Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrický supersport z Číny si vozí turbínu. Spotřeba: 0,18 na sto

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - S turbínovým pohonem automobilů v historii několik automobilek experimentovalo, ale v praxi žádný návrh neuspěl. Do sériové výroby by tak chtěla turbíny v autech přivést čínská společnost Techrules. Ta představila v Ženevě svůj turbínový supersport s výkonem přes 1000 koní a dojezdem přes 2 000 kilometrů.

Auta poháněná turbínou se objevovala spíše v představách autorů sci-fi literatury, v praxi jich moc nebylo. Prototypy připravily automobilky Chrysler, Fiat, Rover nebo General Motors, ale do skutečné sériové výroby se nedostal žádný z nich. Nevýhody pohonu turbínou totiž byly vždy zásadní překážkou k praktickému rozšíření. Vysokootáčkové turbíny byly hlučné a problémem bylo i jejich vhodné zpřevodování – turbínový motor se ne nadarmo v letectví využívá kvůli svému tahu, v automobilové praxi je ale více potřeba točivý moment. A samozřejmě precizní turbína je také trochu choulostivější než spalovací motor.

Jenže vysoká účinnost turbínových motorů konstruktéry láká i nadále. A čínská společnost Techrules se teď v Ženevě pochlubila vozem, který by mohl být začátkem praktické kariéry tohoto druhu pohonu v automobilech.

Neobvyklý hybrid

Techrules v Ženevě vystavuje dva supersportovní vozy nazvané AT96 a GT96. Rozdíl mezi nimi je v tom, na jaké palivo umí turbína fungovat. AT je zkratka pro Aviation Turbine, tato verze tedy běží na klasická tekutá paliva, GT zase Gas Turbine, ta umí zpracovat plynná paliva. O palivech ale až později, nejprve si představíme celý koncept auta.

Technika turbínového supersportu Techrules

Zásadní rozdíl oproti předchozím koncepcím turbínových vozů je v tom, že Techrules nepoužívá turbínu k přímému pohonu kol. Naopak, vůbec s nim vazbu nemá, „devadesát šestka“ je sériový hybrid, tedy něco, jako třeba Opel Ampera nebo Fisker Karma. Motor tu tedy slouží pouze jako generátor elektrické energie, o pohon se starají elektromotory přímo v kolech. Čínská firma tomu říká Turbine-Recharging Electric Vehicle (turbínou-dobíjený elektromobil), zkráceně TREV.

U Techrules mají s tímto pohonem velké plány. Současný koncept už ve formě prototypů testují na okruhu v britském Silverstonu a vývoj má probíhat i na dalších místech, do několika let by z toho měl vzejít malosériový supersport. Ten by měl ověřit schopnosti technologie v praxi a pár let nato by se pak tento koncept měl dostat i do mnohem obyčejnějších vozů – Techrules plánuje výrobu kompaktního vozu a auta o třídu menší. Škoda Fabia by tak za několik let mohla dostat konkurenta s turbínou pod kapotou.

Bude nahánět Bugatti

První turbínový supersport bude auto vpravdě výjimečné. Výkon elektromotorů je ohromujících 1 044 koní a je jich tu rovnou šest. Dva vpředu, vzadu jsou na každé kolo další dva elektromotory. Techrules tvrdí, že tohle řešení je lepší z hlediska zástavbových poměrů i dostupnosti výkonu. Sadu baterií má supersport relativně skromnou, vystačit by měly na zhruba 150 kilometrů jízdy.

A díky tomu, že turbínový generátor s veškerým příslušenstvím (čerpadla, měniče, motorgenerátor a samotná mikroturbína) má hmotnost jen 100 kilogramů, podařilo se udržet nízko i celkovou hmotnost studie. Momentálně je to 1 380 kilogramů, ale u Techrules by se v sériovém provedení rádi dostali na suchou hmotnost pod 1 000 kilogramů.

Výsledkem mají být naprosto špičkové dynamické parametry. Zrychlení na stovku má trvat 2,5 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 350 km/h. Díky vektorování síly jednotlivých elektromotorů bude vůz jistě velmi schopný i v zatáčkách.

