Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Temná skla aut: pozor na předpisy!

  15:29aktualizováno  15:29
Jste celebrita, mafián, uprchlík, nebo se stydíte za svůj zjev? Pak máte určitě na svém autě zatemněná skla. Pokud se teprve pečlivě připravujete uspět v jedné z disciplín, ve které si od pozornosti neoddechnete ani za volantem vozu, je dobré že začínáte hezky od píky.
Jeep Cherokee

Jeep Cherokee - Prostupnost předního skla musí být větší než 75 % a prostupnost bočních skel v úrovni řidiče větší než 70 %. | foto: iDNES

Je třeba si ovšem uvědomit, že všechny úpravy, které na autě "pácháme", musí odpovídat předpisům.

Než začneme na skla svého auta lepit svépomocí folii pochybného původu, koupenou "za metr piv Na růžku", je dobré si rozmyslet, jestli nám je milejší jízda inkognito, nebo doklady od našeho čtyřkolového krasavce.

Na následné vysvětlování řidiče takto vyšperkovaného vozu, že sice policistu přes sklo téměř nevidí, ale že jej alespoň nemohou okukovat zvědavé oči ostatních účastníků dopravního provozu, ramena zákona příliš slyšet nebudou.

Některé modely automobilek mají okna zatmavená už z výroby, v jejich případě by problém s homologací a následným provozem být neměl.

Pokud ale chceme ze svého auta vyrobit něco na způsob "služebního vozu mafie" až dodatečně, poohlédneme se raději po specializovaných úpravcích pracujících se schválenými doplňky.

Technické podmínky na vlastnosti čelních a bočních skel osobních automobilů stanovuje vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti vozidel, která je prováděcí vyhláškou k zákonu č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel.

Podmínky pro schválení automobilu do provozu jsou uvedeny v příloze č. 1 v seznamu č. 2 vyhlášky č. 341/2002 Sb. Podle uvedené vyhlášky musí skla osobního automobilu plnit technické požadavky předpisu EHK OSN č. 43 nebo tytéž požadavky stanovuje technická norma států EU  (směrnice 92/22/ES).

Jaká je tedy platná právní  úprava týkající se zatemnění předního a bočních skel osobního automobilu u nás a ve světě?

Hromadně vyráběná vozidla před uvedením do provozu na pozemních komunikacích schvaluje v České republice Ministerstvo dopravy podle platných zákonů a jejich prováděcích vyhlášek.

Technické předpisy určují požadavky na výhled z vozidla, na rozměry předního skla vozidla, jeho tříštivost a propustnost světla a současně stanovují způsob měření uvedených technických vlastností.

Protože zasklení vozidla je jedním z důležitých bezpečnostních prvků automobilu, je ve vyhlášce č. 341/2002 Sb. (§ 34 odst. 3 vyhlášky) stanoveno, že veškeré dodatečné úpravy skel vozidel musí plnit předpis EHK OSN č. 43 (§ 36 odst. 3 písm. b)).

Jeden z požadavků je, aby prostupnost předního skla byla větší než 75 % a prostupnost bočních skel v úrovni řidiče větší než 70 %.

Skla s prostupností větší než 70 % jsou z hlediska laika skoro čirá a jsou průhledná. Dále v příloze č. 15 vyhlášky č. 341/2002 Sb. v bodu 20 je uvedeno, že veškeré dodatečné úpravy skel vozidel (např. tónování) proti stavu při uvedení vozidla do provozu musí být schváleny Ministerstvem dopravy.

Resumé:

* úpravy propustnosti skel vozidel (bez schválení Ministerstvem dopravy) po jejich uvedení do provozu jsou nezákonné,
* požadavky na skla vozidel nově uváděných do provozu a vozidel v provozu jsou v České republice shodné s požadavky ostatních evropských států,
* vozidlo s předním nebo bočními skly s prostupností pod 75 % resp. 70 % je v České republice zakázáno provozovat. Takové vozidlo by nemělo jezdit po pozemních komunikacích v České republice a nemělo by mu být umožněn výjezd za hranice.

Vozidlo zjevně technicky nezpůsobilé provozu na pozemních komunikacích by neměly české pohraniční kontroly pouštět za hranice. Odpovědnost za dozor nad provozem vozidel  na pozemních komunikacích má v České republice Policie České republiky.

Zdroj: Autoklub ČR





Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Další z rubriky

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.