději do roka vyšetří, zda automobilka peníze z dřívějších půjček nepoužila na falšování údajů o emisích.

Hoyer po rozpoutání kauzy Dieselgate na podzim roku 2015 upozornil, že EIB by mohla požadovat vrácení 400 milionů eur (téměř 11 miliard korun), pokud by zjistila, že Volkswagen některou z jejích půjček použil k podvodům s testy emisí u naftových motorů.

Werner Hoyer nyní pro New York Times prohlásil, že se vrcholový management automobilky se od počátku Dieselgate k celé této záležitosti nestavěl dobře.

Volkswagen vše popírá: „Veškeré finanční prostředky získané společností Volkswagen z Evropské unie byly použity pro určený účel,“ uvedla společnost v prohlášení.

Banka je pro Volkswagen důležitým zdrojem financování. Od roku 1990 poskytla Volkswagenu půjčky za zhruba 4,6 miliardy eur (124 miliard korun). Třetinu z levných úvěrů měla automobilka využít k financování vývoje technologií šetrných k životnímu prostředí.

Do případu se zamotal také Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF), který tento týden uzavřel vyšetřování možného zneužití úvěrů EU ze strany Volkswagenu. „Závěrečnou zprávu a doporučení soudního řešení OLAF poslal německým státním orgánům, jmenovitě státnímu zastupitelství v Braunschweigu. Administrativní doporučení zaslal Evropské investiční bance,“ uvádí se v prohlášení úřadu.

OLAF doporučuje, aby Evropská investiční banka (EIB), která patří členským zemím EU a zastupuje jejich zájmy, podnikla aktivní kroky při realizaci strategie v boji proti podvodům. Současně však uvedl, že dotyčné úvěry již byly splaceny.

Volkswagen má ovšem u Evropské investiční banky stále ještě 700 milionů eur v nezaplacených půjčkách divizí těžkých nákladních automobilů a poboček v Latinské Americe a Indii.

Úřad OLAF zkoumal, zda automobilka Volkswagen nezískala úvěry od EIB neoprávněně a zda peníze od Evropské unie určené na vývoj a výzkum nepoužila k jiným účelům. OLAF má na starosti boj proti podvodům a korupci v případech poškozujících finanční zájmy Evropské unie.

Volkswagen v září 2015 přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Společnost tak spadla do největší krize ve své 80leté historii, skandál už ji stál více než 25 miliard dolarů. Nově čelí s dalšími německými automobilkami podezření z kartelové dohody. Firmy Daimler, vyrábějící mercedesy, BMW a Volkswagen se svými prémiovými značkami Porsche a Audi měly dvacet let přesně koordinovat všechny kroky (více čtěte zde).




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

Hliněný model crossoveru postavený na základech Škody Fabia

Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.