Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Teplá zima táhne zvěř k silnicím, nehod přibývá

  12:03aktualizováno  12:03
Teplá zima žene lesní zvěř pod kola aut. Počet srážek je rekordní. Divočákům a srnám nebrání v pohybu po krajině sníh, láká je sůl na posypaných vozovkách. Brzděte, nesnažte se vyhnout, radí řidičům odborníci.

Auto po srážce se zvěří | foto: Allianz

Bude to znít možná neuvěřitelně, ale zvířata jsou po řidičích druhými nejčastějšími viníky dopravních nehod. Zaviní víc bouraček než chodci a cyklisté dohromady. Loni jen do konce listopadu policisté evidovali na čtyři tisícovky takových nehod. A střetů srn a divočáků s auty rychle přibývá. Může za to extrémně teplá zima.

Zvířata se totiž volně pohybují po krajině, nemusí se brodit sněhem, navíc je lákají k vozovkám vozy sypačů, které mnohde preventivně posolily asfalt proti ledovce.

Sůl se totiž dostala do vegetace na krajnicích a minerály lesní zvěř vyhledává. Už loňský rok byl v policejních statistikách rekordní co do počtu kolizí s lesní zvěří – bylo jich skoro o třetinu víc než před dvěma lety. Policie však neeviduje všechny takové nehody a skutečné číslo je mnohem vyšší. To proto, že řidiči zpravidla policisty ani nevolají – poškození vozidla není takové, aby to stálo za to.

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří

Jen pojišťovna Generali, která vyplácí náhradu škody při kolizi se zvířetem už v rámci povinného ručení, ročně eviduje na 2,5 tisíce takových nehod.

Mezi typická nebezpečná místa patří rozhraní lesa a pole nebo louky a samozřejmě také lesní silnice. "Zvýšenou pozornost by měli řidiči věnovat neosekaným okrajům silnic, kterými se může zvíře dostat nepozorovaně až těsně k vozovce," upozorňují odborníci Besipu. Největší riziko podle nich přináší ranní úsvit a večerní soumrak.

Zejména menší zvířata může pod kola aut také nalákat  tmavý asfalt – a to zejména po dešti, kdy hledají teplejší místa v krajině, na nichž by rychleji oschla.

Pozor na Trutnovsku či Zlínsku

Policisté už mají dokonce vytipované úseky silnic, kde řidiči kvůli zvěři putující za potravou bourají nejčastěji. Vyhlášená je například cesta mezi Dolní Lhotou a Luhačovicemi na Zlínsku nebo silnice na Náchodsku a Trutnovsku.

Jen v jediný den na konci prosince řidiči u Trutnova srazili postupně pět srn a jednoho divočáka. "Řidiči vběhly do směru jízdy dvě srny, jednu srazil přední částí, druhá narazila do boku vozidla. Jedno ze zvířat bylo nárazem odhozeno na další vozidlo, jedoucí v protisměru," popsal jednu z nehod Udo Ertner z trutnovské policie.

Lze zabránit srážce?

Podle odborníků je nejhorší, když se řidič snaží ve vysoké rychlosti zvířeti vyhnout a strhne volant. Řada lidí kvůli takovému manévru zemřela – auto dostalo smyk, vyletělo ze silnice nebo se srazilo s protijedoucím vozidlem. Až třetina všech nehod, při nichž auto vrazí do stromu, vznikne proto, že se řidič snažil zabránit srážce se srnou nebo divočákem.

Když šofér spatří zvíře včas, má začít brzdit, vypnout dálková světla, která oslňují, a začít troubit. Když auto jede moc rychle a srážka je nevyhnutelná, doporučuje se prudce sešlápnout brzdy, ale neuhýbat. To doporučuje německý autoklub ADAC, který tento typ nehod testoval. Němci, kteří evidují každý rok čtvrt milionu bouraček se zvěří,  simulovali srážku (s figurínami, které hmotností a velikostí odpovídaly skutečné zvěři) a ukázalo se, že posádce auta při samotném nárazu ve většině případů vážné poranění nehrozí, i když auto zůstane na odpis. A to i v osmdesátikilometrové rychlosti.

Co dělat po nehodě

  • Pokud dojde ke škodě na vozidle přesahující 100 tisíc, zavolat na místo policii. Ta pak kontaktuje myslivce, kteří se postarají o odvoz sražené zvěře.
  • Pokud je škoda nižší, musí se o povolání myslivců postarat posádka vozidla – kontakt jí může předat asistenční služba.
  • Myslivci nedoporučují se zraněnou zvěří příliš manipulovat nebo se pokoušet ukončit její utrpení. Hrozí riziko nákazy vzteklinou i napadení zvířetem.
  • Rozhodně je zapovězeno naložit zvěř do auta s vidinou kulinářského zážitku. Třeba jelen má cenu 30 tisíc korun, a čin tak může být kvalifikován jako pytláctví, za něž
    hrozí i vězení.
Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Bílý dům chce levnější a bezpečnější auta, zruší chystané emisní limity

Ford Mustang Shelby GT350

Bílý dům chce zrušit nařízení bývalé vlády Baracka Obamy, které mělo od roku 2020 omezit množství nečistot v ovzduší a...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz