Jeep Cherokee

Jeep Cherokee - Prostupnost předního skla musí být větší než 75 % a prostupnost bočních skel v úrovni řidiče větší než 70 %. | foto: iDNES

Temná skla aut: pozor na předpisy!

  • 212
Jste celebrita, mafián, uprchlík, nebo se stydíte za svůj zjev? Pak máte určitě na svém autě zatemněná skla. Pokud se teprve pečlivě připravujete uspět v jedné z disciplín, ve které si od pozornosti neoddechnete ani za volantem vozu, je dobré že začínáte hezky od píky.

Je třeba si ovšem uvědomit, že všechny úpravy, které na autě "pácháme", musí odpovídat předpisům.

Než začneme na skla svého auta lepit svépomocí folii pochybného původu, koupenou "za metr piv Na růžku", je dobré si rozmyslet, jestli nám je milejší jízda inkognito, nebo doklady od našeho čtyřkolového krasavce.

Na následné vysvětlování řidiče takto vyšperkovaného vozu, že sice policistu přes sklo téměř nevidí, ale že jej alespoň nemohou okukovat zvědavé oči ostatních účastníků dopravního provozu, ramena zákona příliš slyšet nebudou.

Některé modely automobilek mají okna zatmavená už z výroby, v jejich případě by problém s homologací a následným provozem být neměl.

Pokud ale chceme ze svého auta vyrobit něco na způsob "služebního vozu mafie" až dodatečně, poohlédneme se raději po specializovaných úpravcích pracujících se schválenými doplňky.

Technické podmínky na vlastnosti čelních a bočních skel osobních automobilů stanovuje vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti vozidel, která je prováděcí vyhláškou k zákonu č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel.

Podmínky pro schválení automobilu do provozu jsou uvedeny v příloze č. 1 v seznamu č. 2 vyhlášky č. 341/2002 Sb. Podle uvedené vyhlášky musí skla osobního automobilu plnit technické požadavky předpisu EHK OSN č. 43 nebo tytéž požadavky stanovuje technická norma států EU  (směrnice 92/22/ES).

Jaká je tedy platná právní  úprava týkající se zatemnění předního a bočních skel osobního automobilu u nás a ve světě?

Hromadně vyráběná vozidla před uvedením do provozu na pozemních komunikacích schvaluje v České republice Ministerstvo dopravy podle platných zákonů a jejich prováděcích vyhlášek.

Technické předpisy určují požadavky na výhled z vozidla, na rozměry předního skla vozidla, jeho tříštivost a propustnost světla a současně stanovují způsob měření uvedených technických vlastností.

Protože zasklení vozidla je jedním z důležitých bezpečnostních prvků automobilu, je ve vyhlášce č. 341/2002 Sb. (§ 34 odst. 3 vyhlášky) stanoveno, že veškeré dodatečné úpravy skel vozidel musí plnit předpis EHK OSN č. 43 (§ 36 odst. 3 písm. b)).

Jeden z požadavků je, aby prostupnost předního skla byla větší než 75 % a prostupnost bočních skel v úrovni řidiče větší než 70 %.

Skla s prostupností větší než 70 % jsou z hlediska laika skoro čirá a jsou průhledná. Dále v příloze č. 15 vyhlášky č. 341/2002 Sb. v bodu 20 je uvedeno, že veškeré dodatečné úpravy skel vozidel (např. tónování) proti stavu při uvedení vozidla do provozu musí být schváleny Ministerstvem dopravy.

Resumé:

* úpravy propustnosti skel vozidel (bez schválení Ministerstvem dopravy) po jejich uvedení do provozu jsou nezákonné,
* požadavky na skla vozidel nově uváděných do provozu a vozidel v provozu jsou v České republice shodné s požadavky ostatních evropských států,
* vozidlo s předním nebo bočními skly s prostupností pod 75 % resp. 70 % je v České republice zakázáno provozovat. Takové vozidlo by nemělo jezdit po pozemních komunikacích v České republice a nemělo by mu být umožněn výjezd za hranice.

Vozidlo zjevně technicky nezpůsobilé provozu na pozemních komunikacích by neměly české pohraniční kontroly pouštět za hranice. Odpovědnost za dozor nad provozem vozidel  na pozemních komunikacích má v České republice Policie České republiky.

Zdroj: Autoklub ČR