Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

  11:00aktualizováno  12:34
Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce elektrických vozů Tesla Inc. Po více než deseti letech výroby osobních elektromobilů a SUV, jakož i solárních panelů, se tak firma vrhla do nového segmentu. Představení roadsteru je velkým překvapením.

Šéf automobilky Elon Musk označil Semi za další krok Tesly k přesunu ekonomiky od fosilních paliv. Někteří analytici však tahač považují za drahou hračku pro firmu, která utrácí peníze rychleji, než je vydělá, nikdy neohlásila roční zisk a zahájení produkce modelu 3 sama popisuje jako „výrobní peklo“ (výroba odstartovala v červenci letošního roku, ovšem stále jde o ruční kusovou produkci). Cenu nákladního vozu Musk neuvedl.

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Elon Musk, šéf automobilky Tesla představuje nový elektrický roadster

Semi zvládne na jedno nabití ujet 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund. Náklad může vážit až 36 300 kilogramů. Baterie se nabíjí 30 minut. Kamiony s naftovým motorem ujedou na jednu nádrž 1600 km a jejich provoz je podle Muska o 20 procent dražší než provoz elektroverze.

Tesla Semi se začne vyrábět v roce 2019.
Tesla Semi

Kabina nákladního vozu není tak protažená jako u klasického vozu, interiér je prostorný se sedadlem uprostřed, kolem něhož jsou umístěny dvě dotykové obrazovky. Vůz má akumulátor zabudovaný do podvozku a čtyři motory. 

Komentář odborníka

"Elon Musk při představení Tesla Semi zmínil i schopnost jízdy v (poloautomatickém) konvoji tří tahačů s několikametrovými rozestupy. To je v současné době jednoznačný trend vývoje - jízda v řízených konvojích bude mít v budoucnu za cíl další snížení spotřeby redukcí aerodynamického odporu," komentuje Zdeněk Hurák z Katedry řídicí techniky FEL ČVUT v Praz, na které působí skupina zabývající se řízením autonomních vozů.

"Přitom však Musk dodává, že i bez tohoto módu bude provoz elektrického Tesla Semi ekonomicky výhodnější než provoz dieselového tahače. S tím však nesouhlasí výzkumníci z prestižní Carnegie Mellon University, kteří na základě důkladných analýz nedávno uvedli, že aby byly tahače Tesla Semi ekonomicky konkurenceschopné, musely by jezdit v konvojích minimálně 7 vozů a dosáhnout tak nižší spotřeby. Uvidíme tedy, co ukáže realita," uzavírá Hurák.

Semi má také poloautonomní řídicí systém stejný jako osobní automobily Tesly. To znamená, že se bez zásahu řidiče udrží v jízdním pruhu, jede stanovenou rychlostí a je schopen zpomalit, pokud se přiblíží k překážce. 

Místo zpětných zrcátek má kamery, což napomáhá jeho aerodynamičnosti. Výroba má být zahájena v roce 2019.

Své příznivce překvapil Elon Musk ještě další novinkou: novou verzí elektrického sportovního vozu Roadster, jehož první generace postavená na základech Lotusu Elise byla vlastně prvním modelem automobilky Tesla. 

Čtyřmístný automobil ujede na jedno nabití rekordních tisíc kilometrů. Z nuly na rychlost 100 kilometrů za hodinu se dostane za 1,9 sekundy.

Fotogalerie

 Na trhu by se měl objevit v roce 2020 při základní ceně 200 000 dolarů (4,4 milionu korun). Elon Musk ho představil stylově, když před čekající dav přijel kamionem a Roadster vyjel z jeho útrob.

Akcie Tesly, která je z hlediska tržní hodnoty ve Spojených státech dvojkou, letos stouply už o 46 procent.

Autor:


Nejčtenější



Další z rubriky

Systémy v autech moc odvádějí pozornost. Nejlepší jsou Apple s Googlem

Fiat 500

Moderní technologie zaplavují auta - konektivita a nabídka aplikací na palubě vozů začíná být pro některé důležitější...

Další vyhánění dieselů v Německu, nechce je automobilový Stuttgart

Ilustrační snímek

Řidičům starších vozidel tankujících naftu se uzavírá další město. Poté, co jim Hamburk zakázal jízdu do dvou ulic, se...

Německo zavede mýtné po roce 2019, český ministr dopravy ho schvaluje

Německo, dálnice (ilustrační snímek)

Český ministr dopravy Dan Ťok má pochopení pro německé plány zavést dálniční mýtné pro osobní auta. Nepovažuje ho totiž...

Najdete na iDNES.cz