Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Elektronika není všemocná. Autopilot tesly naboural

  9:10aktualizováno  9:10
Spoléhat se slepě na asistenční systémy a svěřovat jim řízení se nemusí vyplatit, přesvědčil se o tom řidič Tesly S, který v hustém provozu na švýcarské dálnici naboural do dodávky.

Řidič tesly jménem Chris jel v koloně po dálnici A1 ze Sant Gallenu do Winterthuru. Ovládání auta částečně předal adaptivnímu tempomatu a systému udržování v jízdním pruhu. Auto však nezareagovalo na porouchanou dodávku odstavenou u levé krajnice.

Chris přiznal, že se spoléhal na reakce auta. Adaptivní tempomat totiž umí sám zpomalit, případně zastavit za předjedoucím vozidlem. „Když auto správně zpomalí tisíckrát, budete mu věřit, že to příště udělá taky,“ hájí se Chris. Auto je také vybavené systémem nouzového brzdění.

Tesla v rámci balíku funkcionalit, díky kterému umí jezdit v částečně autonomním režimu (tedy bez zásahu řidiče), také zvládne sama vykružovat oblouky a udržovat směr mezi čárami namalovanými na silnici. „Auto drželo směr velmi dobře, ale rozhodlo se zrychlit a systém nouzového brzdění vůbec nezareagoval,“ popisuje. Auto jelo podle řidiče rychlostí kolem 20 km/h a začalo zrychlovat a pak šofér zasáhl, střetu už však nezabránil. Chrisova tesla má zničený celý předek, oprava bude stát minimálně sto tisíc.

Tesla v uživatelském manuálu varuje, že adaptivní tempomat nemusí zachytit všechny překážky při rychlostech nad 80 kilometrů v hodině. Speciálně zmiňuje stojící vozidla v situacích, kdy auto jedoucí vpředu opustí jízdní pruh a stojící objekt, cyklista nebo chodec, se náhle objeví před vozem. Reálná situace na švýcarské dálnici byla velmi podobná.

Autor:


Nejčtenější



Další z rubriky

Čína chce zasáhnout proti „bezhlavému“ rozvoji elektromobilů

Elektromobil BYD e6

Čína podnikne kroky k omezení „bezhlavého“ rozvoje svého rychle se rozrůstajícího sektoru vozů na ekologický pohon....

Autopojištění zdraží, rostou totiž ceny oprav stále složitějších aut

Ilustrační snímek

Moderní asistenční systémy sice dokážou snižovat počet nehod, ovšem náklady na opravy těch aut, která přesto nabourají,...

Brusel zavádí emisní plakety pro naftová auta. Do roku 2025 je vyžene

Ilustrační foto

Motoristé, kteří chtějí navštívit centrálu Evropské unie Brusel, musí od 1. července 2018 zaregistrovat své vozidlo do...

Najdete na iDNES.cz