Tesla Model 3 je pro americkou automobilku klíčovým vozem, jeho úspěch dost možná rozhodne o budoucnosti celé firmy. Ve světě na ni má rezervaci zhruba půl milionu lidí. V roce 2017 však vzniklo jen 2 685 kusů, což je o dost méně než plánovaný roční odbyt, který by podle přání Elona Muska měl přesáhnout 500 000 kusů ročně.
Jeho Model 3 by tak v USA hravě svými registracemi překonal zavedené konkurenty, jakými je řada 3 od BMW nebo třída C od Mercedesu (vloni v USA dohromady 113 000 kusů). Od počátku roku 2018 produkce sice nabrala obrátky, podle odhadů agentury Bloomberg se dosud vyrobilo téměř 10 000 Modelů 3, v posledních týdnech však Tesla opět zvolnila.
Týdně tovární brány opustí do 700 kusů, což nestačí pokrýt ani rezervace, ani sliby Elona Muska o počtu jeho Modelů 3 na silnicích. Přitom se podle něj mělo jednat o nejprodávanější elektromobil na světě.
Mluvčí automobilky se hájí průběžným vylepšováním továren v kalifornském Fremontu a tzv. Gigafactory na baterie. Důvodem je snaha odstranit úzká výrobní hrdla, která produkci zpomalují. V průběhu února proto linka ve Fremontu stála celých pět dní, ladila se svařovací linka.
Tesla navíc na rozdíl od ostatních automobilek nesděluje měsíční prodejní čísla, místo toho své výsledky odkrývá na čtvrtletní bázi. Výsledkem je to, že fanoušci a zákazníci, kteří mají vůz rezervován, začínají hledat způsoby, jak se dopátrat výrobních čísel. Snaží se tak odhadnout, kdy by se na ně konečně mohlo dostat.
Ross Gerber, jehož investičnímu fondu patří akcie Tesly za 10 milionů dolarů, posílá svoje zaměstnance kontrolovat distribuční centra v kalifornském Marina Rey. Kromě toho sám intenzivně monitoruje sociální sítě, na nichž se šťastní majitelé svou novou „trojkou“ rádi pochlubí. Je také v průběžném kontaktu s lidmi, o kterých ví, že si auto objednali. Jiní fanoušci se snaží nad továrnu posílat drony, aby spočítali Modely 3 na výstupním parkovišti, nebo za stejným účelem procházejí satelitní obrázky.
Odhad pomocí algoritmu
Bloomberg samotný používá speciálně vyvinutý software, který pomocí volně dostupných dat od amerických úřadů kontroluje přidělené VIN kódy. Díky tomu se mu daří dávat dohromady relativně přesné odhady produkce Modelů 3.
Automatizovaný systém, který je využit v programu Bloombergu, je založen na algoritmu Alexe Halcomba. Největším zádrhelem je obejít tzv. captchu, která na webu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) blokuje automatizovaný přístup k datům. Halcomb má na svědomí dokonce twitterového bota Model3VINs, který fanoušky upozorní pokaždé, když Tesla zaregistruje nový VIN pro Model 3.
Ještě bizarnější postup zvolil americký novinář Bozi Tatarevic. Ten se dostal k celním dokladům od dílů, které Tesla pro svůj nejmenší vůz v nabídce dováží. Konkrétně se zaměřil na kryty kol a klasické 12voltové palubní baterie. Pak dělil celkovou váhu těchto dílů na paletě hmotností jednoho jediného. Dostal se tak vlastně k limitnímu množství vozů, jež dokáže Tesla z dovezených dílů vyrobit. Tatarevicův postup je velice přesný, při odhadu loňské produkce se spletl jen o několik desítek kusů.
„Existuje řada lidí, které tyto informace zajímají,“ vysvětluje Alex Halcomb. Sám investoval do Tesly svoje životní úspory, když začala v roce 2012 vyrábět přelomový Model S. „Fanoušci Tesly jsou prostě jedna velká bláznivá komunita.“
11. září 2017 |