Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee | foto: Jeep

Teréňák s městskou spotřebou 21 litrů. To je nový Jeep Grand Cherokee

  • 266
Od prosince vstupuje na český trh nový Jeep Grand Cherokee. Pohledný design americké klasiky si chce podmanit Evropany luxusem za přijatelnou cenu. Zatím ale chybí dieselový motor a benzinový osmiválec HEMI si ve městě řekne o 21 litrů paliva na sto kilometrů.

Nový velký "čerokéz" se, alespoň na pohled, povedl. Designem se přiblížil konkurentům, je uhlazenější a lépe reflektuje poptávku po velkých SUV, které se do terénu dostanou jen občas a jejich hlavním úkolem je vzbuzovat respekt v běžném provozu.

Je jasné, že hlavním odbytištěm novinky bude severoamerický trh, kde s ohledem na cenu bude velmi ostrým konkurentem evropských prémiových SUV. Pro příklad, základní cena čtyřkolky Grand Cherokee je v USA 32 000 dolarů, BMW X5 startuje na 46 000 dolarech.

Jeep Grand Cherokee

U nás zatím byla stanovena jen cena špičkové verze Grand Cherokee Overland, za kterou si dovozce účtuje 1 539 000 korun za osmiválcový motor HEMI o objemu 5,7 litru a necelých 1,3 milionu za šestiválcový motor Pentastar 3,6 litru. Srovnatelná konkurence německých automobilek je dražší, ale nabízí bohatou paletu dieselových motorů. Ten se do nabídky Jeepu dostane až v druhém čtvrtletí příštího roku a zatím bez bližší specifikace.

Podvozek může mít adaptivní odpružení a u nás bude zatím v nabídce jen varianta s pohonem čtyř kol verze Quadra-Trac II a s mezinápravovou redukční převodovkou. Základní verze Grand Cherokee ale může mít poháněnou jen jednu nápravu. V USA to představuje úsporu dva tisíce dolarů, což je mimochodem stejná suma, jaká se připlácí za větší motor HEMI.

Jeep Grand Cherokee

Vnější design je jedna věc, pro úspěch v kategorii prémiových vozů je ale důležitý i interiér vozidla a nabízená výbava. V obou parametrech se novinka vytáhla. V nejvyšší výbavě nabízí v hojné míře kůži a pravé dřevo, což je patrné v detailech, které dříve americkým autům chyběly a které jim ubíraly v konkurenci evropských a japonských značek. Interiér nového Grand Cherokee neohromí sci-fi palubkou plnou displejů, ani nenabídne nějaké převratné designové kreace, ale působí moderně, útulně a přehledně.

Z bohatého výčtu výbavy stojí za zmínku třeba adaptivní tempomat, vyhřívání všech sedadel v interiéru se samostatným nastavením klimatizace pro přední a zadní sedadla, vyhřívání bloku motoru, zadní multimediální centrum s displeji v opěrkách, dvojité střešní okno se solárním panelem, adaptivní vzduchové odpružení, zadní parkovací kamera, elektronické hlídače rozjezdu do kopce nebo převrácení v terénu či stabilizace přívěsu.

Jeep Grand Cherokee

Z vnějšku zaujme zaoblená a uhlazenější přední část vozu, přesto maska chladiče jasně odkazuje na předchůdce. Ponton je tradičně mohutný s výraznými hranatými výřezy podběhů. Zadní část, především díky světlům, pak může vzdáleně připomínat první generaci BMW X5. Mohutnost auta podtrhují příplatková dvacetipalcová kola, základní velikostí jsou pak sedmnáctky. Nový Jeep Grand Cherokee přitom není úplná americká obluda. Na délku má jen 4,75 metru, což není zrovna závratná hodnota. Pohodlí pro posádku ale slibuje solidní rozvor 2,78 metru.

Evropského zákazníka může překvapit nabídka silnějšího z dvojice zážehových motorů. Osmiválec HEMI s objemem 5,7 litru má síly na rozdávání, disponuje 259 kilowatty a točivý moment má maximum na hodnotě 520 Nm. Za své luxusní služby se ale nechá královsky pohostit a to především ve městě. Výrobce uvádí městskou spotřebu 21,2 litru na sto kilometrů, mimo město už slibuje snesitelných 10 litrů. Kombinovaný provoz pak vychází na 14 litrů.

Je jasné, že na lepší prodejní čísla si bude muset v Evropě Chrysler počkat až po nástupu dieselové varianty. Dodejme, že slabší benzinový motor je samozřejmě úspornější, ale i tak je 16 litrů v městském cyklu poměrně hodně. Kombinovaná spotřeba už zní lépe: 8,8 litru je téměř poloviční hodnota než u spotřeby ve městě.