Velká efektivita

Nový turbínový pohon by měl být nesmírně efektivní. Techrules dokonce slibuje fantastickou spotřebu 0,18 litru paliva na 100 kilometrů – v případě provedení AT96 leteckého benzinu kerosinu. Firma ale sportovně přiznává, že to je teoretická hodnota v plug-in hybridním provozu, kdy se bude sada baterií dobíjet ze zásuvky a generátor přijde ke slovu v oficiálním testovacím cyklu jen málokdy.

Techrules AT96

Čínská firma ale sympaticky „přiznává barvu“, když říká, že s náplní 80 litrů leteckého benzinu a plně nabitými bateriemi je dojezd hybridu 2 000 kilometrů. Dále v tiskové zprávě Techrules uvádí, že v případě, že se bude baterie výhradně dobíjet pomocí palubního generátoru, je průměrná spotřeba paliva 4,8 litru na 100 kilometrů.

Dobití baterií s kapacitou 20 kWh využitelné energie by mělo za pomoci turbínového generátoru trvat asi 40 minut, turbína samotná má výkon 30 kW. To znamená, že při běžné jízdě by měla stíhat auto s určitou rezervou bez problémů dobíjet. Jinak tomu ale bude při ostré jízdě, na okruhu jistě půjde techrules „vyšťavit“ třeba za 20 minut, pak bude muset řidič na dobití čekat.

Fotogalerie

Pro běžné sériové modely, které firma plánuje začít vyrábět později, by ale tohle nemuselo být žádné zásadní omezení. Na druhou stranu spotřeba paliva se u obyčejnějších verzí asi moc lišit nebude, turbína sice bude moci mít nižší výkon, ale efektivita bude nejspíš podobná.

Špičková turbína

Kromě celého uspořádání pohonu stojí u vozu techrules za pozornost právě samotná turbína. Malý palubní generátor dostal několik zajímavých řešení, které mají zvýšit využitelnost a spolehlivost turbíny v praxi. Výrobce tak například vyvinul speciální magneticko-vzduchová ložiska, díky kterým může turbína točit až 96 000 otáček za minutu i v drsných podmínkách silničního provozu. Rázy při jízdě na silnici totiž jinak na přesnost velmi náročné turbíny nemají moc rády, nová ložiska přitom mimo jiné pomohla zvýšit právě tolerance v celém ústrojí, takže třeba při otřesech nehrozí poškození turbíny.

Výhodou je také možnost provozu na celou řadu paliv. Techrules uvádí třeba zemní plyn, bioplyn, naftu, benzin nebo kerosin, možností bude ale určitě více. Firma vyzdvihuje, že pro provoz jejích vozů nebude potřeba žádná speciální infrastruktura, jako v případě elektromobilů nebo vozů na vodík.

Techrules GT96

Turbínový sen

Čínští investoři začínají být v automobilovém světě velmi ambiciózní a zatímco dříve se zdálo, že bude chtít Čína svět zaplavit levnými auty pochybné kvality, v posledních letech se karta trochu obrací. Čínský kapitál se podílí na vývoji moderních technologií pro automobilový průmysl. Mnoho peněz investuje do rozvoje elektromobilů, třeba i americká novinka Faraday Future, která chce vyzvat na souboj Muskovu Teslu, za sebou má čínský kapitál.

Techrules je mezi těmito pokusy asi nejodvážnější, turbína jako generátor sice není žádný nový nápad, ale v praxi se zatím v automobilu neprosadila. Mladá firma to ovšem chce změnit.




Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...



Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Kamiq je nové SUV Škody. Do Evropy nemíří, techniku má z první octavie

Škoda Kamiq

Na čínském autohome.com.cn se objevily fotky nového SUV značky Škoda. Model pojmenovaný Kamiq je určený pro největší...

Další z rubriky

Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Na CESu představili nářadí pro autonomní jízdu, které vzniklo v Česku

Nadnárodní společnost Valeo představila na veletrhu CES v Las Vegas...

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas obdivují návštěvníci řadu technologií, které by v budoucnosti měly...

Budoucnost podle šéfů automobilek: potíže s nabíjením, prodej on-line

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...

Do roku 2025 celosvětově zanikne 30 až 50 procent klasických automobilových dealerství. Prodej aut se přesune na...

Najdete na iDNES.cz