Nejbezpečnějším autem je elektromobil Tesla Model S, tvrdí Američané

  • 28
Mladá automobilka Tesla Motors se může pochlubit dalším významným oceněním. V testech organizace NHTSA totiž její vůz Model S získal dosud nejlepší hodnocení vůbec. Podle NHTSA momentálně neexistuje bezpečnější automobil.

Americká NHTSA podrobuje podobně jako evropská Euro NCAP automobily náročným nárazovým testům a hodnotí je i podle dalších kritérií. V některých ohledech jsou její crashtesty dokonce ještě náročnější než ty evropské, byť test čelního nárazu je mírnější. Automobilka Tesla Motors se nyní chlubí tím, že sedan Model S dosáhl v testech NHTSA historicky nejlepších výsledků.

Je to tak údajně v současnosti nejbezpečnější sériově vyráběný automobil, minimálně podle amerických měřítek.

Stejně jako Euro NCAP i NHTSA uděluje maximálně pětihvězdičkové hodnocení, které pochopitelně náleží i vozu Tesla. Podle detailního hodnocení je však možné dosáhnout i vyššího výsledku a Model S se tu může chlubit teoretickým ziskem 5,4 hvězdiček, což je dosud nejvyšší dosažená hodnota. Pět hvězd získal Model S ve všech jednotlivých testech, což se předtím povedlo pouze Volvu S60. Tesla se chlubí, že toto skóre je lepší než u mnohem mohutnějších minivanů nebo SUV, Model S je totiž liftback.

NHTSA vs. Euro NCAP

U crash testů Euro NCAP je prováděn čelní náraz se čtyřicetiprocentním přesazením do deformovatelné bariéry v rychlosti 64 km/h. Boční náraz je prováděn v rychlosti 50 km/h povozem s deformovatelným čelem a hmotností 900 kg. Test nárazu do sloupu o průměru 254 mm je prováděn v rychlosti 29 km/h pod úhlem 90° a test bezpečnosti chodců v rychlosti 40 km/h. Euro NCAP také provádí test ochrany při nárazu zezadu, ochrany dětí a hodnotí přítomnost různých elektronických asistentů a systémů varování.

Crashtesty NHTSA se nejvíce liší v čelním nárazu. K němu totiž dochází při rychlosti 56 km/h do pevné (nedeformovatelné) překážky celou šířkou čela vozu. K bočnímu nárazu dochází v rychlosti 61,6 km/h deformovatelným čelem s celkovou hmotností 1 368 kg. Test nárazu do sloupu o průměru 254 mm se provádí pod úhlem 75° a rychlostí 32 km/h. Přítomnost různých elektronických bezpečnostních systémů, ochranu při nárazu zezadu a také ochranu při převrácení hodnotí NHTSA zvlášť.

K úspěchu podle inženýrů Tesly významnou měrou přispěla konstrukce přídě, ve které není umístěn spalovací motor. Je tu pouze druhý zavazadlový prostor, a příď tak může být vyplněna konstrukcí, která pohlcuje energii nárazu lépe než tuhý motor. Při havárii se předek více deformuje a absorbuje více energie než běžné vozy. Prodlužuje se také doba nutná pro zachycení pasažérů, což znamená o něco nižší nutné hodnoty zpomalení, právě prudké zpomalení těla je přitom příčinou řady těžkých zranění.

Při nárazu do sloupu zachoval Model S 63,5 procenta rezervy prostoru řidiče, zatímco u Volva S60, které se podle NHTSA chlubí také výjimečnou úrovní bezpečnosti, měl zbytkový prostor pouze 7,8 procenta původní hodnoty. Speciální hliníkové profily ve dveřích rozvádí energii nárazu do dalších částí vozu a výsledkem je výrazně nižší riziko toho, že sloup přímo posádku zraní.

Tesla se chlubí také výtečným výsledkem při hodnocení zadního nárazu. Tady je Model S výjimečný tím, že má v zavazadlovém prostoru proti směru jízdy umístěna dvě další dětská sedadla (za příplatek). Takové modely pak mají zdvojenou konstrukci nárazníku, což snižuje riziko poranění páteře.

Rovněž riziko převrácení je minimální. Běžným způsobem se vůz převrátit nepodařilo, a to například i díky bateriím umístěným v podlaze vozu, což snižuje těžiště. Při skutečném převrácení (například pokud se vůz skutálí ze srázu) Model S opět výrazně překonává všechny konkurenty. Auto podle testů snese přetížení o hodnotě 4G, více testovací zařízení NHTSA simulovat neumí (Model S dokonce prý testovací zařízení rozbil).

Výsledek podle Tesly znamená, že střecha Modelu S zůstane stabilní i v případě, že by nesla zatížení v podobě čtyř plně naložených stejných vozů.

Podvozek vozu Tesla Model S

Podvozek Model S s vestavěnými bateriemi snižuje těžiště, a tedy riziko převrácení.

Firma také připomíná, že výsledek crashtestů nemusí být vždy úplně vypovídající, jelikož automobilky mohou posílit konstrukci vozu právě v místech, která jsou při crashtestech nevíce namáhána. "Model S je ovšem konstruován s maximálním důrazem na bezpečí, a inženýři tedy konstrukci vyvíjeli tak, aby bylo pětihvězdičkové skóre možné i při jiném nastavení testů," tvrdí automobilka. Nejslabší místa vozu tedy byla navržena tak, aby i v případě jejich testování vůz pět hvězdiček v dané kategorii získal.

Automobilka také dodává, že nemá informace o tom, že by při havárii s teslou (Model S nebo Roadster) zemřel některý z pasažérů. Přiznává však, že s rostoucím počtem jejích automobilů na silnicích se toto příznivé skóre nejspíš bohužel nepovede zachovat.


Elektromobil