Tesla Model X P90D Ludicrous

Tesla Model X P90D Ludicrous | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Glosa z absurdního světa aut. Teslu svět miluje, k dokonalosti má daleko

  • 162
Tesla je módní hit posledních sezon a nabírá na síle. Jen v kvalitě svých elektromobilů nějak neumí přidat a s vyděláváním peněz jí to taky moc nejde. Vlci z Wall Streetu mají ale jasno - je to nejhodnotnější americká automobilka.

Snad každá tesla na pohled působí, jako když jí nesedí kapota. „Tady dřou dveře o karoserii, tam je odchlíplá lišta, spáry nejsou stejné,“ vypočítává nadšený „teslař“. Libuje si, že když na to v servisu upozorní, vždy mu vyjdou vstříc a nedokonalosti z montáže napraví. U auta za tři miliony. Pak dodá, že být to na prémiové limuzíně německé výroby, kterou jezdil před teslami, nesnesl by to.

Běžné automobilky jen nevěřícně zírají. Stále poučenější a hádavější zákazníci jsou velmi citliví na kvalitu. A čím jde cena výš, tím jsou náročnější a v případě nespokojenosti stále častěji šermují výhrůžkami a právníky.

Tesla Model S 85D

Tesla? Absolutní anomálie. Její zákazníci se považují za průkopníky elektromobility a nějaká nedokonalost je nedokáže rozhodit. Berou to jako daň za to, že jsou u toho, kdy se elektromobily začínají šířit světem. Ověřila to agentura JD Power, která sleduje spokojenost zákazníků s osobními automobily. Podle jejích žebříčků se mnoho zákazníků orientuje při výběru nového auta. Na tesly to ovšem neplatí, trápí spousta nemocí a není to jen kvalita montáže, nad kterou by se pozastavili i zákazníci o několik cenových kategorií níže. Velkému Modelu X občas stávkují jeho vzhůru otvírané sokolí křídla dveří, vyzdvihovaný autopilot jezdí jak nedouk.

Kathleen Rizková z JD Power to popisuje takto: „Majitelé se považují za pionýry užívající si brzký přístup k moderním technologiím.“ A dodává, že obvykle má utracení i víc než stovky tisíc dolarů za auto, které má tolik problémů, výrazně negativní dopad na prodeje a vnímání značky. „Tesla je ovšem vůči rozčarovaným zákazníkům imunní,“ komentuje.

To není rozhodně nové zjištění. Model S opakovaně zařadily statistky mezi nejméně spolehlivé vozy. Nejparadoxnější bylo hodnocení amerického spotřebitelského magazínu Consumer Reports. Ten si nejprve pořídil teslu anonymně za vlastní prostředky, aby nemohl být nařčen ze zaujatosti. Z testu si auto odvezlo dokonce 103 bodů ze sta možných. Consumer Reports následně uvedl, že bude muset upravit hodnotící škálu.

Paradoxy světa aut

KOMENTÁŘ

Nejistá budoucnost stojí sedmkrát víc než zavedená značka - ČTĚTE ZDE

Když pak ale stejný časopis uspořádal velký průzkum (tři čtvrtě milionu respondentů - čtenářů) spokojenosti zákazníků, skončila Tesla na chvostu. Největší problémy hlásili majitelé s elektrickou výzbrojí vozu, infotainmentem a bezpečnostními asistenty včetně autopilota. Z auta se vydávají pazvuky, kroutí se brzdové kotouče, občas zastávkují efektní vysouvací kliky... Consumer Reports ještě ovšem dodal, že i přesto všechno jsou majitelé tesel spokojení a 97 procent by si ji koupilo znovu.

Pomiňme praktickou stránku věci plynoucí z omezených schopností dnešních elektroaut, kdy se z cesty na dovolenou stává Odyssea od nabíječky k nabíječce (ano i milionáři jedou na riviéru občas raději autem). Poté, co teslař ukáže ohromenému publiku akceleraci pětimetrového luxusního korábu pod tři sekundy, se zařadí do pravého dálničního pruhu mezi kamiony, aby do vzdálenější destinace vůbec dojel. Pro mnoho lidí se ovšem Tesla stala, podobně jako Apple, až téměř novým náboženstvím.

