Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O Velikonocích na domácí alkotestery nespoléhejte, lžou

  12:00aktualizováno  12:00
Spolehnout se na domácí přístroje na měření alkoholu v krvi je před usednutím za volant zrádné. Ve společném testu testu MF DNES a BESIP selhávaly i testery za tisíce korun.

Stejně jako v předchozích letech budou policisté o Velikonocích v pohotovosti. Zaměřovat se budou podle očekávání na testování řidičů na alkohol. Policie už naznačila, že chystá speciální akci, pravděpodobně ji oficiálně vyhlásí v úterý a začít by mohla stejně jako v loňském roce ve čtvrtek.

Řidiče, kteří se vyzbrojili na podobné situace alkotesterem, může čekat nepříjemný průšvih. Test dvanácti modelů osobních testerů, které jsou na trhu za stovky, ale i tisíce korun, ukázal, že se jim věřit nedá.

Některé přístroje, které MF DNES na dobrovolnících za stejných podmínek vyzkoušela, ukázaly ve stejnou chvíli naprosto rozdílné údaje. Přičemž se často lišily od skutečné hladiny alkoholu v krvi naměřené v laboratoři. Alkohol testery navíc často ukazovaly nižší hodnoty než skutečné. Pro ilustraci: zatímco vzorový policejní přístroj značky Dräger zobrazil u jednoho dobrovolníka hladinu 1,56 promile alkoholu, přístroj Sencor spustil alarm a hlásil 4,0 promile. Naproti tomu tester AL 2500 opakovaně signalizoval 0,2 promile. Rozdíl mezi oběma zařízeními tak byl dvacetinásobný.

Ale ještě větší rozdíl by byl v možných následcích pro řidiče, který by vyjel na silnici s vírou, že má 0,2 promile a u policistů mu to projde. Mít za volantem přes jedno promile je trestný čin. „U nás platí nulová tolerance, takže stačí pouze vědět, zda alkohol v sobě máme, nebo už jsme jej odbourali,“ říká šéf oddělení BESIP Martin Farář. Naráží na to, že ani když přístroj ukáže 0,2 promile, nemá řidič za volantem co dělat. Podle odborníka na závislosti, psychiatra Karla Nešpora, se už od hladiny 0,2 promile alkoholu prokazatelně zhoršují schopnosti řídit.

Jenže některá zařízení chybovala již při hladině alkoholu kolem 0,1 promile. Například v okamžiku, kdy laboratoř v krvi zjistila 0,19 promile alkoholu, ukázal český Solight i čínský Sencor shodně nulu. Výmluva, že vám váš alkohol tester ukázal nulu, u dopravních policistů neobstojí. Pro ně je rozhodující, co ukáže jejich certifikovaný měřič a především jak v případě pozitivního dechového testu dopadne laboratorní analýza řidičovy krve.

Stoprocentně spolehlivé zařízení sice podle výsledků testu neexistuje, ale i na českém trhu lze najít modely, jež měří poměrně přesně. Většinou to bývají takové, které používají speciální elektrochemické čidlo. „Bývají přesnější a spolehlivější než ty, které mají starší polovodičový senzor. V testu byly tři modely s elektrochemickým čidlem, dva z nich - AlkoHit X3 a CA 10FS - se umístily mezi prvními. Jejich velkou výhodou byla i velká přesnost při měření nízkých koncentrací alkoholu.

To je důležité hlavně ve chvíli, kdy si potřebujete přeměřit, zda už vám v žilách nekoluje zbytkový alkohol. Stopy po včerejším večírku nebo dopolední koledě totiž mohou v organismu zůstávat dlouhé hodiny, navíc se každé tělo s alkoholem vyrovnává jiným způsobem.

„Výsledky z kupovaných testerů nemají žádný právní význam. A proto také výrobci nenesou žádnou zodpovědnost za to, co vám přístroj naměřil a jak jste se podle toho zachovali,“ upozorňuje advokát Jan Černý. Úplně stačí, že je v manuálu napsáno, že výsledky jsou jen orientační, byť se přístroj na obalu chlubí tím, jak je přesný.





Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Autocentral: Audi A6 v městském provozu (screenshot)
Autocentral: Test Audi A6

Co je zač Audi A6 a co obnáší péče o takové auto? Na to odpoví Míra Hejda a expert Jirka v novém díle pořadu Autocentral.   celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Ford S-MAX 2,0 TDCi ...
Ford S-MAX 2,0 TDCi ...

r.v. 2016, naj. 12 000 km, diesel
819 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.