Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Telefonování za volantem s handsfree je horší než 0,5 promile alkoholu

aktualizováno 
Mobilní telefony podstatně zpomalují reakce každého řidiče. Nepomáhá ani handsfree, je to horší než půl promile alkoholu, tvrdí dokonce český výzkumník. Na vlastní kůži si nebezpečnost telefonování při řízení ověřili redaktoři MF DNES.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Také si myslíte, že telefonování za jízdy není tak velký problém? Samozřejmě, asi to trochu rozptyluje, ale nic strašného se zase neděje, řízení auta zvládáte i tak levou zadní. Nikdo přece přesně neví, jak moc to opravdu vadí. Redakce MF DNES zjistila, o kolik horší reakce má řidič telefonující, či dokonce píšící esemesku.

Telefon zpomaluje vaše reakce

Nápad byl jednoduchý, realizace podstatně složitější, k měření je třeba speciální technika. Půjčili nám ji v Centru bezpečné jízdy Polygonu Most. Jak test dopadl? Ukázalo se, že když při řízení telefonujete a je jedno, jestli s telefonem v ruce nebo s handsfree sadou, vaše reakce jsou podstatně pomalejší.

Tady jsou tvrdá data: při telefonním hovoru s handsfree sadou jel testovací řidič rychlostí zhruba 70 km/h. A než stačil přešlápnout z plynu na brzdu, ujel zhruba o 13 metrů více, než když se na jízdu soustředil.

Kolik metrů ujede řidič, než začne brzdit

Kolik metrů ujede řidič, než začne brzdit

Pokud držel telefon v ruce, bylo to dokonce 18 metrů. To už je šířka několika přechodů pro chodce, délka čtyř osobních aut či jednoho kamionu. A to ještě ani nezačal brzdit. Nic na tom nemění fakt, že telefonující řidič podvědomě jel pomaleji, až o 20 km/h, protože jeho reakce byly ještě pomalejší. Potvrdilo se tak, že telefonování za jízdy je extrémně nebezpečnou činností a používání propagovaného handsfree není nijak zvlášť bezpečnější.

"Je to obrovský rozdíl,“ říká dopravní expert Miroslav Černý, který měl na starost technickou stránku akce. Pomalejší byly i rozjezdy, nijak výrazně, ale přece: řidič s telefonem zrychlil z nuly na 100 km zhruba o dvě sekundy pomaleji.

Řidiči plnili na okruhu hned několik úkolů

Reaguju pozdě, telefonuju!

Nejdůležitějším cílem testu však bylo změření takzvané reakční doby, tedy chvíle, než řidič přešlápne z plynu na brzdu. Teprve pak může začít brzdit, což také zabere určitou dobu a součet těchto dvou údajů dává výslednou brzdnou dráhu.

Záleží samozřejmě i na rychlosti jízdy. "To je situace, kdy vám někdo skočí před auto a vy potřebujete náhle brzdit. Bez telefonu zareagoval řidič na náhlou překážku v průměru za 0,5 sekundy, za tu dobu ujel při rychlosti 72 km/h přes devět metrů. Když mluvil do handsfree, byl reakční čas už 1,1 sekundy při rychlosti 70 km a to ujel už 22 metrů. S telefonem v ruce brzdil až po 1,5 sekundě, na tachometru měl sice 67 km/h, ale mezitím urazil 27,3 metru. To je opět průměrná hodnota, nejhorší z reakcí už byla kolem dvou sekund, což znamená, že šofér ujel 37,5 metru, než se dotkl brzdy," vypočítává Miroslav Černý.

Psaní SMS může vytvářet krizové situace

Velké výkyvy jsme naměřili při psaní esemesky. Průměrný čas reakce sice byl 1,7 sekundy (přes 27 metrů), ale nejhorší naměřená už byla 3,2 sekundy a tedy strašlivých 45 metrů do začátku brzdění; druhý nejhorší čas byl dvě sekundy.

A další nepříjemná věc: řidič píšící zprávu se chová na silnici nevyzpytatelně. Například mnohem razantněji brzdí, zbytečně dupe na pedál a může tak vytvářet krizové situace. Ve dvou případech, když se řidič soustředil na psaní SMS a zrovna byl v zatáčce, vyjel ven z dráhy, přestože jel pomaleji.

Graf, který vyprodukoval speciální měřící software

Graf, který vyprodukoval speciální měřící software

Naopak šofér zaneprázdněný telefonním hovorem brzdí nepřiměřeně laxně, pomalu, nevěnuje řízení takovou pozornost. Podle psychologů takoví nesoustředění řidiči často přehlížejí značky a mnohdy nedávají přednost v jízdě.

