Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TEST DNES: Rukavice a obvazy z autolékárničky jsou nefunkční, nůžky hned tupé

  0:01aktualizováno  0:01
Podle expertů má lidský život hodnotu 10 až 20 milionů korun. Kvalitní lékárničky, které mohou při nehodě zachránit člověka, přitom stojí kolem čtyř stovek. Pro většinu Čechů je to však příliš, a tak se prodává to nejlacinější, podřadné zboží. MF DNES otestovala výbavu třinácti lékárniček.

Seriály Pohotovost nebo Sanitka mají i při reprízách vždycky početné publikum. Jenže jakmile přijde na skutečnou záchranu lidského života, třeba při dopravní nehodě, bývají Češi často v koncích.

Pro kompletní výsledky testu klikněte zde: jak dopadlo třináct lékárniček

Potvrdil to před časem i průzkum společnosti Zentiva, v němž celá třetina respondentů přiznala, že by se o první pomoc raději ani nepokoušela, aby snad zraněnému ještě víc neublížila.

To je docela bídný výsledek. Ještě horší ovšem je, že všichni, kteří by se do resuscitace či zástavy krvácení u nehody pustili, by museli ve stresu a spěchu svádět nerovný boj s nekvalitním zdravotnickým materiálem, který obsahuje většina českých autolékárniček.

Povinná výbava lékárničky – cena za kvalitní výrobky

  • 3× obvaz s 1 polštářkem (šíře min. 8 cm, savost min. 800 g/m²) - 60 Kč
  • 3× obvaz se 2 polštářky (šíře minimálně 8 cm, savost min. 800 g/m²) - 78 Kč
  • 2× šátek trojcípý z (netkaného) textilu (min. 960 × 1 360 × 960 mm) - 22 Kč
  • cívka hladké náplasti (velikost 2,5 cm × 5 m, min. lepivost 7 N/25 mm) - 19,30 Kč
  • 6× náplast s polštářkem (velikost 8 × 4 cm, minimální lepivost 2,5 N/cm) - 22 Kč
  • škrticí obinadlo pryžové (60 × 1 250 mm) - 25 Kč
  • plastová rouška (20 × 20 cm, tloušťka 0,05 mm) - 8 Kč
  • pár chirurgických rukavic v obalu (pryžové nebo latexové) - 15 Kč
  • zahnuté nůžky v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty (délka min. 14 cm) - 25 Kč
  • isotermická fólie (min. 200 × 140 cm) - 35 Kč

Celkem 325,30 Kč

Ceny zboží z prodejny zdravotnických potřeb Nemocnice Na Homolce v Praze 5 a na internetu.

Zdroj: Vyhláška č. 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, Příloha 12

To pro změnu prokázal aktuální test MF DNES, který se zaměřil na výbavu třinácti lékárniček, které si mohou majitelé vozů pořídit na internetu, v lékárnách, supermarketech či na benzinových čerpadlech. Protože všechny musí obsahovat a obsahují pomůcky pro poskytnutí první pomoci podle vyhlášky ministerstva dopravy č. 341 a splňovat i další zákonné normy, pojali jsme tentokrát test jako zátěžový.

Katastrofa i bez stresu a potu

Všechny ty polštářkové obvazy, rukavice, škrtidla, náplasti, šátky, nůžky a roušky jsme dali do rukou profesionálních záchranářů či lektorů kurzů první pomoci a vyzvali je, aby se činili.

Takže žádné sterilní laboratorní podmínky, umělé zatěžování obinadel a máčení polštářků, ale jako při nehodě zkusit rychle najít rukavice, navléci si je, použít obvazy, zaškrtit stehno, rozstřihnout na čas bezpečnostní pás a spodní šev kalhot či rozdělat trojcípý šátek.

Výsledky byly žalostné. „Obvazy nebo rukavice jsme nepoužívali tak neobratně jako laici bez praxe a nepracovali jsme ani ve stresu, kdy se lidem klepou ruce a potí se. Přesto by byla většina pomůcek – obvazů, náplastí, škrtidel a šátků – při první pomoci skoro nepoužitelná,“ komentuje Zuzana Ženatá, která jezdí jako záchranářka v sanitce po Pardubickém kraji, hromadu potrhaných fáčů, prasklých pryžových popruhů a rozcupovaných šátků.

Fotogalerie

Truchlivý byl i pohled na cáry rukavic, kterým většinou stačilo jediné natáhnutí, aby se rozpadly na nepoužitelné útržky.

