Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli ekologii nechávají v USA cinklá TDI hnít, čeká je vrakoviště

aktualizováno 
Američané se rozhodli exemplárně potrestat Volkswagen za manipulace testů emisí. Německý koncern musí od majitelů zpátky vykoupit statisíce volkswagenů a audi. Auta teď parkují na obrovských plochách a nikdo pořádně neví, co s nimi bude dál.

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate odkoupit od zákazníků, parkují na obřích odstavných plochách. Tato je u opuštěného stadionu Silverdome v Michiganu. | foto: AP

Auto musí jezdit. Když ho necháte dlouhé měsíce nebo roky nečinně stát, mohou majitele čekat vleklé problémy. Zarezlé brzdy, zatuhlé mechanické části, vysychající pryžové části a další stárnoucí komponenty budou potřebovat péči a často výměnu. A vůbec není jisté, jestli auto bez totální generálky dostanete opět do stoprocentní kondice. Vše ještě ztěžuje fakt, že jsou auta stále složitější a počet choulostivých dílů narůstá.

Dieselgate

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Vše o aféře Dieselgate ČTĚTE ZDE

Přesně to se teď děje s desetitisíci volkswageny s motory TDI, které začínají hnít na obřích odstavných plochách. Zatím z nich olej neodkapává, ale nechat degradovat často velmi mladá auta je šílenost.

Nakonec není nepravděpodobné, že je Volkswagen bude muset sešrotovat. Automobilka má nyní americkým úřadům představit úpravy, po kterých by auta mohla opět do provozu. Podle všeho zatím takové řešení nenašla. Volkswagen má povinnost všechny vykoupené volkswageny a audi upravit tak, aby nemohly jezdit.

Nařízení úřadů doslova říká, že musí být odstraněna řídící jednotka motoru. Pokud Volkswagen nevyvine úpravy, které vozům umožní splnit americké emisní normy, může auto rozebrat na díly a rozprodat ho, ale musí znehodnotit řídící jednotku, oxidační katalyzátor a filtr pevných částic. Řešením není ani export do zemí, které mohou mít benevolentnější normy. Amerika i v tomto případě vyžaduje, aby auto, které jde na vývoz splňovalo americké normy.

Už jen najít plochy, kam auta odstavit a zabezpečit je, nebylo pro Volkswagen úplně jednoduché a už vůbec to nebude levné. Server Jalopnik našel tři místa, kam automobilka v USA cinklá auta odkládá. Prvním je obří parkoviště nevyužívaného stadionu Silverdome v michiganském Pontiacu. Druhým je dvacet let opuštěná letecká základna Norton v Kalifornii, která je nyní součástí mezinárodního letiště v San Bernardinu, a třetí je přístav v Baltimoru.

Německý koncern ještě ani pořádně neví, kolik ho celá aféra bude stát. Aktuálně je známo, že na pokutách a vyrovnání s americkými zákazníky, ke kterým se opět pokouší přidat i Evropané, zaplatí asi 550 miliard korun. Automobilce navíc zbudou statisíce aut, které podle rozhodnutí amerických úřadů nesmí na silnice.

Německý výrobce jich má vykoupit přes 400 tisíc, nyní je někde za polovinou tohoto množství.



Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

V Indii zase prší a tamní řidiči se bojí, že jim nateče voda do výfuku

V Indii začalo období dešťů, takto to vypadá v ulicích Bombaje.

V Bombaji už třetí den prší a má pršet ještě další čtyři. Vláda v některých zaplavených oblastech vyhlásila dětem...

V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Prodej elektroaut v Česku je 0,19 %, nejdůležitější jsou Čína a Norsko

Elektromobil BYD e6

Čína a Norsko zůstaly v prvním pololetí nejdůležitějšími trhy pro elektrické automobily. V Číně zůstala tato auta...

Najdete na iDNES.cz