Jak velký přínos je handsfree?

Jak už bylo řečeno v úvodu, ani používání handsfree není velkým bezpečnostním přínosem při řízení auta. Výrobci handsfree sice omílají svůj oblíbený slogan "s ním jedete jistě a bezpečně", ale jak ukazují výsledky našeho testu (a experti na dopravu to tvrdili už dříve), není to pravda. Rozdíl je pouze v tom, že můžete držet obě ruce na volantu, ale psychické vypětí při telefonování je stejné.

"Velké riziko je v tom, že nikdo není schopen stoprocentně se soustředit na dvě věci najednou. A mezi základní předpoklady bezpečné jízdy patří takzvaná motorická pohotovost, tedy připravenost okamžitě svým chováním reagovat na nastalou situaci. Pokud řidiče cokoli negativně ovlivňuje, třeba právě hovor s handsfree, jsou výsledky jízdy horší," říká instruktor bezpečné jízdy a šéf mosteckého polygonu Jiří Patera, který byl u testu jako konzultant.

Pozornost testovací řidičky je právě upřena na displej. Později s telefonem na uchu měla za úkol opakovaně projíždět testovací okruh

Pozornost testovací řidičky je právě upřena na displej. Později s telefonem na uchu měla za úkol opakovaně projíždět testovací okruh

Jízda s handsfree odbourává pouze jediné riziko, samotné držení mobilního telefonu v ruce. "Jinak chybí šoférovi jedna důležitá ruka na volantu, takže kdyby musel udělat krizový vyhýbací manévr, bude mít velký problém. Navíc telefon
může z ruky vypadnout, často se stává, že ho řidiči za jízdy loví z podlahy, což je extrémně nebezpečné. Takhle se stala už spousta nehod," říká Jiří Patera. Stejně nebezpečné je podle něj dost rozšířené přidržování mobilu hlavou. "Natočením hlavy na stranu má řidič úplně jiné prostorové vnímání i odhad vzdálenosti," varuje Patera.

Na riziko telefonování s handsfree ukázaly i psychologické testy, které na Univerzitě Palackého v Olomouci provedl doktor Radim Badošek. Z nich vyplynul doslova šokující závěr: telefonování za jízdy včetně toho s handsfree sadou je horší než řízení s 0,5 promile alkoholu v krvi. Tresty za oba přestupky jsou však nesrovnatelné, alkohol je penalizován mnohem tvrději.

I kvůli tomu se ve Spojených státech vážně zvažuje úplný zákaz telefonování za jízdy. A jediná cesta, jak to udělat, je zabudovat do aut rušičky signálu, protože dobrovolně lidé volat nepřestanou. Častý argument: "Musím si zavolat o pomoc a nehledat telefon," by vyřešily systémy pro přivolání pomoci, které už nyní zabudovávají do vozů mnohé automobilky.

Zastánci telefonování s handsfree velmi často argumentují, že takový hovor je stejně nebezpečný, jako když s řidičem mluví spolujezdec.

"Do jisté míry je to pravda, protože jakýkoliv hovor řidiče rozptyluje. Proto je taky ve vozech MHD napsáno 'nemluvte za jízdy s řidičem'. Ale telefonování je horší," říká Jiří Patera a nabízí několik důvodů.

"Lidé si telefonují proto, že chtějí něco vyřešit. Pracovní záležitosti, vztahy, kdo vyzvedne dítě, kdy bude pracovní schůzka, co napsat do nové smlouvy. Což jsou všechno věci, na které je potřeba se soustředit, přemýšlet nad nimi, zaznamenávat si poznámky do mozku. To samozřejmě můžeme řešit i se spolujezdcem a tomu asi hovor nezakážeme. Jenže pokud někdo sedí v autě, dokáže pružně reagovat na aktuální dění na silnici. Takže když řidič začíná nějaký náročnější manévr, spolujezdec většinou přirozeně zmlkne, a ve chvílích, kdy je potřeba se soustředit, v autě klid je. Při telefonování spolumluvící tuto zpětnou vazbu ze silnice nemá, takže mluví a dekoncentruje řidiče i v době, kdy je to naprosto nevhodné," vysvětluje Patera.





Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Škoda Fabia PRODÁVÁ AUTORIZOVANÝ...
Škoda Fabia PRODÁVÁ AUTORIZOVANÝ...

r.v. 2007, naj. 174 000 km, LPG + benzín
99 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.