Nejde ale jen o prkotiny. Na internetovém fóru teslařů teď visí fotky od jednoho takového průkopníka z Toronta (zde), který po převzetí nové Tesly S koncem března objevil prasklinu v patě sloupku předního okna (skelet auta je hliníkový). Prasklina byla zalakovaná, takže musela vzniknout už ve výrobě. Je třeba upřesnit, že přední (A) sloupek patří bez výjimky k vůbec nejtužším partiím skeletu karoserie aut.

Tesla Model S 85D
Tesla Model S 85D

Nejčerstvějším políčkem zavedeným značkám v podání Tesly a důkazem, že dnešní svět aut je postavený na hlavu, jsou poslední zprávy z Wall Streetu. Tesla, která vyrobila loni 76 230 aut a ještě nikdy nevykázala zisk, se v pondělí stala nejhodnotnější automobilkou ve Spojených státech, když v tržní kapitalizaci překonala General Motors (podrobnosti zde). Cena Tesly dosáhla 50,887 miliardy dolarů, tržní kapitalizace GM, která vyrábí téměř deset milionů aut ročně, dosáhla 50,886 miliardy dolarů. Už předtím Tesla překonala svoji hodnotou akcie Fordu.

Za poslední měsíc akcie Tesly vzrostly o 35 procent, protože investoři sázejí na to, že generální ředitel Elon Musk způsobí revoluci v automobilovém a energetickém průmyslu.

Čistě podle hospodářských výsledků pro takovou hodnotu není důvod, Tesla stále prodělává. Investoři to ale firmě odpouštějí a naopak ženou akcie dál nahoru.

Fanoušci Tesly věří, že její hodnota je rozumná na základě dlouhodobých očekávání růstu. Upozorňují rovněž na příležitosti, které vznikly Tesle po loňské akvizici ztrátového výrobce solárních panelů SolarCity a z nového (stále nedokončeného) závodu na baterie pojmenovaného Gigafactory, jehož cílem je snížit výrobní náklady.

Tesla letos zahájí výrobu nového vozu Model 3 a do roku 2018 chce zvýšit výrobu na 500 000 vozů ročně. Automobilka podle všeho zkrátila vývoj tak, aby stihla předem slíbené uvedení modelu na trh. Ozývají se obavy, zda bude auto při uvedení dostatečně otestované a vyvinuté. Tesla má ovšem se stavěním zákazníků do role pokusných králíků bohaté zkušenosti. Svůj autopilot sice prodává jako výbavový prvek, uživatele ale považuje a prezentuje za testery, kteří se podílejí na vývoji. Elon Musk o chystaném modelu říká, že je to vlastně jen zmenšený Model S, takže není třeba prodlužovat vývoj. Je ale pravděpodobně prvním za poslední dekády, kdo se k něčemu takovému v autoprůmyslu odvážil.

Tesla 3
Tesla 3

Tesla Model 3

Musk si je tradičně jistý sám sebou. S „trojkou“ však vstupuje do úplně nového segmentu. U velkých aktuálních modelů možná bohatým klientům na nějaké té návštěvě servisu navíc nesejde, je pravděpodobné, že mají doma ještě další auto. Tesla 3 má ovšem odstartovat masovou elektromobilitu.

Podle Kathleen Rizkové z JD Power by se u modelu, který je brán jako lidový (cena je 35 tisíc dolarů, to je asi 900 tisíc korun), už mohla projevit u zákazníků menší shovívavost k chybám. „Pokud si zákazníci koupí masové auto, které má být hlavním dopravním prostředkem, míra očekávání bude mnohem vyšší.“

Podle JD Power se to projevilo i u jiných velmi dobře vnímaných značek a nezáleželo na tom, zda šlo o elektromobil. Statisíce průkopníků natěšených na novou teslu (předobjednávek prý má tesla už přes 400 tisíc) ovšem možná postaví i tyto zkušenosti na hlavu. Sláva polotovarům!


Elektromobil