Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Telefonování za volantem je i s handsfree horší než alkohol

aktualizováno 
Mobilní telefony podstatně zpomalují reakce každého řidiče, je to zároveň jeden z nejčastějších zlozvyků motoristů na celém světě. Snad všude za to hrozí pokuta a především je to velmi nebezpečné. V době chytrých telefonů přetékajících aplikacemi a nutností sledovat prst při pohybu po dotykovém displeji o to víc.

Existuje hned několik výzkumů, které říkají, že telefonování za jízdy lze co do rizikovosti srovnat s jízdou pod vlivem alkoholu.

Nepomáhá ani handsfree, ověřila to už před lety v testu redakce MF DNES. Ukázalo se, že když při řízení telefonujete a je jedno, jestli s telefonem v ruce nebo s handsfree sadou, vaše reakce jsou podstatně pomalejší. A to teprve začínala doba smartphonů s dotykovým displejem, které jsou „dokonalý“ odvraceč pozornosti.

„Telefonování s přístrojem v ruce i pomocí hands-free narušuje pozornost řidiče a to bez podstatného rozdílu,“ uvádí Besip.

„Při telefonování se významným způsobem snižuje kapacita mozku. To potvrzují výzkumy. A také se snižuje periferní vidění. Ani ženy, které lépe zvládají dělat více věcí najednou, nemůžou na tuto schopnost spoléhat. Zbývá pak daleko méně kapacity na vyřešení složité situace na silnici,“ vysvětluje dopravní psycholog Michal Walter.

V testu univerzity v Utahu jezdili řidiči autem s automatickou převodovkou. Řízení tedy měli zjednodušené. I tak se ukázalo, že řidiči, kteří v průběhu jízdy telefonují s přístrojem v ruce nebo pomocí hands-free, jsou téměř o 10 % pomalejší v rychlosti sešlápnutí brzdového pedálu v situacích, kdy musí brzdit k odvrácení srážky.

Většina řidičů přestala v průběhu telefonování sledovat provoz ve zpětných zrcátkách. Pokud je pozornost řidiče rozdělena na řízení a konverzaci, dochází k častějšímu nedodržování bezpečného odstupu (o 24 % ve srovnání se soustředěným řidičem).

„Po vynuceném zpomalení vlivem provozu jsou telefonující řidiči o 19 % pomalejší v dosažení původní rychlosti jízdy a mají vyšší pravděpodobnost ke způsobení dopravní nehody,“ cituje z výsledků testu Besip.

Řidič píšící zprávu se chová na silnici nevyzpytatelně. Například mnohem razantněji brzdí, zbytečně dupe na pedál a může tak vytvářet krizové situace. Čtěte článek: Auta kličkují ze strany na stranu. Můžou za to smartphony

Naopak šofér zaneprázdněný telefonním hovorem brzdí nepřiměřeně laxně, pomalu, nevěnuje řízení takovou pozornost, zjistil jeden z testů. Podle psychologů nesoustředění řidiči často přehlížejí značky a mnohdy nedávají přednost v jízdě.

Chytré mobily a sociální sítě situaci zhoršují

Podle průzkumu amerického mobilního operátora AT&T čtyři z deseti řidičů při jízdě sledují sociální sítě a tři z deseti surfují po internetu. Ve Velké Británii každý pátý řidič v průzkumu přiznal, že se věnuje při řízení kamarádům na sociálních sítích.

Jejich rozmach společně s rozšířením mobilních zařízení, která jsou neustále připojená k internetu, situaci ještě zhoršují. Chytré mobilní telefony s dotykovými displeji vždy odvádějí pozornost od řízení (čtěte více). Dotykovému displeji chybí hmatová odezva pro ruku. Pro ilustraci: na starém tlačítkovém telefonu dokázali zdatní SMSkáři napsat zprávu bez chyby bez jediného pohledu na displej telefonu, ale na „dotykáči“ to nezvládne bez kontroly nikdo. Vždy totiž musíte prst na displeji kontrolovat pohledem. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici.

Zpřísňování

„Všechno, co děláme při řízení, ačkoliv to třeba jako telefonování není zakázáno, odvádí naši pozornost. Zvlášť v době chytrých telefonů. Řada lidí při řízení vyřizuje nebo čte e-maily, chatuje na sociálních sítích a podobně. Nikdo si přitom neuvědomuje, že i to je vlastně zakázáno, protože držíme v ruce telefon,“ upozorňuje šéf BESIPu Martin Farář.

Podle výzkumů z USA řidič, který píše SMS, nabourá třiadvacetkrát častěji než ten, který se plně věnuje řízení (čtěte více).

V kanadském Ontariu vedou s nesoustředěnými řidiči tvrdý boj. Telefonovat se může výhradně s pomocí handsfree, pokutu pak může řidič dostat i jen za to, že telefon drží v ruce nebo se dívá na jeho displej. V Dubaji policie navrhuje, aby se za používání telefonu při řízení kromě pokuty a trestných bodů také zabavovalo na třicet dní auto.

Britský autoklub RAC v průzkumu mezi řidiči zjistil, že by byli pro razantní zvýšení pokut za telefonování za volantem, třetina dotázaných z 2 100 lidí by ze stávajících sta liber pokutu zvýšila klidně na 450 liber.

Telefonování za volantem štve i českého ministra dopravy Dana Ťoka (čtěte zde). Dá se tedy čekat, že s chystanou revizí bodového systému se postihy za používání telefonu za jízdy zpřísní.





Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.