Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

S požáry elektromobilů budou patálie, vzniká při nich spousta jedů

Co se stane, když v tunelu nebo v podzemní garáži vzplane elektromobil? Touto otázkou se zabývali výzkumníci ze švýcarské Laboratoře po výzkum materiálů a technologií EMPA financované švýcarským silničním úřadem Astra.

Test podle sdělení EMPA proběhl již v prosinci loňského roku. „Experiment byl proveden především s ohledem na soukromé a veřejné provozovatele malých i velkých podzemních garáží nebo parkovacích domů,“ uvedl projektový ředitel Lars Derek Mellert ze společnosti Amstein + Walthert Progress AG.

„Tyto podzemní stavby jsou stále častěji využívány i elektromobily. A provozovatelé si kladou otázku: Co dělat, když takové auto vzplane? Jaká zdravotní nebezpečí hrozí zaměstnancům? Jaký vliv může mít takový požár na provoz mého zařízení?“ komentuje Mellert.

Tři scénáře požáru

Aby získali odpovědi na tyto otázky, zapálili švýcarští vědci společně s odborníkem na bezpečnost silničních tunelů Mellertem baterie z elektromobilů v pokusné štole. V rámci tří testů analyzovali rozložení zplodin a sazí, ale i chemických usazenin ve vodě použité na hašení.

Testoval se nejen stav zařízení, které velikostí odpovídá podzemní garáži o rozloze téměř 800 čtverečních metrů, byl proveden i rozbor vody použité na hašení. V třetím testu zkoumali stav odvětrávacího zařízení, především zjišťovali, do jaké míry se se v jeho vedení usazují škodlivé substance. Ve všech třech scénářích použili vědci 32kWh baterii, která je srovnatelná s baterií pro malý elektromobil; pro účely pokusu ovšem pracovali jen s osminou kapacity, tedy čtyřmi kilowatthodinami (to je asi třetina polovina obvyklé kapacity akumulátoru u plug-in hybridů).

Hořící elektromobily nejsou nebezpečnější než ostatní

Výsledek testu: Hořící elektromobil v tunelu není, co se týče vzniku a rozvoje vysokých teplot, nebezpečnější než vozidlo s konvenčním pohonem, shrnují badatelé. „ Emise škodlivin z požáru vozu jsou vždy nebezpečné a za jistých okolností smrtelné,“ uvádí se v závěrečné zprávě.

Zcela nezávisle na formě pohonu nebo na druhu úložiště energie musí při požáru vozidla v uzavřeném prostoru všechni pokud možno co nejrychleji opustit nebezpečnou zónu. I koncentrace silně leptavé toxické kyseliny, která je často považována za mimořádně velké nebezpečí v souvislosti s hořící baterií, zůstala při všech třech pokusech pod kritickou hranicí. Rovněž odvětrávací zařízení v tunelu, je-li v technicky v pořádku, se s hořícím elektromobilem vypořádalo stejně dobře jako u hořícího vozidla s benzinovým či dieselovým motorem. Vybavení tunelu nebo odvětrávací zařízení nevykazovaly ani později zvýšenou korozi. Experti ovšem provozovatelům garáží doporučují po požáru profesionální sanaci. Usazeniny sazí na stěnách, podlahách a stropech obsahují oxidy kobaltu, niklu i manganu a vyvolávají silné alergické reakce.

Voda použitá k hašení je vysoce jedovatá

Ještě nebezpečnější je ovšem voda použitá k hašení a chlazení. Zde z analýz vyplynulo, že došlo k chemickému zatížení, které 70krát překročilo limit pro odpadní průmyslovou vodu ve Švýcarsku. Množství škodlivin obsažených ve vodě, která se používá k chlazení vraku vozu, aby se zabránilo jeho opětovnému vznícení, překročilo limit až stonásobně.

Závěr výzkumu  shrnuli v laboratoři EMPA takto: Každý požár vozidla, ať už s konvenčním nebo bateriovým pohonem, v tunelu nebo podzemní garáži je potenciálně smrtelný. Z toho důvodu musí všichni zúčastnění okamžitě opustit místo nehody, i když se to vzhledem k silnému kouři, vysoké teplotě a panice zdá v dané chvíli téměř nemožné. Neštěstí, k němuž došlo v tunelu pod horou Mont Blanc v roce 1999, tragicky dokázalo, jak zničující mohou být požáry v tunelech.

Důležité je, aby po takovém požáru zasáhli experti, kteří se postarají o likvidaci jeho následků. I z vody použité k hašení požáru je nutné odstranit veškeré pozůstatky jedovatých látek.

Utopit, hlídat... a vyhodit

Požáry elektromobilů i hybridů bývají fatální

Čím více aut poháněných elektromotory živenými bateriemi bude jezdit po silnicích, tím vyšší je pravděpodobnost, že některé z nich nabourá nebo může začít hořet. Jenže zatímco uhašení klasického vozu se spalovacím motorem trvá většinou několik minut, uhasit baterii elektromobilu je otázkou hodin. A ani pak nemusí být vyhráno. Čtěte dále

Hasiči mají z elektroaut těžkou hlavu

V teoretické rovině je přístup k hašení elektromobilů vyřešený, z praxe mají ale hasiči těžkou hlavu. Elektromobil má méně míst, kde by mohlo dojít k požáru, takže pravděpodobnost bude mírně menší než u vozu se spalovacím motorem. Ovšem když už chytne, je to problém. Hořící benzinové auto umí hasiči uhasit vlastně okamžitě. V baterii elektromobilu ovšem probíhají další chemické a fyzikální procesy a je třeba ji následně dlouho sledovat.

Na hašení bateriových aut jsou proto speciální postupy. Hasiči budou muset mít pro tyto případy připravené speciální kontejnery s vodou, do kterých bateriový vůz ponoří. Elektroautomobilka Tesla ve svých materiálech udává, že na uhašení jejich elektromobilu je třeba 12 tisíc litrů vody.

Jak prokázal švýcarský test, problém je v tom, že voda použitá na „utopení“ akumulátoru a hašení elektromobilu je kontaminovaná látkami, které se z baterie uvolňují; s její likvidací si umí poradit pouze specializované firmy, kterých je jen velmi málo.

Pavel Hrzina, specialista na bezpečnost akumulátorů z ČVUT v Praze, letos v červenci v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz uvedl, že kromě jiného bude třeba změnit i další předpisy, například požadavky na stavbu parkovacích domů a podzemních garáží.

Experti v Česku nyní vymýšlí, jak nastavit stavební a bezpečnostní předpisy pro umístění nabíjecích bodů v podzemních garážích a parkovacích domech. Hořící nebo uhašené auto bude třeba z takových míst, kde se jen velmi těžce manévruje, vyprostit na volné prostranství. Jeden z návrhů tak například vyžaduje, aby místa pro parkování a nabíjení elektroaut byla co nejblíž výjezdu, případně jen v nejbližším podlaží.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...