Opomíjená superstar: Mazda 6 je českým Autem roku právem

Krásná a velká šestka je nejlepším automobilem, který bude letos brázdit české silnice. Aspoň podle soutěže o Auto roku ČR, kde japonský stroj porazil ambiciózní octavii. Mazda 6 je skvělé auto a zároveň je to přehlídka moderní techniky. I když v trochu jiném pojetí než u ostatních značek. Titul si však rozhodně zaslouží.

Pro Mazdu je to už pátý titul od prvního ročníku ankety v roce 1994. A právě šestka vystoupala na nejvyšší stupínek letos potřetí: její první generace v roce 2003, druhá o šest let později. A nyní završuje hattrick.

Čím je tak výjimečná? Zaujme designem, má agresivní, sportovně střižený kabát, ale také okouzlí propracovaností každého detailu. Dynamickými křivkami vyrýsovaný vnějšek obaluje nečekaně prostornou a promyšleně rozvrženou kabinu, ergonomie je tady vzorná, i když trochu ze staré školy.

Tak vyvážené do detailu propracované auto okouzlí. Mazda přitom dnes hraje v Česku druhé housle. Šestka totiž míří do míst, kde kraluje VW Passat, Ford Mondeo a v Česku Škoda Superb. Mazda 6 by mohla být typickým firemním autem (a třeba v Británii skutečně je), nebýt zatvrzelé "proněmecké" flotilové politiky tuzemských firem.

Právě pozice hirošimské značky se za uplynulá desetiletí v Česku radikálně proměnila. Předchůdkyně šestky, futuristicky tvarovaná Mazda 626, totiž byla hitem českých podnikatelů devadesátých let ve fialových oblecích. Dnes si  Mazdy 6 v Česku kupují z 90 procent soukromníci: právníci, lékaři a hlavně ti, kdo rádi řídí.

Českému zastoupení Mazdy se povedly i ceny: za základních 540 tisíc korun (benzin 2,0, 107 kW) dostanete auto, kterému nic z komfortní ani bezpečnostní výbavy nechybí. Kombík navíc stojí stejně jako sedan, to je unikum. Naftové verze startují na šesti stech tisících. Ve vyšších výbavách najdete i žádané moderní vychytávky. Na dálnici můžete využít adaptivní tempomat, pro městský provoz zase systém automatického brzdění do rychlosti 30 kilometrů za hodinu a navíc také strážce mrtvých úhlů.

Nejžádanější je v této velikosti a kategorii aut naftový motor. Mazda nabízí do

A rozhodně jí nechybí pohon všech kol, což bývá hlavní argument pro to jít ke konkurenci. Zaprvé ho nikdo tak nutně, jak si myslí, nepotřebuje a zadruhé je šestka jízdně dokonalá. 

Vyvážená a hlavně lehká

Mazda 6 je totiž mezi nadšenými řidiči skutečným pojmem už od svého první vydání. Zatáčela snad líp než BMW, a to jí zůstalo. Přitom je to dnes obrovitý pětimetrový koráb. Ale jezdí ladně a lehkostí vás ohromí. Vždyť ta nejlehčí šestka váží 1 380 kilogramů, skoro tolik váží lépe vybavená kombíková fabie. "Naše" testovaná naftová měla necelých patnáct set kilo, na silnici však sedí pevně a jistě jako dvakrát tak těžké auto. Muší váha zaručuje ohromující obratnost, ovladatelnost a taky pocitovou lehkost.

Pražský autodrom rozvrže každé auto. I sebetužší karoserie neodolá kráterům, prohlubním a do kočičích hlav vymačkaným lavorům silnic a neustálým kroucením pevně uchycené díly interiéru povolí po pár tisícovkách kilometrů. Zkoušená šestka, která tu torturu podstupovala už přes dvanáct tisíc kilometrů, nás ohromila. Tak tiché a ladně jedoucí auto dnes snad nenajdete. 

Je to obrovitý koráb, ale jezdí zlehka a zatáčí jak o život. Jako by se auto do každého směru smrsklo a byl z něj kapesní dravec do zatáček.

Pohodlný plavný podvozek je zároveň neskutečně jistý, pevný a suverénní. A kdo jich vyzkoušel víc, tvrdí, že na základní 17palcových kolech jezdí líp než na větších příplatkových.

Nová Mazda 6 zaujme designem, má agresivní, sportovně střižený kabát, ale také

Mazda jede sama

Japonská automobilka se před lety rozešla s dlouholetým partnerem Fordem. A začala dělat věci po svém. Nemá peníze na třeskutý vývoj a rozšíření modelové řady o různé exoty. Zaměřuje se na cizelování klasických modelů. Šestka je toho krystalickým příkladem.

Každým detailem potvrzuje, že minimálně stejně důležité jako zvolené konstrukční řešení, je konečné odladění. Přestože má na rozdíl od předchůdkyň jednodušší podvozek (namísto lichoběžníků vpředu závěsy McPherson) a elektrický posilovač na sloupku řízení (řešení, které je podle všech teoretiků vhodné jen pro malé vozy), má šestka dokonalé řízení. Je skvělé rychlé, přesné a citlivé. Někdy možná až moc přecitlivělé, takže vám díry v cestě občas tahají volant z rukou. 

