První SUV od Tesly má křídla. Na elektřinu ujede přes 400 kilometrů

aktualizováno 
Nabídka kalifornské Tesly se rozrostla o model kategorie SUV. Čistě elektrický vůz má nezaměnitelný vzhled s unikátně řešenými dveřmi. Dojezd vystačí i na dlouhé cesty, zrychlení je raketové.

Koncept vozu SUV představila Tesla už v roce 2012. Výrobce sliboval, že se sériové produkce dočkáme zanedlouho, ovšem sériový Model X se objevil až nyní. Ponechává si základní rysy konceptu.

Fotogalerie

Elegantnímu vozu se součinitelem aerodynamického odporu jen 0,24 zůstalo netradiční pojetí zadních dveří, které už na konceptu vzbuzovaly údiv. Zadní dveře, které výrobce označuje jako Falcon wings, tedy sokolí křídla, se totiž otevírají vzhůru. Aerodynamice pomáhá zadní spoiler, který se automaticky vysouvá při rychlosti 72 km/h.

Díky zadním dveřím je nová Tesla Model X opravdovým unikátem. Dosud byly takto řešené dveře výsadou supersportovních aut. Ovšem výklopné dveře mají být i praktické. Usnadní nastupování dozadu a k jejich otevření je potřeba jen 30 centimetrů místa vedle vozu. Na přeplněných parkovištích tedy nebudou překážkou. Dveře jsou navíc vybaveny čidly, která upozorní na objekty a překážky při otevírání, například v garáži.

Tesla Model X
Tesla Model X

Interiér může být sedmimístný se třemi sedadly v druhé řadě, šestimístné provedení má ve druhé řadě sedadla jen dvě. V poslední třetí řadě jsou vždy jen dvě sedadla. Ale místa v poslední řadě asi nebude nadbytek, a to i vzhledem ke svažující se střeše. Interiér je luxusní, palubní deska je převzata z Modelu S. Nechybí tak obří dotykový displej s úhlopříčkou 17 palců.

Výrobce slibuje i slušný objem pro zavazadla, třetí řada sedadel je sklopná do podlahy. Do vozu by se tak měly vejít jízdní kola, lyže či snowboardy. Model X má navíc úložný prostor i vepředu, kam se vejdou dva vaky na golf. Výrobce se navíc chlubí, že k Modelu X může být připojen přívěs až do hmotnosti 2 268 kilogramů.

Vozy SUV jsou v současnosti velmi oblíbené, ale vyčítá se jim, že nejsou příliš šetrné k životnímu prostředí. To však není případ nového SUV od Tesly, protože to má čistě elektrický pohon. Existovat budou dvě verze 90D a P90D. Obě provedení mají elektromotor na přední i zadní nápravě. Vůz tak může využít pohonu všech kol.

Tesla Model X

Slabší verze 90D má přední i zadní elektromotor s výkonem 190 kW a točivým momentem 330 Nm. Silnější P90D má shodný přední elektromotor, ale ten zadní poskytuje výkon 370 kW a točivý moment 600 Nm.

Tesla Model X P90D dokáže z nuly vystartovat jako ty nejlepší supersporty, a to má hmotnost téměř dvě a půl tuny. S paketem Ludicrous Speed Upgrade trvá zrychlení z nuly na 100 km/h pouze 3,2 sekundy (3,8 sekundy bez paketu). Obyčejné provedení 90D se rovněž nemá zač stydět. Jeho zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne jen za 4,2 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h.

U elektromobilu je nejvíce sledovaný dojezd. A i v této disciplíně nové SUV exceluje. Základní verze 90D ujede na jedno nabití až 414 kilometrů, výkonnější provedení P90D pak jen o 12 kilometrů méně. Kapacita baterií je 90 kWh.

Jízdním vlastnostem pomáhá nízké těžiště, baterie jsou uloženy v podlaze. Tesla slibuje, že nový Model X bude velmi bezpečný díky deformačním zónám a zesílené konstrukci. Chybět nebude řada bezpečnostních asistentů, jako jsou automatické zastavení či vyhnutí se boční srážce. Nechybí čidla, radary a kamery, díky kterým může nová tesla jezdit zcela sama.

Autor:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Škoda představuje novou verzi Kodiaqa. Kupé-SUV je zatím jen pro Čínu

Škoda Kodiaq GT

Škoda odhalila podobu nové karosářské verze modelu Kodiaq. Provedení GT, které je nyní určeno výhradně pro Čínu, má...

Návrat dinosaura: Hypersport ze 70. let ožívá, má mít až 2000 koní

Vector WX8

Asi jen velcí motorističtí fanoušci znají jméno americké značky Vector. Ta se snažila vyrobit supersport evropského...

Více svalů i místa a digitální vnitřek. První jízda novým Audi Q3

Audi Q3 2018

Po sedmi letech Audi přichází s novou generací menšího SUV. Nové Q3 je větší, luxusnější a samozřejmě lépe vybavené....



Najdete na iDNES.cz