Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Unikátní pásový teréňák s vagonkem nic nezastaví

Exkluzivně   7:45aktualizováno  7:45
Chcete dojet opravdu vždy a všude? Zapomeňte na kola, obujte pásy. Švédský čtyřpásový speciál původně vyvinutý pro armádu nezastaví nic. V Česku můžete speciál unikátní dvoukabinové konstrukce potkat s trochou štěstí na horách. Mají ho třeba i hasiči na Liberecku.

Dnešní teréňáky už nejsou, co bývaly. Namísto bahnění a šplhání do skal vyhánějí menší auta z levých dálničních pruhů, vozí děti do školky a frajery s rukou visící z okýnka po pražských Příkopech. A tomu se přizpůsobuje i technika. Auto, které na pohled míří do terénu, je často jen obyčejná "dvoukolka" s pohonem jediné nápravy.

Kdo chce opravdu drsný stroj, který se vyšplhá všude, nezastaví ho ani voda a vydrží nejhrubší zacházení, shání třeba legendární hummer. Neotřelou alternativou může být na pohled legrační dvoukabinový, původně pro švédskou armádu vyvinutý Hägglunds BV206. Pravda, plazit se umí maximálně pětapadesátkou. Zato se vyškrábe kamkoliv. Takže nemusíte k cíli objíždět po cestách, ale jet přímo...

Jeho výrobce, dnes je jím mezinárodní zbrojařský koncern BAE Systems, schopnost BV206 dostat se kamkoliv srovnává dokonce s vrtulníkem. Pravda, už od pohledu moc komfortu nenabízí. Když chcete kvalitní audio, shánějte jinde. Klimatizaci má ve výbavě na přání. Prý třeba skvěle topí.

Hägglunds BV206

Hägglunds vyvinul svůj speciál v sedmdesátých letech, první kusy dostala švédská armáda v roce 1980. Dodnes jich postavili přes jedenáct tisíc, hägglunds slouží v armádách 37 zemí celého světa, včetně americké nebo třeba litevské či brazilské. Potkáte je na Islandu, v Antarktidě i Singapuru. Modrý kousek na exkluzivním videu iDNES.cz slouží na Kolínské boudě v Peci pod Sněžkou.

Další je ozdobou stáje libereckých hasičů, v oranžovém provedení jej můžete vídat také v lyžařském středisku Pustevny, kde se používá jako skibus mezi Velkou sjezdovkou a Pustevnami. "Celkem máme dva kusy a používáme je již druhou sezonu. A jsme opravdu spokojení," říká Karel Šrubař, jednatel SK Skialpin Pustevny.

Speciál byl vyvinut hlavně pro jízdy po zasněženém severu Švédska, BV206 ale zvládne i silnici. Díky gumovým pásům na ni může bez omezení (při jízdě na pevném povrchu vydrží pásy kolem 10 tisíc km, při jízdě na sněhu mnohem víc, vpředu i vzadu jsou stejné). K tomu se umí brodit tříkilometrovou rychlostí i vodou.

Na rozdíl od jiných pásových vozidel se neřídí pákami, ale volantem, jenž ovládá hydrauliku, která natáčí přední část vůči zadní, a tím BV206 zatáčí. Poháněny jsou obě dvojice pásů.

Hägglunds BV206

Na délku má skoro sedm metrů, vysoký je 2,7 metru a široký 187 cm. Manévrovat s ním je hračka, už kvůli jen osmimetrovému poloměru otáčení. Stoupavost na pevném povrchu je 60 procent (úhel 31 stupňů), na sněhu třicet (17 stupňů). "Ovládání je velmi jednoduché a zvládne ho každý průměrný řidič osobního vozu," popisují liberečtí hasiči.

Fotogalerie

BV206 existuje v mnoha provedeních, jako ambulance, hasičský speciál, ale může vozit i dělo. Do přední kabinky se vejde šest lidí, do zadní až jedenáct. Celková užitečná hmotnost (nosnost) je dvě tuny a další dvě a půl tuny utáhne, pohotovostní hmotnost je čtyři a půl tuny.

O pohon se stará benzinový šestiválec od Fordu, anebo naftový šestiválec od Mercedesu. Martin Mičánek z firmy Montrago ze Svobody nad Úpou, která hägglundsy do Česka dováží, uvádí, že s fordím motorem (2,7 V6, 99 kW, 216 Nm) spotřebuje 15 až 35 litrů benzinu, záleží na povrchu, po kterém netradiční pásový obojživelník jede. Na palivo má připravené dvě osmdesátilitrové nádrže.

Udává se, že hägglunds nastartujete i v minus dvaapadesáti. Vždy má automat od Mercedesu, dříve čtyř-, nově u verze s motorem MB 2,7 CDI pětistupňový.

Ojetý hägglunds se dá koupit přibližně od milionu. Ale může stát klidně i přes tři.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Rolls Royce 6,6 V12 DAWN
Rolls Royce 6,6 V12 DAWN

r.v. 2016, naj. 1 200 km, benzín
11 490 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.