Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vnitřek auta se na slunci zahřeje až na 70 stupňů

  7:26aktualizováno  7:26
Teplota v uzavřených vozech se v létě může během hodiny zvýšit až na dvojnásobek. Při 30 stupních Celsia vydrží člověk ve stojícím autě maximálně 20 minut, zjistil v testu Ústřední automotoklub.

Folie na oknech pomohou zabránit zahřívání interiéru jen krátkodobě. | foto: ČADOF

"Při letních výletech může přijít bolest a únava za volantem velmi rychle. Interiér auta se totiž na letním sluníčku dokáže ohřát až na 70 stupňů Celsia. Řidiči jsou pak rychle unaveni, nepozorní a agresivní. Teplo vede nejen ke zdravotním problémům, ale i ke zvýšenému nebezpečí vážné nehody," uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Test rovněž ukázal, že netrvanlivé potraviny umístěné například na palubní desce nebo v kufru auta se zkazí během půl hodiny. "Dospělý člověk nedokáže v létě za teplot kolem 30 stupňů Celsia vydržet v zavřeném vozidle déle než 15 až 20 minut. Pak by následoval zřejmě kolaps." A co by se stalo dítěti zavřenému nerozumnými rodiči ve vozidle během hodinového nákupu nebo podobně? "Raději ani nedomýšlet," dodal Sirota.

Podle zástupců Besipu by motoristé rozhodně neměli v autě v létě nechávat léky, potraviny, ale například ani voňavky, které mohou explodovat. Na cestu by měli vyjíždět vybaveni dostatkem tekutin ve vzdušném a lehkém, nejlépe bavlněném oblečení. Neměli by také plánovat cestu přes poledne zhruba do 15:00, kdy se vozidlo ohřívá nejvíce. V případě použití klimatizace by rozdíl vnitřní a venkovní teploty neměl být vyšší než šest až deset stupňů. Klimatizace navíc zvyšuje spotřebu vozu až o dva litry paliva na 100 km.

V sousedním Polsku nedávno vzbudila pozornost smrt tříleté dívky, kterou tatínek zapomněl v rozpáleném autě. Podobné případy, kdy dítěti ponechanému v uzavřeném voze hrozila smrt, se v minulosti staly i v Česku. Například předloni nechali rodiče v Uherském Hradišti šestiměsíční miminko přes tři čtvrtě hodiny samotné v autě. Trpící chlapeček vzbudil pozornost pláčem, kolemjdoucí přivolala záchranáře, kteří jej vyprostili a odvezli na jednotku intenzivní péče.

Autoři: ,




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.