Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Technické zkratky mohou mást

  18:03aktualizováno  18:03
Člověk, který zatouží po výměně svého starého auta a chce nový automobil, s dosti velkou pravděpodobností začne sledovat inzeráty, sežene si prospekty nebo se na dlouhé hodiny usadí k počítači a bude porovnávat údaje z internetových prezentací prodejců aut.

Přestože se tak dozví mnohé, je i dosti pravděpodobné, že z lecčeho bude tak trochu jelen. Důvodem jsou zkratky charakterizující nějakou technickou vymoženost vozu. Problém je v tom, že shodná či velmi podobná technická řešení se občas označují jinak- podle toho, z jaké země je výrobce. Proto například, když hodláte koupit Rols- Royce, můžete v prospektu narazit na zkratku TAS stejně jako u německých vozů.

Zatímco anglickou zkratku tvoří počáteční písmena slov Traction assistance system, což je systém kontroly trakcí a stability, německá zkratka značí výraz Temperaturabhanginger Startmengeanschlag - systém, který při spouštění vznětového motoru reguluje množství vstřikovaného paliva v závislosti na teplotě. Naopak to, že vůz disponuje pohonem na všechna čtyři kola, se může označovat FWD (Four wheel drive), 4 WD (což je totéž), AWD (All wheel Drive) nebo jen matematicky 4x4. Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí Škody Auto, připouští, že žádná domluva mezi výrobci automobilů o tom, jak označovat jednotlivé systémy, neexistuje.

"My používáme stejné zkratky v celém koncernu, ale pochopitelně jiní automobiloví výrobci mají jiné. Jedině tehdy, pokud je zařízení dodáváno dodavatelem zvenčí a je montováno do vozů různých značek, což je třeba ABS firmy Bosch, pak je označení tohoto systému všude stejné." Vedoucí prodeje pražského autosalonu Toyota Domanský Martin Vodička ze své zkušenosti říká, že velká část zákazníků, kteří kupují malé a střední vozy se o zkratky a tedy různé technické vymoženosti namontované uvnitř automobilů příliš nezajímají. "Oni vědí, co je ABS, a zajímají se, zda to vůz má, vědí, co je to klima, ale už je většinou nevzrušuje, zda je klimatizace mechanická či digitální, natožpak informace o systému vstřikování. Specifickou skupinou jsou kupci dražších vozů.

Ti si dosti často nechávají vysvětlit i malé technické detaily," uvádí Vodička. Zkratek používaných výrobci je skutečně nepřeberné množství. Některé, pokud jim porozumíte, vás jakožto řidiče běžných vozů mohou i poněkud znervóznět. Například automobilka Subaru používá Activ drive assist (zkratka ADA). Funguje to údajně tak, že počítač podle obrazu ze dvou kamer vyhodnocuje situaci a v případě potřeby upozorní řidiče na nebezpečí nebo sám ubere plyn a přibrzdí. Hodně zkratek je uvedeno i na zadní části vozů a v podstatě tvoří součást názvu daného automobilu. Obyčejně jde o označení stupňů výbavy (všichni ještě máme v paměti označování škodovek písmeny S, L - lux, Lx Glx). Dnes ta zkratka signalizuje, na jaký druh paliva vůz jezdí, kolik má motor ventilů a podobně.


Slovníček dalších běžných technických zkratek:

ABS (Anti-lock brake systém) - je protiblokovací brzdový systém, který funguje tak, že pokud se při brzdění zablokuje nějaké kolo, sníží brzdný tlak, který na ně působí

ASR (Antriebs Schlupf Regelung) - protiprokluzový systém kol. Pokud nějaké hnací kolo začne prokluzovat, snižuje přiváděný točivý moment motoru. Obdobou je ESR (Eelektronische schlupfreduzierung)

ESP (Electronic stability Programme) - elektronický program stability

MPI (Multi point injection) - vícebodové vstřikování Bosh.

MPV (Multi Purpose vehicle) - velkoprostorový automobil

OHC (overhead cmahaft) - konstrukce motoru s rozvodem s visutými ventily a vačkovým hřídelem na hlavě válců

TDI (turbodiesel injektion) - vznětový motor přeplňovaný turbodmychadlem

SDI (Saugen direct injektion) - vznětový motor s přímým vstřikem nafty

HDI (High Presure direct injektion) - vysokotlaké přímé vstřikování

GDI (Gasoline direct injektion) - přímé vstřikování benzinu


Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.