Test auta neauta: svezení pro patnáctileté

aktualizováno 
Ještě jste moc mladí na autořidičák, ale svou premiéru za volantem už odkládat nevydržíte? Možné řešení má jméno Aixam, jenom musíte najít v kasičce alespoň 250 tisíc.

Aixam | foto: Ivan SvobodaiDNES.cz

Jezdí s ním mladí držitelé "malého řidičáku" Am a ti, kteří se na řízení auta necítí. Moc lumpačit s aixamem nebudete, na cestu na nákup a pro noviny po městě to ale stačí. A hlavně, budíte víc pozornosti než ve ferrari!

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Třistapadesátikilové autíčko potkávají našinci hlavně na západ od našich hranic. S malými plastovými pohybovadly se tam u krajnice nejčastěji plouží penzisté a ti, kterým policie zabavila řidičák. Ne, že by byla jízda aixamem za trest, ale na plnohodnotný automobilový život to není. S aixamem je všechno pomalejší, ale aspoň vám není zima jako na skútru.

Aixam

Když do něj nastupujete, zdá se vám, že si auto spíš oblékáte, pak ale zjistíte, že máte do všech směrů místa dostatek.

Jinak je to uvnitř jako v každém dospělém autě - topení, chromové obroučky budíků přístrojovky, hejno kontrolek, prakticky řešená schránka před spolujezdcem a třeba i příplatková elektricky stahovaná okna, dálkově ovládané centrální zamykání nebo autorádio. S bezpečnostní výbavou je to jednoduché, aixam má bezpečnostní pásy a nejvíce se spoléhá na nijak divoké výkony a opatrnost řidiče. Posádku chrání v případě nárazu tuhý hliníkový rám, na kterém jsou uchyceny plastové panely.

Tohle auto-neauto má hodně velký kufr s nizounkou nákladovou hranou a absolutně rovnou nízkou podlahou. Odveze i kus nábytku, v základní verzi s délkou 2,74 metru 600 litrů, v prodloužené třímetrové variantě crossline až 1600.

Aixam

Nebo můžete mít verzi kabrio pojmenovanou Scouty s plastovou skládací střechou. Odborně se tomuto typu karoserie říká targa a kromě Aixamu ji dnes vyrábí snad už jen Porsche a nově také Bugatti.

Odmontováváte totiž pouze díl nad hlavami posádky, vpředu i vzadu vám pak zůstanou velké oblouky rámů oken a střechu uložíte do kufru.

Naftový dvouválec

Pod plastovou kapotou francouzského mopedoauta bafá dvouválcový nafťák od japonské Kuboty. Že kapalinou chlazená čtyřstovka, nebo chcete-li nula-čtyřka, běží, slyšíte i cítíte  v plastové kabině pořádně. Hluk a otřesy jsou hlavně při čekání na zelenou víc než citelné, uvnitř to hodně duní a hučí.

Aixam

Necelých pět a půl koně výkonu (4 kW) a 14 newtonmetrů rozjede aixam na pětačtyřicetikilometrovou rychlost. Tachometr ale občas ukáže i padesátku - to když vás před sebou žene tatrovka plná písku, fučí vám do zad vítr nebo uhátíte z kopce. Adrenalinovým sportem je pak vyjíždění z vedlejší ulice na hlavní, chce to pevné nervy a nohu s plynem až na podlaze. Že byste aixam rozohnili k nezákonným rychlostem, nehrozí.

Vyšší rychlosti už nedovoluje variátor, který obstarává přenos síly od motoru k předním kolům, ani legislativa platná pro "auta pro patnáctileté".

Auto pro sedmnáctileté

Kromě aut poháněných naftovými motory Kubota 400 ccm, která můžete řídit od 15 let, jsou v nabídce ještě silnější verze.

"Auta pro sedmnáctileté" (řidičský průkaz B1) mají pod kapotou buď diesel Kubota s objemem 599 ccm (12,9 koně), nebo benzinový motor Lombardini 505 ccm (20,4 koně). Kromě odlišného motoru mají také upravený podvozek.

