Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Unikátní pásový teréňák s vagonkem nic nezastaví

Exkluzivně   7:45
Chcete dojet opravdu vždy a všude? Zapomeňte na kola, obujte pásy. Švédský čtyřpásový speciál původně vyvinutý pro armádu nezastaví nic. V Česku můžete speciál unikátní dvoukabinové konstrukce potkat s trochou štěstí na horách. Mají ho třeba i hasiči na Liberecku.

Dnešní teréňáky už nejsou, co bývaly. Namísto bahnění a šplhání do skal vyhánějí menší auta z levých dálničních pruhů, vozí děti do školky a frajery s rukou visící z okýnka po pražských Příkopech. A tomu se přizpůsobuje i technika. Auto, které na pohled míří do terénu, je často jen obyčejná "dvoukolka" s pohonem jediné nápravy.

Kdo chce opravdu drsný stroj, který se vyšplhá všude, nezastaví ho ani voda a vydrží nejhrubší zacházení, shání třeba legendární hummer. Neotřelou alternativou může být na pohled legrační dvoukabinový, původně pro švédskou armádu vyvinutý Hägglunds BV206. Pravda, plazit se umí maximálně pětapadesátkou. Zato se vyškrábe kamkoliv. Takže nemusíte k cíli objíždět po cestách, ale jet přímo...

Jeho výrobce, dnes je jím mezinárodní zbrojařský koncern BAE Systems, schopnost BV206 dostat se kamkoliv srovnává dokonce s vrtulníkem. Pravda, už od pohledu moc komfortu nenabízí. Když chcete kvalitní audio, shánějte jinde. Klimatizaci má ve výbavě na přání. Prý třeba skvěle topí.

Hägglunds BV206

Hägglunds vyvinul svůj speciál v sedmdesátých letech, první kusy dostala švédská armáda v roce 1980. Dodnes jich postavili přes jedenáct tisíc, hägglunds slouží v armádách 37 zemí celého světa, včetně americké nebo třeba litevské či brazilské. Potkáte je na Islandu, v Antarktidě i Singapuru. Modrý kousek na exkluzivním videu iDNES.cz slouží na Kolínské boudě v Peci pod Sněžkou.

Další je ozdobou stáje libereckých hasičů, v oranžovém provedení jej můžete vídat také v lyžařském středisku Pustevny, kde se používá jako skibus mezi Velkou sjezdovkou a Pustevnami. "Celkem máme dva kusy a používáme je již druhou sezonu. A jsme opravdu spokojení," říká Karel Šrubař, jednatel SK Skialpin Pustevny.

Speciál byl vyvinut hlavně pro jízdy po zasněženém severu Švédska, BV206 ale zvládne i silnici. Díky gumovým pásům na ni může bez omezení (při jízdě na pevném povrchu vydrží pásy kolem 10 tisíc km, při jízdě na sněhu mnohem víc, vpředu i vzadu jsou stejné). K tomu se umí brodit tříkilometrovou rychlostí i vodou.

Na rozdíl od jiných pásových vozidel se neřídí pákami, ale volantem, jenž ovládá hydrauliku, která natáčí přední část vůči zadní, a tím BV206 zatáčí. Poháněny jsou obě dvojice pásů.

Hägglunds BV206

Na délku má skoro sedm metrů, vysoký je 2,7 metru a široký 187 cm. Manévrovat s ním je hračka, už kvůli jen osmimetrovému poloměru otáčení. Stoupavost na pevném povrchu je 60 procent (úhel 31 stupňů), na sněhu třicet (17 stupňů). "Ovládání je velmi jednoduché a zvládne ho každý průměrný řidič osobního vozu," popisují liberečtí hasiči.

BV206 existuje v mnoha provedeních, jako ambulance, hasičský speciál, ale může vozit i dělo. Do přední kabinky se vejde šest lidí, do zadní až jedenáct. Celková užitečná hmotnost (nosnost) je dvě tuny a další dvě a půl tuny utáhne, pohotovostní hmotnost je čtyři a půl tuny.

O pohon se stará benzinový šestiválec od Fordu, anebo naftový šestiválec od Mercedesu. Martin Mičánek z firmy Montrago ze Svobody nad Úpou, která hägglundsy do Česka dováží, uvádí, že s fordím motorem (2,7 V6, 99 kW, 216 Nm) spotřebuje 15 až 35 litrů benzinu, záleží na povrchu, po kterém netradiční pásový obojživelník jede. Na palivo má připravené dvě osmdesátilitrové nádrže.

Udává se, že hägglunds nastartujete i v minus dvaapadesáti. Vždy má automat od Mercedesu, dříve čtyř-, nově u verze s motorem MB 2,7 CDI pětistupňový.

Ojetý hägglunds se dá koupit přibližně od milionu. Ale může stát klidně i přes tři.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...