Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test dětských autosedaček: vyhněte se těm univerzálním

  12:01aktualizováno  12:01
Německý autoklub ADAC otestoval 37 dětských autosedaček. Výsledek není vůbec špatný. Dvaadvacet výrobků získalo známku velmi dobrou. Zato univerzální sedačka pro děti od narození do 12 let zcela propadla.

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací. | foto: ADAC

Dalších devět sedaček dostalo trojku, a i když všechny zákonné předpisy splňují, za první skupinou v kvalitě zaostávají. Dvě sedačky Adac oznámkoval čtyřkou a čtyři výrobky zcela propadly. Těm se při výběru raději vyhněte.

Proč? Autosedačka Joolz iZi Go (s isofixovou základnou i bez ní) dostala nedostatečnou kvůli přítomnosti škodlivin. Testy u nich odhalily látky TCPP, které patří mezi rakovinotvorné. V testech bezpečnosti propadly sedačky Casualplay Multipolaris Fix a LCP Kids Saturn iFix.

První z nich nedokázala při simulované srážce udržet devítikilovou figurínu na svém místě. Dítěti, které by v sedačce cestovalo, by tak hrozila vážná zranění. U sedačky LCP Kids Saturn iFix se zase při čelním nárazovém testu bezpečnostní pás nebezpečně zařízl do břicha figuríny. I v této sedačce by dítě mohlo utrpět vážná poranění.

PODROBNÉ VÝSLEDKY

Test dětských autosedaček německého autoklubu ADAC

Přehled kompletních výsledků ZDE

Pouze dostatečnou známku si z testu odnesl výrobek Graco Milestone. Patří mezi univerzální sedačky, které jsou určené pro děti od narození až do 12 let. Pro rodiče lákavá nabídka však skrývá poměrně velké riziko. Sedačka nedopadla dobře při nárazových zkouškách. V autě není její poloha stabilní a také její instalace se podle ADAC neobejde často bez pochybení. V univerzálních autosedačkách navíc není možné přenášet novorozence. Použít je lze jen v autě.

Autoklub připomíná, aby rodiče co možná nejdéle vozili nejmenší děti v protisměrné sedačce (ideálně až do dvou let věku). Riziko poranění se takto v případě nehody znatelně snižuje.

Kde vozit dítě v autě

Dítě může sedět i vpředu

Zákon ukládá povinnost používání dětských autosedaček každým dítětem (menším než 150 cm, lehčím než 36 kg).

Omezení, že dítě smí na přední sedačku až od 12 let, neplatí už od roku 2006. Dnes je možné na přední sedačce přepravovat děti neomezeně, ovšem musí sedět v dětské autosedačce, která je přiměřená jeho věku.

Podle expertů na bezpečnost jsou rizikové podsedáky. Neposkytují totiž dítěti ochranu při bočním nárazu a pokud jsou špatně umístěné, může dítě při prudkém brždění zranit bezpečnostní pás.

Nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7× častěji než děti v autosedačce. Pokud si myslíte, že dítě udržíte v náruči, jste na omylu. Při nárazu ho nikdy neudržíte, ale naopak rozmačkáte tíhou vlastního těla. Například při rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg byste totiž museli udržet ve svých rukou 300 kg.

Autoři:



Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...



Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

Další z rubriky

Na autosalonu v Detroitu začíná čínský útok na Ameriku

Čínská automobilka GAC Motor potvrdila vstup na americký trh.

Auromobilka GAC Motor, jedna z nejrychleji rostoucích v Číně, se na autosalonu NAIAS v Detroitu představila Americe....

Na CESu představili nářadí pro autonomní jízdu, které vzniklo v Česku

Nadnárodní společnost Valeo představila na veletrhu CES v Las Vegas...

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas obdivují návštěvníci řadu technologií, které by v budoucnosti měly...

Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Najdete na iDNES.cz