V některých případech je možné připlatit za čtyřmístnou verzi aixamu.

Chce to cvik

Na dlouhé výlety za město tedy zapomeňte, z dálnice by vás vyhnali. Prodejce ale vysvětluje, že častými zákazníky jsou kupříkladu rodiče puberťáků, kterým se omrzelo vozit třikrát denně své ratolesti do vedlejšího města do školy a na tréninky.

Aixam

Řadicí páka má tři rychlosti: dopředu, parkování a zpátečka. Rychlost dopředu volíte tak, že páku zmáčknete k podlaze a posouváte ji dopředu kulisou, pro parkovací polohu nebo zpátečku pak stačí jen zastavit a táhnout páku dozadu.

Plynulou jízdu s aixamem je třeba natrénovat. Když přišlápnete plyn, nejdřív se nic neděje, pak sebou autíčko trhne a rozjedete se. Pak frčíte vlastně pořád s plynem na podlaze. Při každém přišlápnutí plynu se aixam zhoupne. Když nohu na pravém pedálu uvolníte moc zprudka, motor přestane táhnout a auto začne vehementně brzdit. Kdo to nečeká, je rád, že ho poutají bezpečnostní pásy.
 
Šestnáctilitrová nádrž vystačí na 450 až 500 kilometrů jízdy. Komu se to nechce přepočítávat, dočte se v tabulkách, že to značí spotřebou kolem tří litrů nafty na sto najetých kilometrů.

Aixam se za jízdy hodně naklání, razantní průjezd zatáčkou je tedy docela dramatický z pohledu aktéra i diváka.

Moc z něj při parkování není vidět dozadu, pak ale zjistíte, že se vejdete prostě úplně všude. Jedinou komplikací je v tu chvíli velký rejd a chybějící posilovač řízení.

Aixam

Přední McPhersonovskou nápravu brzdí kotoučové brzdy, zadní vlečená ramena nesou bubny. Dvouokruhové brzdy si s krocením pěti koní a jednoho hříběte poradí bez problémů, po chvíli se naučíte brzdit hlavně motorem.

Auto ne, spíš mopedoauto

Je to takové nedospělé auto, má to všechno, ale k ježdění to moc není. Poslouží dobře jako nákupní taška, a pokud vaše srdce bije pro trabanty, můžete ho chápat jako jeho příbuzného. I aixam má nekovovou karoserii a pod přední kapotou dvouválec, akorát klape ve čtyřtaktním rytmu a chladí ho fridex.

Pokud jsou vaše jízdy omezeny hranicí města a nespěcháte, zkuste aixama, rozhodně vás nepřehlédnou. Připravte si ale minimálně 254 000 korun. Nejdražší aixam ve verzi Crossline Super Luxe vyjde na 335 tisíc.

Aixam City v číslech
délka x šířka x rozvor (mm) 2736 x 1492 x 1744
objem kufru/nádrže (l) 600/16
hmotnost pohotovostní/ celková (kg) 350/640
motor kapalinou chlazený dvouválcový diesel s nepřímým vstřikováním
objem (ccm) 400
max. výkon (kW/k) 4/5,4
max. krouticí moment (Nm) 14
maximální rychlost (km/h) 45
pneumatiky 145/70 R13  nebo 155/65 R14
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 2,96
cena 254 000

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Nejprodávanější elektromobil v Evropě: velký dojezd a otravný cvrkot

Elektromobil Renault Zoe

Nová generace Renaultu Zoe, nejprodávanějšího elektromobilu v Evropě, vypadá na papíře skvěle. Velký 40kWh akumulátor...

Američtí dinosauři v Evropě. Mají archaický osmiválec a moderní techniku

RAM 1500

Díky švédské firmě KWA nyní na evropské trhy přijíždí pátá generace osmiválcového pickupu RAM 1500. S kompletním...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

BMW M4 3,0...
BMW M4 3,0...

r.v. 2017, naj. 46 000 km, benzín
1 950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz