Adaptivní tempomaty někdy nevidí motocykly

aktualizováno 
V době, kdy se řeší rizika a přínosy autonomních nebo plně roboticky řízených automobilů, zveřejnil nizozemský automobilový institut RDW výsledky testů současných adaptivních tempomatů. Právě tyto tempomaty a asistenční systémy udržování v jízdním pruhu jsou přitom průkopníky pro plně autonomní vozidla.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Výsledky jsou dost alarmující, většina současných automobilů v provozu podstatně hůře detekuje motocykly a menší pohyblivé objekty. V testech byly přitom použity vozy mnoha různých výrobců - Jeep Grand Cherokee, Hyundai Ioniq Electric, Volvo V40, VW Golf Variant, Tesla Model S a Škoda Octavia.

Adaptivní tempomaty se v dnešní době rozšiřují i do vyšší střední třídy automobilů a jsou příjemným pomocníkem. V dnešním stále houstnoucím provozu už se klasické tempomaty s pevně nastavenou rychlostí dají delší dobu používat snad jen při nočních přesunech po méně vytížených dálnicích, jinak je nutné nastavenou rychlost často vypínat a zapínat. U adaptivních tempomatů, které se při dojetí pomalejšího vozidla přizpůsobí jeho rychlosti a udržují od něj bezpečný odstup, je pohodlí téměř dokonalé, a když se k tomu připojí automatické udržování v jízdním pruhu u nových modelů vyšší třídy, často si řada řidičů navykne věnovat se i jiným věcem než jen řízení.

Výsledky šestidenních testů institutu RDW v testovacím středisku v Lelystadu ovšem ukázaly, že adaptivní tempomaty často podstatně hůře detekují motocykly.

Byla otestována řada různých scénářů a ukázalo se, že velké mezery mají systémy v situaci, kdy motocykl nejede přímo prostředkem jízdního pruhu. V takovém případě mohou být reakce automatických systémů dost nespolehlivé, když například ve více než polovině případů některé systémy reagovaly se zpožděním nebo nelogicky, kdy automobil současně začal brzdit i přidávat plyn.

Na obranu výrobců tempomatů je ovšem třeba uvést, že všichni na tuto možnost zhoršené detekce upozorňují v manuálech k vozu. Ano, v těch příručkách, které velká část majitelů nového vozu ani nevytáhne z palubní přihrádky.

V mnoha situacích během šestidenních testů musel zasáhnout pozorný řidič, aby zabránil nehodě s motocyklem jedoucím více než 1,2 metru mimo střed jízdního pruhu. A bohužel právě to je v reálném světě hodně obvyklá situace, protože řidiči motocyklů na úsecích s vyjetými tzv. „kolejemi“ jedou na jedné straně jízdního pruhu. Časté jsou také situace, kdy jezdci na silnějších jednostopých strojích jedou hodně vlevo a čekají na mezeru mezi protijedoucími vozidly, která by jim umožnila rychlé předjetí.

Hlavním výsledkem tohoto praktického průzkumu je varování, aby řidiči automobilů tyto systémy používali opravdu jen jako pomůcky, nikoli jako náhradu pozornosti nebo některých činností při řízení. Výsledky by však měly sloužit i jako varování pro motorkáře.

Na silnicích přibývá automobilů, které sice ještě neřídí automatizovaní roboti, ale už se na jejich řízení podílí spousty poloautomatických asistenčních systémů. A řidiči jsou na jejich používání stále více zvyklí a jejich reakční doba na případné krizové situace klesá, protože i tyto krizové situace by měl pomoci vyřešit například systém automatického krizového brzdění. A jak ukazuje uvedená studie, tyto systémy jsou připravené reagovat hlavně na ostatní automobily a nedokážou stoprocentně počítat například s kličkováním motocyklů mezi jízdními pruhy. Jak ostatně ukázala i první nehoda mezi plně autonomním vozidlem a motocyklem v Kalifornii (více čtěte zde).

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Na svátku harleyů jsme prohnali napjatě očekávaného svalovce FXDR

Záď stroje FXDR 114

Přestože svítí sluníčko, už několik kilometrů před cílem vnímáte tlumené hřmění. Pochází ze silných motorů, které se...

Kotrmelce z kopce a samé bahno. Sledujte extrémní závod v Chýnově

Chýnovský kopec

Motorky a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. To je závod do strmého vrchu v...

Nové Jawě vyvinuli motor Italové, je to maskovaný Ind

Představený kapalinou chlazený jednoválec DOHC o zdvihovém objemu 293 ccm.

Krásné tvary „jawáckého“ motoru a logo, to je to jediné, co bude spojovat připravovaný motocykl s původní českou...

Najdete na iDNES.cz