Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Journeyman Gladiator Z8: vyměňte kola za pásy, nic vás pak nezastaví

aktualizováno 
S koncem zimy jsme se těšili na každou sněhovou vločku, s lehkou buginou s pásy si totiž užijete spoustu zábavy. Jejich speciální provedení navíc umožňuje jejich celoroční použití, takže můžete se dvoustopým pásovcem dokonce i na letní okresku.

Na rovné zasněžené pláni vás jízda neomrzí. Zastavila nás až prázdná nádrž. | foto: František Chobotpro iDNES.cz

Journeyman je český dovozce a úpravce čtyřkolek z Číny. Jeho model Gladiator Z8 pohání vidlicový dvouválec o objemu 800 ccm a výkonu 62 koní. Bugina má automatickou převodovku (variátor) s redukcí, pohon 4x4 s uzávěrkou předního diferenciálu a stále uzavřenou zadní rozvodovkou. To je samozřejmě dobré v terénu, horší na silnici, kde dostává systém dost zabrat.

Gladiator Z8 můžete řídit s řidičským průkazem skupiny B a je homologován pro dvě osoby. Praktickou stránkou je korba, která uveze náhradní kolo a další nezbytné věci třeba na expedici v horách. Nechybí ani standardní tažné zařízení. Hlavním účelem Z8 je ale bavit a to mu jde velmi dobře.

Gladiator na pásech si poradil se závějemi i rozmoklým sněhem.

Gladiator na pásech si poradil se závějemi i rozmoklým sněhem.

Podvozek je dostatečně dimenzovaný, má nezávislé zavěšení obou náprav. Na našem předváděcím stroji byly namontované přední tlumiče Elka, které patří k tomu nejlepšímu, co je pro čtyřkolky dostupné.

Nejzajímavější jsou ale sněžné pásy. V našem případě kanadské Tatou 4S. Označení 4S znamená čtyři roční období, pásy tedy nabízejí celosezónní využití. Můžete s nimi jezdit jak ve sněhu, tak i v písku a bahně. Jsou dokonce homologované i na silnici, ale samotný pás jízdou po asfaltu hodně trpí a tuto možnost tak využijete jen při nutných přejezdech.

Když za volantem sněží

Po usednutí do kabiny chráněné pouze bezpečnostní klecí začnete mít stejný pocit jako v závodním autě. Vše je tu z plastu nebo gumy a interiér se dá mýt tlakovou vodou. Ovládání je jednoduché: dva pedály, volant, volič převodovky a přepínač pohonu 4x4 a uzávěrky. Jakmile máte obuté pásy, je třeba jet vždy se zapnutou 4x4, valivý odpor pásů je velký a se zadním náhonem se nehnete z místa.

Pás Camoplast Tatou T4S pro celoroční použití

Pás Camoplast Tatou T4S pro celoroční použití

Pružina pohlcuje část rázů a pomáhá držet pás v kontaktu s podkladem.

Pružina pohlcuje část rázů a pomáhá držet pás v kontaktu s podkladem.

Testovat jsme se vydali do Krušných hor, kde máme vynikající podmínky. První metry dávají tušit, že s tímhle strojem zažijeme spoustu zábavy. Díky převodu do síly má bugina slušný odpich, ovšem na úkor maximální rychlosti, která se pohybuje okolo padesáti kilometrů v hodině. I to ale bohatě stačí.

Víc než rychlost vás totiž ohromí neuvěřitelná prostupnost terénem. Dokud neuděláte chybu a neposadíte vozítko na podlahu, hrne se neohroženě sněhem. Problémem není prašan, závěje, ani mokrý sníh.

Převrátit bugynu s pásy je téměř nemožné.

Převrátit bugynu s pásy je téměř nemožné.

Řízení je i s pásy překvapivě lehké a s volantem byste si možná poradili i jednou rukou, pásy ale mají daleko větší odpor než kola a nerovnost vám jím může snadno otočit.

Fotogalerie

V kabině pochopitelně nemůžete čekat žádný velký komfort. Pásy přesahují blatníky a hází sněhovou tříšť všude okolo, zejména v zatáčkách se pak musíte připravit na nechtěnou sprchu. Je to ale jen malá šmouha na celkovém dojmu z jízdy.

Na celý rok

Bugyna na pásech je ideální pro práci i zábavu v horských oblastech. Oproti sněžnému skútru má zásadní výhodu v celoročním provozu, kdy na jaře můžete namontovat klasická kola a dál jezdit. Stroj má samozřejmě klasické registrační značky.

Cena Journeymanu Gladiator Z8 je 294 990  Kč, sada pásů Tatou 4S je pak 115 900 Kč s daní. Celkově to rozhodně není zanedbatelná částka, ale pamatujte, že máte stroj se silniční homologací pro celoroční provoz s obrovskou prostupností v podstatě jakýmkoliv terénem.

Technické údaje

Journeyman Gladiator Z8 V-twin EFI
Motor: Kapalinou chlazený vidlicový dvouválec
Objem: 800 ccm
Výkon: 46 kW / 5600 ot.
Hmotnost: 550 kg
Objem nádrže: 27 litrů
Počet míst: 2
Převodovka: Automatická CVT (H,L,P,N,R)
Cena: 294 990 Kč vč. DPH

Pásy Camoplast Tatou ATV T4S
Hmotnost: 30 kg /1 pás
Doba montáže všech sestavených pásů: 30 - 40 minut
Ztráta rychlosti: 30 - 40%
Výška zubu: 32 mm
Cena sady: 115 900 Kč

Autoři:


Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

Další z rubriky

Kousavá jawa slaví padesátku v Brně, kde na ní Franta Štastný jel nejlíp

František Šťastný

Před padesáti roky v Brně František Štastný zajel svůj nejlepší domácí výsledek v mistrovství světa. Na motorce, které...

OBRAZEM: Podívejte se na perly pražského srazu harleyů

Harley-Davidson 115th Anniversary

Na oslavy 115. výročí založení legendárního amerického výrobce motorek Harley-Davidson dorazilo do Prahy přes 110 000...

Carving na třech kolech: Když si motorka půjčí to nejlepší od auta

Přibrzdit si v zatáčce přední brzdou není u Nikenu problém, na rozdíl od...

Co motorkáři nejvíc závidí autům? Kromě bezpečí ochranného rámu je to jisté vedení stopy v zatáčkách, možnost prudce...

Najdete na iDNES.cz