Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

aktualizováno 
Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná dnes, počká rok a půl. Automobilka Elona Muska brzy doplní modelovou řadu na čtyři modely, jejich označení dají dohromady slovo S3XY - přesně takové mají vozy Tesly být.

Martin Hejtmánek je nadšenec, který už má dvě tesly doma a třetí objednanou. Americká elektroautomobilka předala prvních 30 vyrobených exemplářů nového „lidového“ elektromobilu Tesla 3 svým zaměstnancům, kteří si auto objednali, koncem července. Na Martina přijde řada až ve druhé půlce příštího roku.

„Oficiálně zatím žádné informace nemáme,“ říká Hejtmánek. Zatím má rezervované auto, ale ještě neví, jak bude přesně vypadat. Když totiž začal Elon Musk, zakladatel Tesly, shromažďovat objednávky a tisícidolarovou vratnou zálohu, ukázal jen dva nedokončené prototypy a pár fotek. Nadšenci do elektrických aut z kalifornského Freemontu jsou ovšem hodně nestandardní zákazníci, které ani to neodradilo. Američané tedy vzali spacáky, skládací židličky, zásobu jídla a šli se postavit do fronty. To pamatujeme naposledy před třiceti lety při čekání před Mototechnou na Škodu Favorit (mimochodem, letos slaví třicet let od představení). Martin Hejtmánek si teslu zarezervoval po internetu.

Tesla 3

Tesla, ta 14 let mladá automobilka na elektromobily, prostě svět pobláznila a znají ji i ti, kdo se o auta nezajímají a o auta na baterky už vůbec. Její zakladatel, vizionář, vynálezce a snílek Elon Musk to má vymyšlené tak, že větší, luxusnější a dražší modely vydělají Tesle na to, aby mohla nabídnout masám lidový model. A právě teď přišel jeho čas, model 3 je tady.

Rozběh výroby však byl trochu kostrbatý. Musk již dříve přiznal, že to bude „docela výzva“. „Čeká nás nejméně šest měsíců výrobního pekla,“ řekl. Podle analytiků Model 3 rozhodne o budoucnosti celé Tesly. Velkou otázkou totiž zůstává, zda značka dokáže rozjet opravdu masovou výrobu tohoto modelu. V loňském roce vyrobila necelých 84 tisíc aut, v roce 2018 už jich chce vyrobit až půl milionu. „Pokud by Tesla vyráběla a prodávala 500 tisíc elektromobilů ročně, převýšila by prodeje značek BMW, Mercedes nebo Lexus ve Spojených státech,“ všímá si agentura Reuters. Zatím jsou to čísla o řád nižší: v srpnu má továrna vyrobit 1 500 kusů modelu 3 a objem výroby má postupně narůstat, v prosinci plánuje Musk vyrobit 20 tisíc vozů. To je ovšem stále hluboce pod předpokládanými 10 tisíci vozů týdně, které plánuje vyrábět v příštím roce.

Než si Martin Hejtmánek svoji „trojku“ přesně nakonfiguruje, bude to tedy ještě dlouho trvat. „Ještě není odemčený konfigurátor. Tesla ho zatím otevřela jen pro své zaměstnance. Následně ho odemkne pro Kalifornii a pak pro celé Spojené státy. Pak bude následovat Evropa a Asie a úplně nakonec bude možné konfigurovat provedení s pravostranným řízením,“ vypočítává Hejtmánek. Ten odhaduje, že nyní bude Tesla evidovat z Česka několik set rezervací na trojku. „Na internetových fórech se objevují různé odhady, nejvyšší je osm set objednávek. Vzhledem k tomu, že nyní je v Česku asi 250 vozů, si myslím, že je to realistické,“ komentuje.

Celkem teď Tesla eviduje něco přes 455 tisíc objednávek, z původních 520 tisíc rezervací sesbíraných za 16 měsíců od představení do startu výroby ji stornovalo 63 tisíc zájemců. Dnes přibývá Muskovi asi 1800 objednávek denně. Kdo objedná teď, bude čekat 12 až 18 měsíců. I ferrari dostanete rychleji.

„Zatím ji nemáme naceněnou, ale pracujeme na tom, otazníkem je pro nás zůstatková hodnota, předpokládám, že do konce srpna budeme znát splátku za měsíční pronájem,“ říká pro iDNES.cz Jakub Kostrba, manažer firmy Business Lease, která je partnerem Tesly pro Českou republiku v poskytování vozů na operativní leasing. Kostrba odhaduje, že by se mohli dostat na částku kolem dvaceti tisíc korun, nejlevnější splátka za velkou limuzínu Tesla S je 35 tisíc. Business Lease nyní spravuje v Česku klientům pět tesel na operativní leasing. „S Teslami je to jako s elektromobilitou v Česku obecně, trh je malý, zvlášť když chybí subvence,“ komentuje Kostrba. Očekává ovšem, že by to nová tesla mohla změnit: „Je to auto velikosti BMW 3 za cenu Superbu, které má rozumný dojezd,“ vysvětluje. Problémem podle něj budou spíše dodací lhůty.

Dojezd až 500 kilometrů

Čtyřdveřový elektromobil startuje v USA s cenou na 35 tisících dolarů bez daní a dalších poplatků (za dopravu apod.), to je asi 800 tisíc korun. Trojka je z pohledu ostatních modelů značky opravdu „lidová“, dosud nejlevnější tesla totiž stála dvojnásobek. Díky americké federální daňové úlevě na elektrovozy může navíc stát ještě o 7 500 dolarů méně.

Tesla 3 technicky přímo vychází z většího sedanu Model S, Musk sám o novém dostupnějším modelu říká, že je „menší, lacinější, má méně funkcí, nižší výkon a kratší dojezd“.

Tesla 3
Předávání prvních Tesel 3

Nejpalčivější potíží elektroaut je dojezd na jedno nabití, které navíc trvá mnohem déle než natankování u benzinky. Tesla 3 ovšem už dokáže nabídnout slušný akční rádius. Základní verze s jedním synchronním elektromotorem s permanentními magnety (262 koní/192 kW) pohánějícím zadní kola a základní 50kWh baterií ujede 350 kilometrů. Z nuly na stovce je za 5,6 sekundy a maximální rychlost je 209 km/h. Za devět tisíc dolarů navíc je akumulátor s větší kapacitou (75 kWh), který má vystačit na 500 kilometrů jízdy na jedno nabití, a lepší hodnoty zrychlení (5,1 sekundy) a maximální rychlosti (225 km/h). Vždy jde o tabulkové hodnoty předpokládající nespěšnou jízdu.

Verze s větší baterií se ze speciálních nabíječek budovaných samotnou automobilkou (takzvané superchargery) nabije na 270 kilometrů jízdy za půlhodinu, z domácí zásuvky pak každou hodinu doplní energii na 60 kilometrů. Základní baterie se za půlhodinu nabije na 200 kilometrů a z domácí zásuvky za hodinu doplní na 48 kilometrů.

Pro zjednodušení rozběhu výroby teď Tesla vyrábí jen provedení s „větším“ akumulátorem, základní verze má naběhnout v listopadu. Příští rok mají nabídku rozšířit další varianty. Hlavně výkonnější a rychlejší provedení se dvěma elektromotory (každý bude pohánět jednu nápravu) má ohromující akceleraci z nuly na stovku za přibližně tři sekundy.

Vůz, který i podle samotného Muska rozhodne o budoucnosti automobilky, je 4,69 metrů dlouhý, což je délka kombíkové Škody Octavie.

Tesla 3

Velkým překvapením je pojetí interiéru. Minimalistický styl dovedli designéři k dokonalosti. Šéfdesignér Tesly Franz von Holzhausen je na něj nejvíc hrdý. „Je jiný než v jakémkoliv jiném autě a bude stárnout s grácií,“ komentuje.

Přístrojová deska je totiž bez kapličky budíků pod volantem, vše se zobrazuje a ovládá na velkém pantáctipaclovém tabletu umístěném uprostřed. V sériové výbavě má Tesla 3 na palubě wi-fi, připojení přes síť LTE, klimatizaci, bluetooth, 8 airbagů, couvací kameru, ovládání některých funkcí hlasem a bezklíčkové odemykání - klasický klíč nahradí aplikace v mobilním telefonu.

Kvůli zjednodušení výroby není nabídka příplatkové výbavy nijak obsáhlá, přikoupit se dají prosklená střecha, fajnovější materiály v interiéru, elektrické ovládání a vyhřívání sedadel nebo lepší audio. Základní provedení stojí na 18palcových ráfcích, za devatenáctky si účtují 1 500 dolarů. Jediná barva bez příplatku je černá, ostatních pět je za tisíc dolarů navíc.

Velkým tématem Tesly je autonomní řízení. Díky radarům, kamerám a ultrazvukovým čidlům může trojka za příplatek pěti tisíc dolarů umět částečně řídit sama, další tři tisíce navíc stojí kompletní příprava pro plně robotické řízení, které zatím neumožňuje legislativa. Záruka na auto je čtyři roky, nebo 80 tisíc kilometrů, akumulátor má garanci dvojnásobnou.

Nadšené publikum

První reakce na první masově vyráběnou teslu jsou nadšené. Redaktor Bloombergu byl po prvním svezení unesený: „Musk konečně nabídne elektromobil pro každodenní dojíždění.“ Oceňuje také prostornost kabiny. Prostor pro zavazadla má Tesla 3 vepředu i vzadu, první dojmy se ovšem pozastavují nad malým vstupem do hlavního zadního 423litrového kufru.