„Rukavice si zachránce navlékne jako první už při cestě k nehodě. Jenže téměř všechny, které jsme vyzkoušeli, jsou nekvalitní a příliš jemné,“ líčí tandem lektorů první pomoci z asociace Záchranný kruh Lukáš Hutta a Gustav Sosnovec, který je také profesionální záchranář.

Jen jediný pár rukavic...

O to horší pak je, že vyhláška nařizuje výrobcům zabalit do lékárničky jen jeden jediný pár jednorázových rukavic.

Jak poskytnout první pomoc u dopravní nehody

1. Odstavte vlastní auto na vhodném místě (ideálně cca 50–100 m za nehodou), navlékněte si reflexní vestu, pasažéry příp. pošlete do bezpečné vzdálenosti od silnice. Z auta si vezměte telefon, lékárničku a trojúhelník, kterým označíte místo nehody (minimálně 50–100 m před nehodou).

2. Jako první si navlékněte jednorázové rukavice, které máte v autolékárničce.

3. Zjistěte, kolik je raněných a co se stalo, a ihned přivolejte záchrannou službu. Nejlépe je zavolat na linku 155 – dispečerovi udejte vhodný orientační bod (např. kilometrovník na dálnici, číslo silnice, nejbližší obec, GPS souřadnice...) a popište nehodu. Hovor si dejte na hlasitý odposlech.

4. Pokud lidé v havarovaném autě dýchají, reagují a masivně nekrvácejí, zbytečně s nimi nehýbejte ani je nevytahujte z auta.

5. V případě zranění je nejprve potřeba zastavit případné masivní (stříkající) krvácení. Vložte prsty přímo do rány nebo použijte tlakový obvaz (pokud nemáte kvalitní obvaz, využijte jeden smotaný jako „špunt“, druhým ránu pevně převažte, příp. přiložte druhou vrstvu).

6. U velkých (tzv. ztrátových) úrazů končetin využijte zaškrcení. Škrtidlo uvažte přes oblečení nad ránu směrem k srdci, do uzlu vložte klacek či nůžky a utahujte, dokud krvácení neustane. Obinadlo nepovolujte a poznačte si čas, kdy jste končetinu zaškrtili!

7. Když zraněný chrčí, lapá po dechu, dýchá mělce nebo vůbec, šetrně ho položte na záda a záklonem hlavy uvolněte dýchací cesty. Pokud je raněný v bezvědomí, zakloňte mu hlavu automaticky. Hlavně žádné prudké pohyby, předklony či otáčení hlavou.

8. Jestliže postižený ani pak nedýchá, začněte s nepřímou masáží srdce. Chce to propnout ruce a 100 až 120krát za minutu stlačit do hloubky 1/3 výšky hrudníku, v případě dospělého člověka 5–6 cm. V duchu si zpívejte písničku Rolničky, rolničky, ta vám udá správný rytmus.

9. Pokud to dokážete, můžete kombinovat masáž srdce s dýcháním z plic do plic, a to v poměru 30 stlačení ku 2 vdechům. I když je to namáhavé, nepřímou masáž srdce nepřerušujte. S každou minutou, kterou byste mohli zraněného oživovat, ale neděláte to, snižujete jeho šanci na záchranu zhruba o 10 %.

10. Zajištění tepla pro zraněného považují záchranáři za mimořádně důležité. Pokud tedy dýchá, zabalte ho do deky či bundy, izolujte ho od chladné země a pak ho kompletně obalte izotermickou fólií z lékárničky. Jestli máte fólii z jedné strany zlatou a z druhé stříbrnou, nemusíte si lámat hlavu, kterou stranou nahoru. Je to úplně jedno!

„Jeden pár je naprosto nedostatečný. Při poškození rukavice chybí náhrada, při více zachráncích z jednoho auta není dostatek párů. Rukavice jsou klíčová a důležitá pomůcka, protože ochrana zachránce je vždy na prvním místě,“ zdůrazňuje Ondřej Koudela, zakladatel společnosti PrPom a lektor první pomoci, a připomíná další problém, totiž jejich velikost: „Pokud výrobce vloží do lékárničky rukavice M, tak se do nich velký chlap nevejde a má problém.“

Což byl také případ jinak nejlepší lékárničky značky Hartmann. Chirurgické rukavice, které by zachránce našel v plastovém pořadači prakticky ihned, svou velikostí M vyhovovaly jenom drobnějším dlaním pardubické záchranářky, na rukách o poznání urostlejšího Gustava Sosnovce vypadaly přinejmenším směšně – tedy jen do okamžiku, než praskly.