Jak je velká zvenku, tak prostorná je i uvnitř. Kabina je dost široká a cestující nestrádají ani v podélném směru. Pětice dospělých přežije bez úhony i cestu napříč Českem. A to je kombík jen o šest a půl centimetru kratší než sedan, rozvor je kratší o osm centimetrů. Na zadních místech to znamená o nějaké tři a půl centimetru místa pro nohy míň. Rozhodně tam ovšem nestrádá ani urostlý pasažér.

Kabina je taky skvěle odhlučněná a těží z vyšlechtěné aerodynamiky. Jen na zadních sedadlech možná slyšíte odvalující se pneumatiky zadních kol víc, než čekáte.

Uvnitř bez výstřelků

Vývojáři také dbali na co nejlepší výhled pro šoféra a posunuli přední sloupky hodně do stran, takže dopředu má rozhled opravdu královský. V ostrých zatáčkách však můžou sloupky některým řidičům v určitých pozicích za volantem překážet ve výhledu. Jiní šoféři by možná chtěli sedět o kousek níž. Skvěle svítí a fungují natáčecí bi-xenony.

Přístrojovka je uspořádaná konvenčně. Dnes už možná vypadají u konkurence lépe a moderněji, ale všechno je tu funkční, účelně pojaté a rozvržené. A to je dobře. Ovladače a tlačítka jsou dobře při ruce, logicky rozmístěná. 

Přístrojovka je uspořádaná konvenčně. Dnes už možná vypadají u konkurence lépe

Ovládání multimediálního centra je promyšlené, poslouchá jak na dotyk na displej, tak kruhový ovladač na středovém tunelu u řadičky. Reaguje dostatečně rychle a je vcelku intuitivní. Největší pihou je zastaralá a pomalá navigace. Nedomyšlené jsou kapsy ve dveřích. Tvarované jsou tak, že do nich dáte jen lahev na pití. 

Naštěstí se u Mazdy nenechali zlákat k instalaci elektronické parkovací brzdy, má klasickou mechanickou. Ne že by musel šestkař nutně jezdit smykem "přes ručku", ale elekromotorky,  začnou stávkovat určitě dřív. A to je zrovna první šestka známá tím, že právě časem povolující ručka byla jedno z jejích slabých míst. Jak kupovat ojetou Mazdu 6 první generace čtěte ZDE.

Mazda 6 kombi v číslech

  • délka / šířka / výška / rozvor: 4 805 / 1 840 / 1 480 / 2 750 mm
  • objem kufru: 522-1 648 l
  • motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 2 191 ccm
  • max. výkon: 110 kW/150 k
  • max. točivý moment: 380 Nm
  • max rychlost: 210 km/h manuál, 202 automat
  • zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s manuál, 10 automat
  • kombinovaná spotřeba dle laboratorního měření výrobce 4,9 l/100 km
  • základní cena: 599 900 Kč (539 900 benzin)

Kufr kombíku není rekordní, dynamické vnější tvary trochu přepraly praktičnost, ale 552 litrů je stále víc než dostačujících. Málokdo si vzpomene, že systém sklápění zadních sedadel jedním pohybem, navíc ovládaný přímo z kufru páčkami na bocích, měla už první Mazda 6 před deseti lety. Dnes to objevují se slávou ostatní, včetně octavie. Jednu chybu v kufru však šestka má: chybí tam světlo.

Hladký diesel i automat

Nejžádanější je v této velikosti a kategorii aut nafťák. Mazda nabízí do šestky dva-dvojku ve dvou výkonových verzích 110 a 129 kW (150 a 175 koní). My vyzkoušeli slabší provedení spojené s automatem. Není to závodník, ale příjemný dálniční atlet. I proti kopci zrychluje po střechu napěchované auto srdnatě. Na dravé předjíždění mu ovšem dojdou síly, i když se 380 newtonmetrů činí. Dvakrát přeplňovaný motor je příjemný, klidný a má velký rozsah využitelných otáček.

Motorářům Mazdy se podařil husarský kousek, díky supernízkému kompresnímu poměru, úplně nové konstrukci zaměřené na maximální odlehčení, variabilnímu časování ventilů a dalším vychytávkám se jim s tímto motorem podařilo splnit chystanou novou ekonormu Euro 6 bez systému odlučování oxidů dusíku s pomocí močoviny (tenchnologie SCR). 

Palivo šetří i propracovaný start-stop systém, který dostal pomocníka v kondenzátorovém systému i-eloop. Ten se při zpomalování intenzivně dobíjí, a pak živí palubní elektroniku.

Plně naložené auto při svižné jízdě po dálnici chtělo 7,3 litru. Pod sedm se dostanete při běžném neloudavém ježdění hravě. 

Motoru to notuje s rychlým, dobře odstupňovaným a hladce řadícím šestistupňovým automatem, který si Mazda sama vyrábí. Má klasický měnič, ale velmi často jej přemosťuje, dvouspojky bývají možná o fous rychlejší, ale při jízdě to nevadí.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...