Recenzenti chválí hlavně intuitivní ovládání infotainmentu a jednoduchost interiéru, i když ne každému vyhovuje to, že nemá kapličku se základními provozními daty na očích před sebou.

Američtí recenzenti, kteří jsou obvykle benevolentnější než ti evropští, hodnotí kladně jízdní vlastnosti. Podle očekávání jsou uneseni ohromující akcelerací, která je z podstaty elektrického pohonu vlastní všem autům na baterie. Pochvaly sklízí také design a kvalita zpracování.

Z konkurentů bývá nejčastěji zmiňováno Audi A4, BMW řady 3 nebo Mercedes třídy C, tedy vždy modely prémiových značek. Za pozornost stojí, že se mezi ně Tesla svým specifickým produktem dokázala okamžitě vklínit, což se některým dalším značkám nedaří desítky let.

Zadlužený miláček a jeho S3XY nabídka

Auta od Tesly jsou podobný fenomén jako produkty Applu, nezajímají tolik autaře jako milovníky moderních technologií. A také ekonomy. Přestože je totiž firma v hluboké ztrátě, je miláčkem investorů a publika. Elon Musk je jednou z nejvýraznějších osobností dneška, nejen kvůli svému bláznovství a snílkovství, ale také pro to, jak dokáže uhranout davy, a navrch to bude skvělý obchodník. Jeho Tesla totiž ještě nikdy od svého založení nevygenerovala zisk. Nyní je v propadu 336 milionů dolarů.

Tesla 3

Investoři jí ovšem věří, letos se dokonce chlubila pozicí nejhodnotnější automobilky ve Spojených státech, ze které na tři měsíce vyšoupla General Motors. „Cena akcií Tesly se od prosince do konce června zdvojnásobila, neboť investoři podporují Muskovu strategii transformovat firmu z výrobce malého množství luxusních vozů na masového producenta levných automobilů pro široký trh,“ napsal server BBC.

Tento týden k tomu Musk vyrazil z investorů další miliardu a půl dolarů (asi 33,2 mld. korun). Nově upsané dluhopisy mají posloužit k rozjezdu výroby trojky na plné obrátky. Za pozornost stojí, že ratingové agentury je označily za vysoce rizikové. „Investoři do dluhopisů obvykle nemají rádi firmy, které nevydělávají, v případě Tesly ovšem budou mnohem shovívavější,“ okomentoval analytik Robbie Goffin z FTI Consulting. Pravděpodobně hodně z těch, kteří do elektrické automobilky z Kalifornie vrážejí peníze, totiž také některou z tesel jezdí.

Elon Musk už také ohlásil, že z trojky odvodí další crossover. Auto na zvýšeném podvozku má nést označení Y a dorazit má v letech 2019, nebo 2020. Nabídka nejdiskutovanější automobilky dneška tak bude S3XY (každá litera je jméno jednotlivých modelů).

Tím ovšem Tesla nekončí, už se mluví o elektrickém náklaďáku, pick-upu a velkoprostorovém modelu (minibus nebo van) a dokonce i autobusu. Plánuje se také nástupce sporťáku Tesla Roadster, který byl vůbec prvním modelem značky.

Fotogalerie

Ale mnohem dříve bude muset Tesla rozlousknout jinou potíž: kde vzít akumulátory. Už letos odůvodňovala zpomalení výroby vysokým výpadkem dodávky baterií. Dokončení gigatovárny v Nevadě, kde má Tesla ve spolupráci s Panasonicem vyrábět lithium-iontové baterie do svých aut, se nekonečně protahuje. K tomu se plánuje výstavba další továrny na akumulátory v Evropě, ve hře má být údajně i Česko.

Goliáš se bojí Davida

Teslu bere vážně i zavedená konkurence. Šéf značky Volkswagen Herbert Diess se nechal slyšet, že po Toyotě, Hyundai a francouzských značkách, což jsou konkurenti ze „starého světa“, je hlavním sokem v tom novém právě Tesla. Volkswagen se totiž po aféře dieselgate opřel do elektromobility. A v ní má Tesla rozhodně před zbytkem světa náskok. „Má schopnosti, které nám nyní chybí,“ prohlásil Diess. „Polovina inženýrů jsou softwaroví specialisté, zatímco u nás je jejich podíl citelně nižší. Tesla má dobré elektromotory, síť rychlonabíječek, systém autonomního řízení, konektivitu a jiný přístup k distribuci aut (Tesla prodává auta přímo, bez dealerů - pozn. red.).“ Jen pro upřesnění: Volkswagen jako výrobce osobních aut patřící koncernu Volkswagen (do kterého patří také Škoda, Porsche, Seat, Audi a další značky) loni prodal šest milionů aut, Tesla 84 tisíc.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.