Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli ekologii nechávají v USA cinklá TDI hnít, čeká je vrakoviště

aktualizováno 
Američané se rozhodli exemplárně potrestat Volkswagen za manipulace testů emisí. Německý koncern musí od majitelů zpátky vykoupit statisíce volkswagenů a audi. Auta teď parkují na obrovských plochách a nikdo pořádně neví, co s nimi bude dál.

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate odkoupit od zákazníků, parkují na obřích odstavných plochách. Tato je u opuštěného stadionu Silverdome v Michiganu. | foto: AP

Auto musí jezdit. Když ho necháte dlouhé měsíce nebo roky nečinně stát, mohou majitele čekat vleklé problémy. Zarezlé brzdy, zatuhlé mechanické části, vysychající pryžové části a další stárnoucí komponenty budou potřebovat péči a často výměnu. A vůbec není jisté, jestli auto bez totální generálky dostanete opět do stoprocentní kondice. Vše ještě ztěžuje fakt, že jsou auta stále složitější a počet choulostivých dílů narůstá.

Dieselgate

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Vše o aféře Dieselgate ČTĚTE ZDE

Přesně to se teď děje s desetitisíci volkswageny s motory TDI, které začínají hnít na obřích odstavných plochách. Zatím z nich olej neodkapává, ale nechat degradovat často velmi mladá auta je šílenost.

Nakonec není nepravděpodobné, že je Volkswagen bude muset sešrotovat. Automobilka má nyní americkým úřadům představit úpravy, po kterých by auta mohla opět do provozu. Podle všeho zatím takové řešení nenašla. Volkswagen má povinnost všechny vykoupené volkswageny a audi upravit tak, aby nemohly jezdit.

Nařízení úřadů doslova říká, že musí být odstraněna řídící jednotka motoru. Pokud Volkswagen nevyvine úpravy, které vozům umožní splnit americké emisní normy, může auto rozebrat na díly a rozprodat ho, ale musí znehodnotit řídící jednotku, oxidační katalyzátor a filtr pevných částic. Řešením není ani export do zemí, které mohou mít benevolentnější normy. Amerika i v tomto případě vyžaduje, aby auto, které jde na vývoz splňovalo americké normy.

Už jen najít plochy, kam auta odstavit a zabezpečit je, nebylo pro Volkswagen úplně jednoduché a už vůbec to nebude levné. Server Jalopnik našel tři místa, kam automobilka v USA cinklá auta odkládá. Prvním je obří parkoviště nevyužívaného stadionu Silverdome v michiganském Pontiacu. Druhým je dvacet let opuštěná letecká základna Norton v Kalifornii, která je nyní součástí mezinárodního letiště v San Bernardinu, a třetí je přístav v Baltimoru.

Německý koncern ještě ani pořádně neví, kolik ho celá aféra bude stát. Aktuálně je známo, že na pokutách a vyrovnání s americkými zákazníky, ke kterým se opět pokouší přidat i Evropané, zaplatí asi 550 miliard korun. Automobilce navíc zbudou statisíce aut, které podle rozhodnutí amerických úřadů nesmí na silnice.

Německý výrobce jich má vykoupit přes 400 tisíc, nyní je někde za polovinou tohoto množství.




Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Najdete na iDNES.cz