Největší riziko hrozí při nákupu nekvalitně opraveného bouraného vozu. Ilustrační foto

Největší riziko hrozí při nákupu nekvalitně opraveného bouraného vozu. Ilustrační foto | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Nákup ojetiny na ulici: mizerně opravenou bouračku nemáte šanci odhalit

  • 90
Na českých silnicích jezdí 18 procent ojetých aut, které nesplňují současné bezpečnostní nároky. Většina z nich se prodává prostřednictvím soukromých inzerátů nebo v malých autodílnách. Vyplývá to z šetření Asociace autobazarů provedeném letos v lednu a únoru.

Podle asociace (APPAA) stále roste věk dovezených aut. Jen během prvních dvou prvních měsíců letošního roku se do země dovezlo 20 tisíc vozů, z nichž byla téměř polovina starší deseti let.

VIDEO

Podívejte se na crashtest auta po bouračce - zde

„Nejvíce takových vozů se prodává prostřednictvím soukromé inzerce,“ říká Petr Přikryl z APPAA s tím, že prodávající spoléhají především na to, že na ulici nemá kupující v podstatě žádnou možnost zjistit reálný technický stav auta. Kam koukat, když kupujete ojetinu, čtěte zde

Největší riziko podle něj hrozí při nákupu bouraného a nekvalitně opraveného auta. V případě dopravní nehody jsou totiž důsledky střetu daleko fatálnější. „V průměru dochází k vyššímu rozsahu zranění, a to až o 70 procent ve srovnání s vozem, který žádnou vážnou havárii v minulosti neprodělal,“ uvádí Přikryl.

„Jen za první dva měsíce letošního roku jsme odmítli vykoupit přibližně 750 vozidel z důvodu špatného technického stavu,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. „Z tohoto čísla lze odvodit, že jenom tento bazar odmítá ročně 5000 vozidel, jejichž technický stav neodpovídá současným standardům,“ uvádí Přikryl „Zůstává proto otázkou, kde takové vozy končí a jakou cestou se nakonec dostanou na trh.“

Situaci potvrzuje i Petr Špaček z dalšího pražského autobazaru: „Skoro denně nás kontaktují dovozci levných vozidel a snaží se nám prodat nekvalitní vozidla v žalostném technickém stavu po haváriích a nekvalitních opravách.“

Policejní statistiky uvádějí, že vinou špatného technického stavu bylo v roce 2015 způsobeno téměř 500 dopravních nehod.

Auta v Česku stárnou

K 31. 12. 2015 bylo v ČR registrováno 5 158 516 osobních automobilů s průměrným stářím 14,3 roku, podíl vozidel starších 10 let činil 64,2%. K 31. 12. 2014 to bylo 4 937 205 osobních automobilů s průměrným stářím 14,1 roku, podíl vozidel starších 10 let činil 63,2%.

Podíl dovážených ojetých automobilů na prvně registrovaných vozidlech v roce 2015 činil 40% (z toho téměř 50% bylo starších než 10 let).

Zdroj: Svaz dovozců automobilů