Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Telefon za volantem? Pokuta!

  12:23aktualizováno  12:23
P r a h a - Ani den navíc nebudou dopravní policisté tolerovat, když budou mít řidiči v ruce při jízdě autem telefonní přístroj. "Ta změna pravidel není nijak překvapující, mluví se o ní dost dlouho. Od ledna řidiče nečeká žádná doba hájení," ubezpečuje Josef Daniška z ředitelství republikové dopravní policie v Praze. Přistiženému motoristovi hrozí pokuta až tisíc korun. Daniška však přiznává, že tvrdost postihu záleží na konkrétním policistovi a na jeho posouzení situace.
Změnu v pravidlech přináší nový silniční zákon, který začne platit již za dvacet dní. Řidiči zakazuje "držet při jízdě s vozidlem v ruce telefonní přístroj nebo jiné hovorové zařízení". V praxi to znamená, že při telefonování za volantem bude motorista muset použít takzvanou hands free sadu, s jejíž pomocí mu zůstanou i při vyřizování hovoru volné obě ruce. Podle pražského motoristického právníka Michala Dlaboly však nemusí být povinné použití právě hands free sady. "Řidič nesmí telefon držet v ruce. Pokud mu ho při hovoru přidrží například spolujezdec nebo si ho bude krkolomně přidržovat ramenem, rozhodně neporuší nové pravidlo. Je na řidiči, jak zajistí, aby nedržel přístroj v ruce," upozorňuje Dlabola. Pokud motorista nemá mobilní telefon s hlasovým vytáčením, bude nucen i při použití hands free sady sáhnout na přístroj, buď aby vytočil číslo, nebo přijal či ukončil hovor. Přitom kdykoli se mu mobil ocitne v ruce, dopouští se přestupku. "Tolerovat budeme krátkou manipulaci s přístrojem, zhruba jako když řidič zapíná nebo vypíná autorádio," tvrdí Daniška. "Kdyby policie chtěla být přísná, může v i v těchto případech použít zákona. V dalším ustanovení se říká jasně, že řidič má povinnost věnovat se plně řízení vozidla," tvrdí Václav Špička ze sdružení Autoklub. Motorističtí odborníci i právníci se shodují, že půjde jen obtížně kontrolovat, zda řidiči nové pravidlo dodržují. "Situace bude podobná jako u používání bezpečnostních pásů, které často na oblečení nejsou vůbec vidět," říká Václav Špička. Podle něho se za vysokým počtem nehod zaviněných tak, že se řidič nevěnoval plně řízení, skrývá právě telefonování nebo manipulace s telefonem. Dopravní policisté se však domnívají, že mají prostředky, jak odhalit nepořádné řidiče. "Kontrolovat budeme jednak pohledem, jednak pomocí dalekohledu," vysvětluje Daniška. Pravidla omezující telefonování za volantem platí už v mnoha zemích světa, jako je Austrálie nebo Japonsko. V Evropě nesmí řidič telefonovat v Británii, Itálii, ve Švýcarsku, v Portugalsku, Polsku a v Belgi.

Od ledna v autě telefon do ruky nepatří

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.