Šéf automobilky Elon Musk označil Semi za další krok Tesly k přesunu ekonomiky od fosilních paliv. Někteří analytici však tahač považují za drahou hračku pro firmu, která utrácí peníze rychleji, než je vydělá, nikdy neohlásila roční zisk a zahájení produkce modelu 3 sama popisuje jako „výrobní peklo“ (výroba odstartovala v červenci letošního roku, ovšem stále jde o ruční kusovou produkci). Cenu nákladního vozu Musk neuvedl.
Semi zvládne na jedno nabití ujet 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund. Náklad může vážit až 36 300 kilogramů. Baterie se nabíjí 30 minut. Kamiony s naftovým motorem ujedou na jednu nádrž 1600 km a jejich provoz je podle Muska o 20 procent dražší než provoz elektroverze.
Kabina nákladního vozu není tak protažená jako u klasického vozu, interiér je prostorný se sedadlem uprostřed, kolem něhož jsou umístěny dvě dotykové obrazovky. Vůz má akumulátor zabudovaný do podvozku a čtyři motory.
Komentář odborníka "Elon Musk při představení Tesla Semi zmínil i schopnost jízdy v (poloautomatickém) konvoji tří tahačů s několikametrovými rozestupy. To je v současné době jednoznačný trend vývoje - jízda v řízených konvojích bude mít v budoucnu za cíl další snížení spotřeby redukcí aerodynamického odporu," komentuje Zdeněk Hurák z Katedry řídicí techniky FEL ČVUT v Praz, na které působí skupina zabývající se řízením autonomních vozů. "Přitom však Musk dodává, že i bez tohoto módu bude provoz elektrického Tesla Semi ekonomicky výhodnější než provoz dieselového tahače. S tím však nesouhlasí výzkumníci z prestižní Carnegie Mellon University, kteří na základě důkladných analýz nedávno uvedli, že aby byly tahače Tesla Semi ekonomicky konkurenceschopné, musely by jezdit v konvojích minimálně 7 vozů a dosáhnout tak nižší spotřeby. Uvidíme tedy, co ukáže realita," uzavírá Hurák. |
Semi má také poloautonomní řídicí systém stejný jako osobní automobily Tesly. To znamená, že se bez zásahu řidiče udrží v jízdním pruhu, jede stanovenou rychlostí a je schopen zpomalit, pokud se přiblíží k překážce.
Místo zpětných zrcátek má kamery, což napomáhá jeho aerodynamičnosti. Výroba má být zahájena v roce 2019.
Své příznivce překvapil Elon Musk ještě další novinkou: novou verzí elektrického sportovního vozu Roadster, jehož první generace postavená na základech Lotusu Elise byla vlastně prvním modelem automobilky Tesla.
Čtyřmístný automobil ujede na jedno nabití rekordních tisíc kilometrů. Z nuly na rychlost 100 kilometrů za hodinu se dostane za 1,9 sekundy.
Na trhu by se měl objevit v roce 2020 při základní ceně 200 000 dolarů (4,4 milionu korun). Elon Musk ho představil stylově, když před čekající dav přijel kamionem a Roadster vyjel z jeho útrob.
Akcie Tesly, která je z hlediska tržní hodnoty ve Spojených státech dvojkou, letos stouply už o 46 procent.