Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejbezpečnějším autem je elektromobil Tesla Model S, tvrdí Američané

  14:01
Mladá automobilka Tesla Motors se může pochlubit dalším významným oceněním. V testech organizace NHTSA totiž její vůz Model S získal dosud nejlepší hodnocení vůbec. Podle NHTSA momentálně neexistuje bezpečnější automobil.

Americká NHTSA podrobuje podobně jako evropská Euro NCAP automobily náročným nárazovým testům a hodnotí je i podle dalších kritérií. V některých ohledech jsou její crashtesty dokonce ještě náročnější než ty evropské, byť test čelního nárazu je mírnější. Automobilka Tesla Motors se nyní chlubí tím, že sedan Model S dosáhl v testech NHTSA historicky nejlepších výsledků.

Je to tak údajně v současnosti nejbezpečnější sériově vyráběný automobil, minimálně podle amerických měřítek.

Stejně jako Euro NCAP i NHTSA uděluje maximálně pětihvězdičkové hodnocení, které pochopitelně náleží i vozu Tesla. Podle detailního hodnocení je však možné dosáhnout i vyššího výsledku a Model S se tu může chlubit teoretickým ziskem 5,4 hvězdiček, což je dosud nejvyšší dosažená hodnota. Pět hvězd získal Model S ve všech jednotlivých testech, což se předtím povedlo pouze Volvu S60. Tesla se chlubí, že toto skóre je lepší než u mnohem mohutnějších minivanů nebo SUV, Model S je totiž liftback.

NHTSA vs. Euro NCAP

U crash testů Euro NCAP je prováděn čelní náraz se čtyřicetiprocentním přesazením do deformovatelné bariéry v rychlosti 64 km/h. Boční náraz je prováděn v rychlosti 50 km/h povozem s deformovatelným čelem a hmotností 900 kg. Test nárazu do sloupu o průměru 254 mm je prováděn v rychlosti 29 km/h pod úhlem 90° a test bezpečnosti chodců v rychlosti 40 km/h. Euro NCAP také provádí test ochrany při nárazu zezadu, ochrany dětí a hodnotí přítomnost různých elektronických asistentů a systémů varování.

Crashtesty NHTSA se nejvíce liší v čelním nárazu. K němu totiž dochází při rychlosti 56 km/h do pevné (nedeformovatelné) překážky celou šířkou čela vozu. K bočnímu nárazu dochází v rychlosti 61,6 km/h deformovatelným čelem s celkovou hmotností 1 368 kg. Test nárazu do sloupu o průměru 254 mm se provádí pod úhlem 75° a rychlostí 32 km/h. Přítomnost různých elektronických bezpečnostních systémů, ochranu při nárazu zezadu a také ochranu při převrácení hodnotí NHTSA zvlášť.

K úspěchu podle inženýrů Tesly významnou měrou přispěla konstrukce přídě, ve které není umístěn spalovací motor. Je tu pouze druhý zavazadlový prostor, a příď tak může být vyplněna konstrukcí, která pohlcuje energii nárazu lépe než tuhý motor. Při havárii se předek více deformuje a absorbuje více energie než běžné vozy. Prodlužuje se také doba nutná pro zachycení pasažérů, což znamená o něco nižší nutné hodnoty zpomalení, právě prudké zpomalení těla je přitom příčinou řady těžkých zranění.

Při nárazu do sloupu zachoval Model S 63,5 procenta rezervy prostoru řidiče, zatímco u Volva S60, které se podle NHTSA chlubí také výjimečnou úrovní bezpečnosti, měl zbytkový prostor pouze 7,8 procenta původní hodnoty. Speciální hliníkové profily ve dveřích rozvádí energii nárazu do dalších částí vozu a výsledkem je výrazně nižší riziko toho, že sloup přímo posádku zraní.

Tesla se chlubí také výtečným výsledkem při hodnocení zadního nárazu. Tady je Model S výjimečný tím, že má v zavazadlovém prostoru proti směru jízdy umístěna dvě další dětská sedadla (za příplatek). Takové modely pak mají zdvojenou konstrukci nárazníku, což snižuje riziko poranění páteře.

Rovněž riziko převrácení je minimální. Běžným způsobem se vůz převrátit nepodařilo, a to například i díky bateriím umístěným v podlaze vozu, což snižuje těžiště. Při skutečném převrácení (například pokud se vůz skutálí ze srázu) Model S opět výrazně překonává všechny konkurenty. Auto podle testů snese přetížení o hodnotě 4G, více testovací zařízení NHTSA simulovat neumí (Model S dokonce prý testovací zařízení rozbil).

Výsledek podle Tesly znamená, že střecha Modelu S zůstane stabilní i v případě, že by nesla zatížení v podobě čtyř plně naložených stejných vozů.

Podvozek vozu Tesla Model S

Podvozek Model S s vestavěnými bateriemi snižuje těžiště, a tedy riziko převrácení.

Firma také připomíná, že výsledek crashtestů nemusí být vždy úplně vypovídající, jelikož automobilky mohou posílit konstrukci vozu právě v místech, která jsou při crashtestech nevíce namáhána. "Model S je ovšem konstruován s maximálním důrazem na bezpečí, a inženýři tedy konstrukci vyvíjeli tak, aby bylo pětihvězdičkové skóre možné i při jiném nastavení testů," tvrdí automobilka. Nejslabší místa vozu tedy byla navržena tak, aby i v případě jejich testování vůz pět hvězdiček v dané kategorii získal.

Automobilka také dodává, že nemá informace o tom, že by při havárii s teslou (Model S nebo Roadster) zemřel některý z pasažérů. Přiznává však, že s rostoucím počtem jejích automobilů na silnicích se toto příznivé skóre nejspíš bohužel nepovede zachovat.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...