Jako první se asi dočká slovenský, srbský a chorvatský trh. Musk to oznámil bez dalších podrobností tradičně na twitteru.
„Doufám, že na začátku příštího roku otevřeme na Slovensku, v Chorvatsku, Srbsku a ve většině východní Evropy,“ oznámil Musk. Neupřesnil však, zda prodejní místo plánuje otevřít i v České republice.
Plán na pobočky ve východní Evropě by podle Muska potěšily hlavně amerického vynálezce Nikolu Teslu, který pocházel ze Srbska a po němž se značka vozů jmenuje.
Na začátku letošního roku jezdilo v Česku asi 700 elektromobilů této značky, na Slovensku jich je registrováno zhruba 200.
Kalifornský výrobce elektromobilů v ČR zatím oficiální pobočku neotevřel, v pražských Vysočanech má však od letošního května servis. Majitelé vozů museli do té doby dojíždět do Německa či Rakouska, kde jsou také nejbližší showroomy značky.
O elektromobily nemají zatím Češi tak vysoký zájem jak kvůli vysoké ceně, tak kvůli malému počtu dobíjecích stanic, což zatím nekompenzují ani nižší náklady na provoz. S příchodem nového Modelu 3, který se již v Evropě prodává a který je na rozdíl od předchozích modelů cenově dostupnější, si však automobilka slibuje větší odbyt i na východě starého kontinentu. Test Tesly 3 čtěte zde.
Podle magazínu International Bussines Times je v Evropě vzhledem k vysokému potenciálu poptávky potřeba 60 až 80 prodejen automobilky Tesla.
Obchodní model značky funguje jinak než u konkurence. Tesla odmítá tradiční model s mezičlánkem v podobě nezávislých firem, které fungují jako prodejci. Prosazuje přímý prodej po internetu. Kamenné obchody mají v jejím případě fungovat jako informační místa, kde si mohou zákazníci vozy prohlédnout. Auto se pak objednává online přímo na stránkách výrobce.
Otevření nových obchodů ve východní Evropě je dalším krokem v expanzi americké automobilky. Tesla to naplánovala přesně na chvíli, kdy tradiční značky představují své elektrické modely, které potřebují od příštího roku ve velkém „tlačit“ na trh (analýzu situace, která je pro automobilky krizová, čtěte zde).
Slováci dosáhnou na dotace
Důvodem, proč Slovensko podle všeho předběhne Českou republiku se svým showroomem Tesly, je pravděpodobně také to, že má rozsáhlejší program podpory elektromobility. Slovenské ministerstvo hospodářství má na podzim letošního roku obnovit program dotací na nákup elektromobilů ve výši pětadvaceti až pětatřiceti procent ceny vozu s plně elektrickým nebo hybridním pohonem. Nejvyšší dotace je připravena pro motoristy, kteří dají sešrotovat své vozidlo starší 15 let. Na dotaci určenou pro jednotlivce, firmy i samosprávy je zatím vyčleněno pět milionů eur. Stejná částka určená na elektromobilitu v roce 2016 nebyla na Slovensku vyčerpána, tehdy využilo příspěvek pět tisíc eur přes 800 žadatelů.
Česko podobnou dotaci pro nákup elektromobilů nemá a neplánuje. Prohlásil to k velkému zděšení zástupců automobilek letos v březnu premiér Andrej Babiš, dodal ovšem, že stát podpoří rozvoj nabíjecí infrastruktury. Na dotaci pro nákup elektromobilu mohou dosáhnout obce a podnikatelé. Ti si prozatím pro tesly jezdí do zahraničí, nebo k neoficiálním přeprodejcům v ČR.