Telefonování za volantem je i s handsfree horší než alkohol

aktualizováno 
Mobilní telefony podstatně zpomalují reakce každého řidiče, je to zároveň jeden z nejčastějších zlozvyků motoristů na celém světě. Snad všude za to hrozí pokuta a především je to velmi nebezpečné. V době chytrých telefonů přetékajících aplikacemi a nutností sledovat prst při pohybu po dotykovém displeji o to víc.

Existuje hned několik výzkumů, které říkají, že telefonování za jízdy lze co do rizikovosti srovnat s jízdou pod vlivem alkoholu.

Nepomáhá ani handsfree, ověřila to už před lety v testu redakce MF DNES. Ukázalo se, že když při řízení telefonujete a je jedno, jestli s telefonem v ruce nebo s handsfree sadou, vaše reakce jsou podstatně pomalejší. A to teprve začínala doba smartphonů s dotykovým displejem, které jsou „dokonalý“ odvraceč pozornosti.

„Telefonování s přístrojem v ruce i pomocí hands-free narušuje pozornost řidiče a to bez podstatného rozdílu,“ uvádí Besip.

„Při telefonování se významným způsobem snižuje kapacita mozku. To potvrzují výzkumy. A také se snižuje periferní vidění. Ani ženy, které lépe zvládají dělat více věcí najednou, nemůžou na tuto schopnost spoléhat. Zbývá pak daleko méně kapacity na vyřešení složité situace na silnici,“ vysvětluje dopravní psycholog Michal Walter.

V testu univerzity v Utahu jezdili řidiči autem s automatickou převodovkou. Řízení tedy měli zjednodušené. I tak se ukázalo, že řidiči, kteří v průběhu jízdy telefonují s přístrojem v ruce nebo pomocí hands-free, jsou téměř o 10 % pomalejší v rychlosti sešlápnutí brzdového pedálu v situacích, kdy musí brzdit k odvrácení srážky.

Většina řidičů přestala v průběhu telefonování sledovat provoz ve zpětných zrcátkách. Pokud je pozornost řidiče rozdělena na řízení a konverzaci, dochází k častějšímu nedodržování bezpečného odstupu (o 24 % ve srovnání se soustředěným řidičem).

„Po vynuceném zpomalení vlivem provozu jsou telefonující řidiči o 19 % pomalejší v dosažení původní rychlosti jízdy a mají vyšší pravděpodobnost ke způsobení dopravní nehody,“ cituje z výsledků testu Besip.

Řidič píšící zprávu se chová na silnici nevyzpytatelně. Například mnohem razantněji brzdí, zbytečně dupe na pedál a může tak vytvářet krizové situace. Čtěte článek: Auta kličkují ze strany na stranu. Můžou za to smartphony

Naopak šofér zaneprázdněný telefonním hovorem brzdí nepřiměřeně laxně, pomalu, nevěnuje řízení takovou pozornost, zjistil jeden z testů. Podle psychologů nesoustředění řidiči často přehlížejí značky a mnohdy nedávají přednost v jízdě.

Chytré mobily a sociální sítě situaci zhoršují

Podle průzkumu amerického mobilního operátora AT&T čtyři z deseti řidičů při jízdě sledují sociální sítě a tři z deseti surfují po internetu. Ve Velké Británii každý pátý řidič v průzkumu přiznal, že se věnuje při řízení kamarádům na sociálních sítích.

Jejich rozmach společně s rozšířením mobilních zařízení, která jsou neustále připojená k internetu, situaci ještě zhoršují. Chytré mobilní telefony s dotykovými displeji vždy odvádějí pozornost od řízení (čtěte více). Dotykovému displeji chybí hmatová odezva pro ruku. Pro ilustraci: na starém tlačítkovém telefonu dokázali zdatní SMSkáři napsat zprávu bez chyby bez jediného pohledu na displej telefonu, ale na „dotykáči“ to nezvládne bez kontroly nikdo. Vždy totiž musíte prst na displeji kontrolovat pohledem. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici.

Zpřísňování

„Všechno, co děláme při řízení, ačkoliv to třeba jako telefonování není zakázáno, odvádí naši pozornost. Zvlášť v době chytrých telefonů. Řada lidí při řízení vyřizuje nebo čte e-maily, chatuje na sociálních sítích a podobně. Nikdo si přitom neuvědomuje, že i to je vlastně zakázáno, protože držíme v ruce telefon,“ upozorňuje šéf BESIPu Martin Farář.

Podle výzkumů z USA řidič, který píše SMS, nabourá třiadvacetkrát častěji než ten, který se plně věnuje řízení (čtěte více).

V kanadském Ontariu vedou s nesoustředěnými řidiči tvrdý boj. Telefonovat se může výhradně s pomocí handsfree, pokutu pak může řidič dostat i jen za to, že telefon drží v ruce nebo se dívá na jeho displej. V Dubaji policie navrhuje, aby se za používání telefonu při řízení kromě pokuty a trestných bodů také zabavovalo na třicet dní auto.

Britský autoklub RAC v průzkumu mezi řidiči zjistil, že by byli pro razantní zvýšení pokut za telefonování za volantem, třetina dotázaných z 2 100 lidí by ze stávajících sta liber pokutu zvýšila klidně na 450 liber.

Telefonování za volantem štve i českého ministra dopravy Dana Ťoka (čtěte zde). Dá se tedy čekat, že s chystanou revizí bodového systému se postihy za používání telefonu za jízdy zpřísní.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Najdete na iDNES.cz