Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První SUV od Tesly má křídla. Na elektřinu ujede přes 400 kilometrů

aktualizováno 
Nabídka kalifornské Tesly se rozrostla o model kategorie SUV. Čistě elektrický vůz má nezaměnitelný vzhled s unikátně řešenými dveřmi. Dojezd vystačí i na dlouhé cesty, zrychlení je raketové.

Koncept vozu SUV představila Tesla už v roce 2012. Výrobce sliboval, že se sériové produkce dočkáme zanedlouho, ovšem sériový Model X se objevil až nyní. Ponechává si základní rysy konceptu.

Fotogalerie

Elegantnímu vozu se součinitelem aerodynamického odporu jen 0,24 zůstalo netradiční pojetí zadních dveří, které už na konceptu vzbuzovaly údiv. Zadní dveře, které výrobce označuje jako Falcon wings, tedy sokolí křídla, se totiž otevírají vzhůru. Aerodynamice pomáhá zadní spoiler, který se automaticky vysouvá při rychlosti 72 km/h.

Díky zadním dveřím je nová Tesla Model X opravdovým unikátem. Dosud byly takto řešené dveře výsadou supersportovních aut. Ovšem výklopné dveře mají být i praktické. Usnadní nastupování dozadu a k jejich otevření je potřeba jen 30 centimetrů místa vedle vozu. Na přeplněných parkovištích tedy nebudou překážkou. Dveře jsou navíc vybaveny čidly, která upozorní na objekty a překážky při otevírání, například v garáži.

Tesla Model X
Tesla Model X

Interiér může být sedmimístný se třemi sedadly v druhé řadě, šestimístné provedení má ve druhé řadě sedadla jen dvě. V poslední třetí řadě jsou vždy jen dvě sedadla. Ale místa v poslední řadě asi nebude nadbytek, a to i vzhledem ke svažující se střeše. Interiér je luxusní, palubní deska je převzata z Modelu S. Nechybí tak obří dotykový displej s úhlopříčkou 17 palců.

Výrobce slibuje i slušný objem pro zavazadla, třetí řada sedadel je sklopná do podlahy. Do vozu by se tak měly vejít jízdní kola, lyže či snowboardy. Model X má navíc úložný prostor i vepředu, kam se vejdou dva vaky na golf. Výrobce se navíc chlubí, že k Modelu X může být připojen přívěs až do hmotnosti 2 268 kilogramů.

Vozy SUV jsou v současnosti velmi oblíbené, ale vyčítá se jim, že nejsou příliš šetrné k životnímu prostředí. To však není případ nového SUV od Tesly, protože to má čistě elektrický pohon. Existovat budou dvě verze 90D a P90D. Obě provedení mají elektromotor na přední i zadní nápravě. Vůz tak může využít pohonu všech kol.

Tesla Model X

Slabší verze 90D má přední i zadní elektromotor s výkonem 190 kW a točivým momentem 330 Nm. Silnější P90D má shodný přední elektromotor, ale ten zadní poskytuje výkon 370 kW a točivý moment 600 Nm.

Tesla Model X P90D dokáže z nuly vystartovat jako ty nejlepší supersporty, a to má hmotnost téměř dvě a půl tuny. S paketem Ludicrous Speed Upgrade trvá zrychlení z nuly na 100 km/h pouze 3,2 sekundy (3,8 sekundy bez paketu). Obyčejné provedení 90D se rovněž nemá zač stydět. Jeho zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne jen za 4,2 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h.

U elektromobilu je nejvíce sledovaný dojezd. A i v této disciplíně nové SUV exceluje. Základní verze 90D ujede na jedno nabití až 414 kilometrů, výkonnější provedení P90D pak jen o 12 kilometrů méně. Kapacita baterií je 90 kWh.

Jízdním vlastnostem pomáhá nízké těžiště, baterie jsou uloženy v podlaze. Tesla slibuje, že nový Model X bude velmi bezpečný díky deformačním zónám a zesílené konstrukci. Chybět nebude řada bezpečnostních asistentů, jako jsou automatické zastavení či vyhnutí se boční srážce. Nechybí čidla, radary a kamery, díky kterým může nová tesla jezdit zcela sama.

Autor:




Nejčtenější

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Dacia Duster
Dacia Duster je nejdůležitější premiéra Frankfurtu, prošmejdili jsme ji

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Až na začátku příštího roku potkáte v provozu novou Dacii Duster, dost možná si ji spletete se stávajícím modelem. Její design je od základu nový, ale zároveň...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Mercedes Sprinter 313 CDi MAXI
Mercedes Sprinter 313 CDi MAXI

r.v. 2011, naj. 251 000 km, diesel
277 090 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.