Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Teplá zima táhne zvěř k silnicím, nehod přibývá

  12:03aktualizováno  12:03
Teplá zima žene lesní zvěř pod kola aut. Počet srážek je rekordní. Divočákům a srnám nebrání v pohybu po krajině sníh, láká je sůl na posypaných vozovkách. Brzděte, nesnažte se vyhnout, radí řidičům odborníci.

Auto po srážce se zvěří | foto: Allianz

Bude to znít možná neuvěřitelně, ale zvířata jsou po řidičích druhými nejčastějšími viníky dopravních nehod. Zaviní víc bouraček než chodci a cyklisté dohromady. Loni jen do konce listopadu policisté evidovali na čtyři tisícovky takových nehod. A střetů srn a divočáků s auty rychle přibývá. Může za to extrémně teplá zima.

Zvířata se totiž volně pohybují po krajině, nemusí se brodit sněhem, navíc je lákají k vozovkám vozy sypačů, které mnohde preventivně posolily asfalt proti ledovce.

Sůl se totiž dostala do vegetace na krajnicích a minerály lesní zvěř vyhledává. Už loňský rok byl v policejních statistikách rekordní co do počtu kolizí s lesní zvěří – bylo jich skoro o třetinu víc než před dvěma lety. Policie však neeviduje všechny takové nehody a skutečné číslo je mnohem vyšší. To proto, že řidiči zpravidla policisty ani nevolají – poškození vozidla není takové, aby to stálo za to.

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří

Jen pojišťovna Generali, která vyplácí náhradu škody při kolizi se zvířetem už v rámci povinného ručení, ročně eviduje na 2,5 tisíce takových nehod.

Mezi typická nebezpečná místa patří rozhraní lesa a pole nebo louky a samozřejmě také lesní silnice. "Zvýšenou pozornost by měli řidiči věnovat neosekaným okrajům silnic, kterými se může zvíře dostat nepozorovaně až těsně k vozovce," upozorňují odborníci Besipu. Největší riziko podle nich přináší ranní úsvit a večerní soumrak.

Zejména menší zvířata může pod kola aut také nalákat  tmavý asfalt – a to zejména po dešti, kdy hledají teplejší místa v krajině, na nichž by rychleji oschla.

Pozor na Trutnovsku či Zlínsku

Policisté už mají dokonce vytipované úseky silnic, kde řidiči kvůli zvěři putující za potravou bourají nejčastěji. Vyhlášená je například cesta mezi Dolní Lhotou a Luhačovicemi na Zlínsku nebo silnice na Náchodsku a Trutnovsku.

Jen v jediný den na konci prosince řidiči u Trutnova srazili postupně pět srn a jednoho divočáka. "Řidiči vběhly do směru jízdy dvě srny, jednu srazil přední částí, druhá narazila do boku vozidla. Jedno ze zvířat bylo nárazem odhozeno na další vozidlo, jedoucí v protisměru," popsal jednu z nehod Udo Ertner z trutnovské policie.

Lze zabránit srážce?

Podle odborníků je nejhorší, když se řidič snaží ve vysoké rychlosti zvířeti vyhnout a strhne volant. Řada lidí kvůli takovému manévru zemřela – auto dostalo smyk, vyletělo ze silnice nebo se srazilo s protijedoucím vozidlem. Až třetina všech nehod, při nichž auto vrazí do stromu, vznikne proto, že se řidič snažil zabránit srážce se srnou nebo divočákem.

Když šofér spatří zvíře včas, má začít brzdit, vypnout dálková světla, která oslňují, a začít troubit. Když auto jede moc rychle a srážka je nevyhnutelná, doporučuje se prudce sešlápnout brzdy, ale neuhýbat. To doporučuje německý autoklub ADAC, který tento typ nehod testoval. Němci, kteří evidují každý rok čtvrt milionu bouraček se zvěří,  simulovali srážku (s figurínami, které hmotností a velikostí odpovídaly skutečné zvěři) a ukázalo se, že posádce auta při samotném nárazu ve většině případů vážné poranění nehrozí, i když auto zůstane na odpis. A to i v osmdesátikilometrové rychlosti.

Co dělat po nehodě

  • Pokud dojde ke škodě na vozidle přesahující 100 tisíc, zavolat na místo policii. Ta pak kontaktuje myslivce, kteří se postarají o odvoz sražené zvěře.
  • Pokud je škoda nižší, musí se o povolání myslivců postarat posádka vozidla – kontakt jí může předat asistenční služba.
  • Myslivci nedoporučují se zraněnou zvěří příliš manipulovat nebo se pokoušet ukončit její utrpení. Hrozí riziko nákazy vzteklinou i napadení zvířetem.
  • Rozhodně je zapovězeno naložit zvěř do auta s vidinou kulinářského zážitku. Třeba jelen má cenu 30 tisíc korun, a čin tak může být kvalifikován jako pytláctví, za něž
    hrozí i vězení.
Autor:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.