Objednali si teslu a špehují továrnu drony, aby zjistili, kdy ji dostanou

aktualizováno 
Náběh výroby „lidového“ Modelu 3 je tak pomalý, že zákazníci a fanoušci vymýšlejí ty nejobskurnější způsoby, jak zjistit, kolik se jich již vyrobilo. Snaží se tak odhadnout, kdy se na ně dostane.

Tesla Model 3 je pro americkou automobilku klíčovým vozem, jeho úspěch dost možná rozhodne o budoucnosti celé firmy. Ve světě na ni má rezervaci zhruba půl milionu lidí. V roce 2017 však vzniklo jen 2 685 kusů, což je o dost méně než plánovaný roční odbyt, který by podle přání Elona Muska měl přesáhnout 500 000 kusů ročně.

Jeho Model 3 by tak v USA hravě svými registracemi překonal zavedené konkurenty, jakými je řada 3 od BMW nebo třída C od Mercedesu (vloni v USA dohromady 113 000 kusů). Od počátku roku 2018 produkce sice nabrala obrátky, podle odhadů agentury Bloomberg se dosud vyrobilo téměř 10 000 Modelů 3, v posledních týdnech však Tesla opět zvolnila. 

Fotogalerie

Týdně tovární brány opustí do 700 kusů, což nestačí pokrýt ani rezervace, ani sliby Elona Muska o počtu jeho Modelů 3 na silnicích. Přitom se podle něj mělo jednat o nejprodávanější elektromobil na světě.

Mluvčí automobilky se hájí průběžným vylepšováním továren v kalifornském Fremontu a tzv. Gigafactory na baterie. Důvodem je snaha odstranit úzká výrobní hrdla, která produkci zpomalují. V průběhu února proto linka ve Fremontu stála celých pět dní, ladila se svařovací linka.

Tesla navíc na rozdíl od ostatních automobilek nesděluje měsíční prodejní čísla, místo toho své výsledky odkrývá na čtvrtletní bázi. Výsledkem je to, že fanoušci a zákazníci, kteří mají vůz rezervován, začínají hledat způsoby, jak se dopátrat výrobních čísel. Snaží se tak odhadnout, kdy by se na ně konečně mohlo dostat. 

Ross Gerber, jehož investičnímu fondu patří akcie Tesly za 10 milionů dolarů, posílá svoje zaměstnance kontrolovat distribuční centra v kalifornském Marina Rey. Kromě toho sám intenzivně monitoruje sociální sítě, na nichž se šťastní majitelé svou novou „trojkou“ rádi pochlubí. Je také v průběžném kontaktu s lidmi, o kterých ví, že si auto objednali. Jiní fanoušci se snaží nad továrnu posílat drony, aby spočítali Modely 3 na výstupním parkovišti, nebo za stejným účelem procházejí satelitní obrázky.

Odhad pomocí algoritmu

Bloomberg samotný používá speciálně vyvinutý software, který pomocí volně dostupných dat od amerických úřadů kontroluje přidělené VIN kódy. Díky tomu se mu daří dávat dohromady relativně přesné odhady produkce Modelů 3. 

Automatizovaný systém, který je využit v programu Bloombergu, je založen na algoritmu Alexe Halcomba. Největším zádrhelem je obejít tzv. captchu, která na webu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) blokuje automatizovaný přístup k datům. Halcomb má na svědomí dokonce twitterového bota Model3VINs, který fanoušky upozorní pokaždé, když Tesla zaregistruje nový VIN pro Model 3.

Ještě bizarnější postup zvolil americký novinář Bozi Tatarevic. Ten se dostal k celním dokladům od dílů, které Tesla pro svůj nejmenší vůz v nabídce dováží. Konkrétně se zaměřil na kryty kol a klasické 12voltové palubní baterie. Pak dělil celkovou váhu těchto dílů na paletě hmotností jednoho jediného. Dostal se tak vlastně k limitnímu množství vozů, jež dokáže Tesla z dovezených dílů vyrobit. Tatarevicův postup je velice přesný, při odhadu loňské produkce se spletl jen o několik desítek kusů.

„Existuje řada lidí, které tyto informace zajímají,“ vysvětluje Alex Halcomb. Sám investoval do Tesly svoje životní úspory, když začala v roce 2012 vyrábět přelomový Model S. „Fanoušci Tesly jsou prostě jedna velká bláznivá komunita.“

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...

Potvrzeno, nová Škoda Octavia se začne odhalovat příští rok

Škoda Octavia 1.4 TSI G-TEC

Čtvrtá generace Octavie, stěžejního modelu mladoboleslavské značky, se představí v příštím roce. Na setkání s novináři...

Automobilky drží na skladě víc aut než obvykle, levnější však nebudou

Dovezené automobily čekají na distribuci v britském přístavu Sheernese (říjen...

Nadprůměrné letní registrace většiny automobilek a plné odstavné plochy nových aut po celém Česku svádějí k úvaze, že...



Najdete na iDNES.cz