Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Adaptivní tempomaty někdy nevidí motocykly

aktualizováno 
V době, kdy se řeší rizika a přínosy autonomních nebo plně roboticky řízených automobilů, zveřejnil nizozemský automobilový institut RDW výsledky testů současných adaptivních tempomatů. Právě tyto tempomaty a asistenční systémy udržování v jízdním pruhu jsou přitom průkopníky pro plně autonomní vozidla.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Výsledky jsou dost alarmující, většina současných automobilů v provozu podstatně hůře detekuje motocykly a menší pohyblivé objekty. V testech byly přitom použity vozy mnoha různých výrobců - Jeep Grand Cherokee, Hyundai Ioniq Electric, Volvo V40, VW Golf Variant, Tesla Model S a Škoda Octavia.

Adaptivní tempomaty se v dnešní době rozšiřují i do vyšší střední třídy automobilů a jsou příjemným pomocníkem. V dnešním stále houstnoucím provozu už se klasické tempomaty s pevně nastavenou rychlostí dají delší dobu používat snad jen při nočních přesunech po méně vytížených dálnicích, jinak je nutné nastavenou rychlost často vypínat a zapínat. U adaptivních tempomatů, které se při dojetí pomalejšího vozidla přizpůsobí jeho rychlosti a udržují od něj bezpečný odstup, je pohodlí téměř dokonalé, a když se k tomu připojí automatické udržování v jízdním pruhu u nových modelů vyšší třídy, často si řada řidičů navykne věnovat se i jiným věcem než jen řízení.

Výsledky šestidenních testů institutu RDW v testovacím středisku v Lelystadu ovšem ukázaly, že adaptivní tempomaty často podstatně hůře detekují motocykly.

Byla otestována řada různých scénářů a ukázalo se, že velké mezery mají systémy v situaci, kdy motocykl nejede přímo prostředkem jízdního pruhu. V takovém případě mohou být reakce automatických systémů dost nespolehlivé, když například ve více než polovině případů některé systémy reagovaly se zpožděním nebo nelogicky, kdy automobil současně začal brzdit i přidávat plyn.

Na obranu výrobců tempomatů je ovšem třeba uvést, že všichni na tuto možnost zhoršené detekce upozorňují v manuálech k vozu. Ano, v těch příručkách, které velká část majitelů nového vozu ani nevytáhne z palubní přihrádky.

V mnoha situacích během šestidenních testů musel zasáhnout pozorný řidič, aby zabránil nehodě s motocyklem jedoucím více než 1,2 metru mimo střed jízdního pruhu. A bohužel právě to je v reálném světě hodně obvyklá situace, protože řidiči motocyklů na úsecích s vyjetými tzv. „kolejemi“ jedou na jedné straně jízdního pruhu. Časté jsou také situace, kdy jezdci na silnějších jednostopých strojích jedou hodně vlevo a čekají na mezeru mezi protijedoucími vozidly, která by jim umožnila rychlé předjetí.

Hlavním výsledkem tohoto praktického průzkumu je varování, aby řidiči automobilů tyto systémy používali opravdu jen jako pomůcky, nikoli jako náhradu pozornosti nebo některých činností při řízení. Výsledky by však měly sloužit i jako varování pro motorkáře.

Na silnicích přibývá automobilů, které sice ještě neřídí automatizovaní roboti, ale už se na jejich řízení podílí spousty poloautomatických asistenčních systémů. A řidiči jsou na jejich používání stále více zvyklí a jejich reakční doba na případné krizové situace klesá, protože i tyto krizové situace by měl pomoci vyřešit například systém automatického krizového brzdění. A jak ukazuje uvedená studie, tyto systémy jsou připravené reagovat hlavně na ostatní automobily a nedokážou stoprocentně počítat například s kličkováním motocyklů mezi jízdními pruhy. Jak ostatně ukázala i první nehoda mezi plně autonomním vozidlem a motocyklem v Kalifornii (více čtěte zde).

Autoři:


Nejčtenější



Další z rubriky

Harley-Davidson slaví 115 let, největší oslavy budou v Praze

Spanilou jízdou Prahou, které se zúčastnilo na 1500 harleyářů, pokračoval 3....

Harley-Davidson letos slaví 115. výročí založení. Celosvětově největší sraz příznivců značky se uskuteční 5. až 8....

Bojí se zatáček a nerad brzdí. Přesto se na motorce chystá do Iráku

Igor Brezovar

Motorkáři se prý dělí na ty, kteří už spadli, a ty, co teprve spadnou. Je to takový iniciační rituál. A pak je tu ještě...

Čínský žák CFMoto překonal japonského učitele, nejen cenou

Odpružení funguje překvapivě dobře a zvládá jak sportovní jízdu s pořádnými...

Že čínský gigant časem pošle na trh velkou motorku, která dožene japonskou konkurenci, se dalo čekat. Ale že to bude...

Najdete na iDNES.cz