... a nůžky spíš na ozdobu

Když MF DNES před deseti lety testovala kvalitu lékárniček, děsila odborníky především kvalita nůžek, s nimiž přitom musí zachránci zvládnout přestřihnout švy kalhot nebo bezpečnostní pásy.

Tentokrát už pohled na nůžky nevháněl paramedikům do očí slzy, jednička při známkování ovšem padla jediná – pro autolékárničku Hartmann. Ostatní nůžky byly vhodné jen pro jednorázové užití, protože se rychle otupily. Některé vzorky, třeba z lékárničky AGBA, Bottar nebo Filson, byly při skutečném zásahu zcela neužitečné. „Nevýhodou nůžek je, že jim chybí vroubkování na ostří, to mají jen nůžky Hartmann. Bez zoubků je těžké stříhat pevný, hladký bezpečnostní pás,“ vysvětluje Lukáš Hutta.

Dokupte si obvazy a rukavice

Výrobci se přitom brání, že žádné podřadné či nefunkční zboží neprodávají, vše odpovídá vyhlášce.

Uznávají však, že vše by mohlo být lepší. „Ale potom bychom bohužel nemohli konkurovat lékárničkám z Číny, jejichž kvalita je výrazně horší,“ přiznává Karel Nedvěd z turnovské společnosti AGBA.

Lepší totiž znamená také dražší. Ovšem cena může člověka zajímat jen do chvíle, než bude potřebovat pomoc. Aby vás na silnici nedohnala pozdní lítost, sestavte si podle rad záchranářů kvalitní lékárničku i s tím, co už máte v kufru vozu.

Pro kompletní výsledky testu klikněte zde: jak dopadlo třináct lékárniček

„Nejdůležitější jsou dobré obvazy, kvalitní nůžky, lepicí náplast, izotermická fólie a hlavně několik párů rukavic,“ doporučují jednohlasně.

Fólii mají lékárničky stejnou, ostatní důležitou výbavu redakce nakoupila ve zdravotnických potřebách v kvalitě, jež vydrží i nešetrné zacházení. Za 230 korun tak uděláte z lékárničky, jejímž úkolem je jen uklidnit policii, skutečně funkčního pomocníka.




Nejčtenější

Bezklíčové startování: pohodlí, které může zabíjet

Test systémů bezkíčkového odemykání aut

V USA sčítají počet lidí, které zabil oxid uhelnatý poté, co zapomněli v garáži zhasnout motor u auta s bezklíčovým...

EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

Parkovací kameru má dnes většina luxusních aut, připlatit si za ni můžete i do

Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním...



Škoda chystá výrobu nástupce Rapidu, ochutnávku čekejte v březnu 2019

Škoda Karoq

V Mladé Boleslavi už se začíná chystat výrobní linka, ze které by měl v budoucnu sjíždět nástupce Škody Rapid....

Soumrak autosalonů pokračuje. Z pařížské přehlídky se odhlásil i Volkswagen

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Značka Volkswagen ze stejnojmenné automobilové skupiny, do které patří mimo jiné i Škoda, oficiálně oznámila, že se...

Nejdůležitější na ovládání klimatizace je včas ji vypnout

Ilustrační foto

Klimatizace se dnes běžnou výbavou aut, ale ovládat ji správně, abyste nebyli nastydlí, vyžaduje dodržovat pár...

Další z rubriky

Zápisky naštvaného řidiče: Nesnažte se zabít mě, ani sebe

Řidič kamionu na D46 u Prostějova nedobrzdil před kolonou, narazil do dvou...

„Každý den jezdím za prací a posléze kontrolovat stavbu našeho domu. Denně tak najedu okolo sto padesáti kilometrů. Což...

Gymnastika terénních monster je náramná podívaná

Promo Milovice

„Raději jít dvakrát přes boudu než jednou vjet do mlíka.“ Slang závodníků offroad trialu je specifický jako v každé...

Mazda věří benzinu a oživí wankel. Elektřinu opatrně zkusí

Mazda Kai

Japonská Mazda šla vždy vlastní cestou a bude tomu tak i v nejbližších letech. Ačkoliv se nevyhne elektrifikaci...

Najdete na iDNES.cz