V hlavách některých ekonomů se rodí nápady na zdanění robotů, kteří berou lidem práci. Průmysl 4.0, jak se čtvrté průmyslové revoluci říká, výrobu digitalizuje a automatizuje.
Elon Musk poprvé přiznal, že příliš důvěřoval automatizaci při montáži Modelu 3. „Ano, nadměrná automatizace v Tesle byla chyba. Abych byl přesný, můj omyl. Lidé jsou podceňováni,“ uvedl Musk na Twitteru.
Tesla fixluje, vážné úrazy v továrně vydává za malé nehody, tvrdí server |
Musk posléze v rozhovoru pro televizi CBS prohlásil, že Tesla potřebuje více lidí pracujících ve výrobním závodě a že automatizace zpomalila výrobní proces modelu 3. V továrně se prý vytvořila „bláznivá a složitá síť dopravních pásů“, kterou museli přeorganizovat, když se ukázalo, že nefunguje.
To je velký obrat v prohlášeních muže, který ještě loni na podzim básnil před investory o plně robotizované továrně. „Přidáme další roboty a zrychlíme výrobu,“ uváděl a jeho fanoušci v něm viděli největšího revolucionáře ve výrobě automobilů po Henry Fordovi.
Tesla v loňském roce koupila společnost Perbix, která vyrábí automatizovaná zařízení pro továrny, což mělo automobilce umožnit výrobu více komponent ve vlastní režii. Musk to tehdy popisoval jako krok k tomu „postavit stroj, který vyrábí stroje“. „Konkurenční silou Tesly nebudou v dlouhodobém horizontu automobily, bude to továrna,“ řekl.
Musk však dlouhodobě vyzývá k opatrnosti ve vývoji robotiky a umělé inteligence. Volá po regulaci, která má zabránit tomu, aby technologie „ohrozila lidskou existenci“ a varuje před „apokalypsou umělé inteligence“.
Musk ležící, spící
V rozhovoru pro CBS ukázal zasedačku v továrně, kde spí na zemi ve spacáku a prohlásil, že nemá ani čas dojít se domů osprchovat a je ve velkém stresu. „Vždycky se pohybuji tam, kde je největší problém v Tesle,“ řekl v listopadu Musk.
Tesla nyní dočasně přerušila montáž svého stěžejního Modelu 3, který je prvním vozem automobilky určeným pro masový trh. Firma se již delší dobu potýká s problémy při navýšení výroby svého nového sedanu a letos musela přerušit výrobu v kalifornském závodě ve Fremontu již v únoru.
Tesla podle internetového zpravodajského serveru BuzzFeed informovala zaměstnance, že přerušení výroby bude trvat čtyři až pět dnů. Zaměstnanci si na tuto dobu buď mají vybrat dovolenou, nebo dostanou neplacené volno.
Automobilka původně předpokládala, že do konce loňského roku bude schopná vyrobit týdně až 5000 vozů Modelu 3. Tento cíl však musela již několikrát posunout a nyní se snaží navýšit do konce druhého čtvrtletí výrobu na 2500 vozů týdně.
Tesla bude zisková
Musk rovněž koncem minulého týdne oznámil, že Tesla bude zisková a bude mít pozitivní cash flow ve třetím a čtvrtém čtvrtletí. Nebude tedy potřebovat navýšit investice. Nicméně mnoho analytiků pochybuje o splnění tohoto cíle, který závisí na rychlém růstu výroby Modelu 3.
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí |
V únoru Tesla pozastavila výrobu Modelu 3 na čtyři dny s tím, že v této době se uskuteční plánované práce na uzpůsobení zařízení, aby se zlepšila automatizace a odstranily problémy. Varovala, že další prostoje mohou přijít i v budoucnu.
Automobilky obvykle zastavují nebo zpomalují výrobu nových modelů, aby vyřešily problémy s výrobním systémem. Podle některých analytiků však Tesla zkrátila testování výrobní linky, aby se dostala na trh rychleji a právě to mohlo způsobit počáteční výrobní problémy.
11. září 2017 |