Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákup ojetiny na ulici: mizerně opravenou bouračku nemáte šanci odhalit

  10:13aktualizováno  10:13
Na českých silnicích jezdí 18 procent ojetých aut, které nesplňují současné bezpečnostní nároky. Většina z nich se prodává prostřednictvím soukromých inzerátů nebo v malých autodílnách. Vyplývá to z šetření Asociace autobazarů provedeném letos v lednu a únoru.

Největší riziko hrozí při nákupu nekvalitně opraveného bouraného vozu. Ilustrační foto | foto: Lukáš Hron, Mobil

Podle asociace (APPAA) stále roste věk dovezených aut. Jen během prvních dvou prvních měsíců letošního roku se do země dovezlo 20 tisíc vozů, z nichž byla téměř polovina starší deseti let.

VIDEO

Podívejte se na crashtest auta po bouračce - zde

„Nejvíce takových vozů se prodává prostřednictvím soukromé inzerce,“ říká Petr Přikryl z APPAA s tím, že prodávající spoléhají především na to, že na ulici nemá kupující v podstatě žádnou možnost zjistit reálný technický stav auta. Kam koukat, když kupujete ojetinu, čtěte zde

Největší riziko podle něj hrozí při nákupu bouraného a nekvalitně opraveného auta. V případě dopravní nehody jsou totiž důsledky střetu daleko fatálnější. „V průměru dochází k vyššímu rozsahu zranění, a to až o 70 procent ve srovnání s vozem, který žádnou vážnou havárii v minulosti neprodělal,“ uvádí Přikryl.

„Jen za první dva měsíce letošního roku jsme odmítli vykoupit přibližně 750 vozidel z důvodu špatného technického stavu,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. „Z tohoto čísla lze odvodit, že jenom tento bazar odmítá ročně 5000 vozidel, jejichž technický stav neodpovídá současným standardům,“ uvádí Přikryl „Zůstává proto otázkou, kde takové vozy končí a jakou cestou se nakonec dostanou na trh.“

Situaci potvrzuje i Petr Špaček z dalšího pražského autobazaru: „Skoro denně nás kontaktují dovozci levných vozidel a snaží se nám prodat nekvalitní vozidla v žalostném technickém stavu po haváriích a nekvalitních opravách.“

Policejní statistiky uvádějí, že vinou špatného technického stavu bylo v roce 2015 způsobeno téměř 500 dopravních nehod.

Auta v Česku stárnou

K 31. 12. 2015 bylo v ČR registrováno 5 158 516 osobních automobilů s průměrným stářím 14,3 roku, podíl vozidel starších 10 let činil 64,2%. K 31. 12. 2014 to bylo 4 937 205 osobních automobilů s průměrným stářím 14,1 roku, podíl vozidel starších 10 let činil 63,2%.

Podíl dovážených ojetých automobilů na prvně registrovaných vozidlech v roce 2015 činil 40% (z toho téměř 50% bylo starších než 10 let).

Zdroj: Svaz dovozců automobilů

Autor:




Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.