Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test auta neauta: svezení pro patnáctileté

aktualizováno 
Ještě jste moc mladí na autořidičák, ale svou premiéru za volantem už odkládat nevydržíte? Možné řešení má jméno Aixam, jenom musíte najít v kasičce alespoň 250 tisíc.

Aixam | foto: Ivan SvobodaiDNES.cz

Jezdí s ním mladí držitelé "malého řidičáku" Am a ti, kteří se na řízení auta necítí. Moc lumpačit s aixamem nebudete, na cestu na nákup a pro noviny po městě to ale stačí. A hlavně, budíte víc pozornosti než ve ferrari!

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Třistapadesátikilové autíčko potkávají našinci hlavně na západ od našich hranic. S malými plastovými pohybovadly se tam u krajnice nejčastěji plouží penzisté a ti, kterým policie zabavila řidičák. Ne, že by byla jízda aixamem za trest, ale na plnohodnotný automobilový život to není. S aixamem je všechno pomalejší, ale aspoň vám není zima jako na skútru.

Aixam

Když do něj nastupujete, zdá se vám, že si auto spíš oblékáte, pak ale zjistíte, že máte do všech směrů místa dostatek.

Jinak je to uvnitř jako v každém dospělém autě - topení, chromové obroučky budíků přístrojovky, hejno kontrolek, prakticky řešená schránka před spolujezdcem a třeba i příplatková elektricky stahovaná okna, dálkově ovládané centrální zamykání nebo autorádio. S bezpečnostní výbavou je to jednoduché, aixam má bezpečnostní pásy a nejvíce se spoléhá na nijak divoké výkony a opatrnost řidiče. Posádku chrání v případě nárazu tuhý hliníkový rám, na kterém jsou uchyceny plastové panely.

Tohle auto-neauto má hodně velký kufr s nizounkou nákladovou hranou a absolutně rovnou nízkou podlahou. Odveze i kus nábytku, v základní verzi s délkou 2,74 metru 600 litrů, v prodloužené třímetrové variantě crossline až 1600.

Aixam

Nebo můžete mít verzi kabrio pojmenovanou Scouty s plastovou skládací střechou. Odborně se tomuto typu karoserie říká targa a kromě Aixamu ji dnes vyrábí snad už jen Porsche a nově také Bugatti.

Odmontováváte totiž pouze díl nad hlavami posádky, vpředu i vzadu vám pak zůstanou velké oblouky rámů oken a střechu uložíte do kufru.

Naftový dvouválec

Pod plastovou kapotou francouzského mopedoauta bafá dvouválcový nafťák od japonské Kuboty. Že kapalinou chlazená čtyřstovka, nebo chcete-li nula-čtyřka, běží, slyšíte i cítíte  v plastové kabině pořádně. Hluk a otřesy jsou hlavně při čekání na zelenou víc než citelné, uvnitř to hodně duní a hučí.

Aixam

Necelých pět a půl koně výkonu (4 kW) a 14 newtonmetrů rozjede aixam na pětačtyřicetikilometrovou rychlost. Tachometr ale občas ukáže i padesátku - to když vás před sebou žene tatrovka plná písku, fučí vám do zad vítr nebo uhátíte z kopce. Adrenalinovým sportem je pak vyjíždění z vedlejší ulice na hlavní, chce to pevné nervy a nohu s plynem až na podlaze. Že byste aixam rozohnili k nezákonným rychlostem, nehrozí.

Vyšší rychlosti už nedovoluje variátor, který obstarává přenos síly od motoru k předním kolům, ani legislativa platná pro "auta pro patnáctileté".

Auto pro sedmnáctileté

Kromě aut poháněných naftovými motory Kubota 400 ccm, která můžete řídit od 15 let, jsou v nabídce ještě silnější verze.

"Auta pro sedmnáctileté" (řidičský průkaz B1) mají pod kapotou buď diesel Kubota s objemem 599 ccm (12,9 koně), nebo benzinový motor Lombardini 505 ccm (20,4 koně). Kromě odlišného motoru mají také upravený podvozek.

V některých případech je možné připlatit za čtyřmístnou verzi aixamu.

Chce to cvik

Na dlouhé výlety za město tedy zapomeňte, z dálnice by vás vyhnali. Prodejce ale vysvětluje, že častými zákazníky jsou kupříkladu rodiče puberťáků, kterým se omrzelo vozit třikrát denně své ratolesti do vedlejšího města do školy a na tréninky.

Aixam

Řadicí páka má tři rychlosti: dopředu, parkování a zpátečka. Rychlost dopředu volíte tak, že páku zmáčknete k podlaze a posouváte ji dopředu kulisou, pro parkovací polohu nebo zpátečku pak stačí jen zastavit a táhnout páku dozadu.

Plynulou jízdu s aixamem je třeba natrénovat. Když přišlápnete plyn, nejdřív se nic neděje, pak sebou autíčko trhne a rozjedete se. Pak frčíte vlastně pořád s plynem na podlaze. Při každém přišlápnutí plynu se aixam zhoupne. Když nohu na pravém pedálu uvolníte moc zprudka, motor přestane táhnout a auto začne vehementně brzdit. Kdo to nečeká, je rád, že ho poutají bezpečnostní pásy.
 
Šestnáctilitrová nádrž vystačí na 450 až 500 kilometrů jízdy. Komu se to nechce přepočítávat, dočte se v tabulkách, že to značí spotřebou kolem tří litrů nafty na sto najetých kilometrů.

Aixam se za jízdy hodně naklání, razantní průjezd zatáčkou je tedy docela dramatický z pohledu aktéra i diváka.

Moc z něj při parkování není vidět dozadu, pak ale zjistíte, že se vejdete prostě úplně všude. Jedinou komplikací je v tu chvíli velký rejd a chybějící posilovač řízení.

Aixam

Přední McPhersonovskou nápravu brzdí kotoučové brzdy, zadní vlečená ramena nesou bubny. Dvouokruhové brzdy si s krocením pěti koní a jednoho hříběte poradí bez problémů, po chvíli se naučíte brzdit hlavně motorem.

Auto ne, spíš mopedoauto

Je to takové nedospělé auto, má to všechno, ale k ježdění to moc není. Poslouží dobře jako nákupní taška, a pokud vaše srdce bije pro trabanty, můžete ho chápat jako jeho příbuzného. I aixam má nekovovou karoserii a pod přední kapotou dvouválec, akorát klape ve čtyřtaktním rytmu a chladí ho fridex.

Pokud jsou vaše jízdy omezeny hranicí města a nespěcháte, zkuste aixama, rozhodně vás nepřehlédnou. Připravte si ale minimálně 254 000 korun. Nejdražší aixam ve verzi Crossline Super Luxe vyjde na 335 tisíc.

Aixam City v číslech
délka x šířka x rozvor (mm) 2736 x 1492 x 1744
objem kufru/nádrže (l) 600/16
hmotnost pohotovostní/ celková (kg) 350/640
motor kapalinou chlazený dvouválcový diesel s nepřímým vstřikováním
objem (ccm) 400
max. výkon (kW/k) 4/5,4
max. krouticí moment (Nm) 14
maximální rychlost (km/h) 45
pneumatiky 145/70 R13  nebo 155/65 R14
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 2,96
cena 254 000





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.