Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Journeyman Gladiator Z8: vyměňte kola za pásy, nic vás pak nezastaví

S koncem zimy jsme se těšili na každou sněhovou vločku, s lehkou buginou s pásy si totiž užijete spoustu zábavy. Jejich speciální provedení navíc umožňuje jejich celoroční použití, takže můžete se dvoustopým pásovcem dokonce i na letní okresku.
Na rovné zasněžené pláni vás jízda neomrzí. Zastavila nás až prázdná nádrž.

Na rovné zasněžené pláni vás jízda neomrzí. Zastavila nás až prázdná nádrž. | foto: František Chobotpro iDNES.cz

Journeyman je český dovozce a úpravce čtyřkolek z Číny. Jeho model Gladiator Z8 pohání vidlicový dvouválec o objemu 800 ccm a výkonu 62 koní. Bugina má automatickou převodovku (variátor) s redukcí, pohon 4x4 s uzávěrkou předního diferenciálu a stále uzavřenou zadní rozvodovkou. To je samozřejmě dobré v terénu, horší na silnici, kde dostává systém dost zabrat.

Gladiator Z8 můžete řídit s řidičským průkazem skupiny B a je homologován pro dvě osoby. Praktickou stránkou je korba, která uveze náhradní kolo a další nezbytné věci třeba na expedici v horách. Nechybí ani standardní tažné zařízení. Hlavním účelem Z8 je ale bavit a to mu jde velmi dobře.

Gladiator na pásech si poradil se závějemi i rozmoklým sněhem.

Podvozek je dostatečně dimenzovaný, má nezávislé zavěšení obou náprav. Na našem předváděcím stroji byly namontované přední tlumiče Elka, které patří k tomu nejlepšímu, co je pro čtyřkolky dostupné.

Nejzajímavější jsou ale sněžné pásy. V našem případě kanadské Tatou 4S. Označení 4S znamená čtyři roční období, pásy tedy nabízejí celosezónní využití. Můžete s nimi jezdit jak ve sněhu, tak i v písku a bahně. Jsou dokonce homologované i na silnici, ale samotný pás jízdou po asfaltu hodně trpí a tuto možnost tak využijete jen při nutných přejezdech.

Když za volantem sněží

Po usednutí do kabiny chráněné pouze bezpečnostní klecí začnete mít stejný pocit jako v závodním autě. Vše je tu z plastu nebo gumy a interiér se dá mýt tlakovou vodou. Ovládání je jednoduché: dva pedály, volant, volič převodovky a přepínač pohonu 4x4 a uzávěrky. Jakmile máte obuté pásy, je třeba jet vždy se zapnutou 4x4, valivý odpor pásů je velký a se zadním náhonem se nehnete z místa.

Pás Camoplast Tatou T4S pro celoroční použití

Pružina pohlcuje část rázů a pomáhá držet pás v kontaktu s podkladem.

Testovat jsme se vydali do Krušných hor, kde máme vynikající podmínky. První metry dávají tušit, že s tímhle strojem zažijeme spoustu zábavy. Díky převodu do síly má bugina slušný odpich, ovšem na úkor maximální rychlosti, která se pohybuje okolo padesáti kilometrů v hodině. I to ale bohatě stačí.

Víc než rychlost vás totiž ohromí neuvěřitelná prostupnost terénem. Dokud neuděláte chybu a neposadíte vozítko na podlahu, hrne se neohroženě sněhem. Problémem není prašan, závěje, ani mokrý sníh.

Převrátit bugynu s pásy je téměř nemožné.

Řízení je i s pásy překvapivě lehké a s volantem byste si možná poradili i jednou rukou, pásy ale mají daleko větší odpor než kola a nerovnost vám jím může snadno otočit.

V kabině pochopitelně nemůžete čekat žádný velký komfort. Pásy přesahují blatníky a hází sněhovou tříšť všude okolo, zejména v zatáčkách se pak musíte připravit na nechtěnou sprchu. Je to ale jen malá šmouha na celkovém dojmu z jízdy.

Na celý rok

Bugyna na pásech je ideální pro práci i zábavu v horských oblastech. Oproti sněžnému skútru má zásadní výhodu v celoročním provozu, kdy na jaře můžete namontovat klasická kola a dál jezdit. Stroj má samozřejmě klasické registrační značky.

Cena Journeymanu Gladiator Z8 je 294 990  Kč, sada pásů Tatou 4S je pak 115 900 Kč s daní. Celkově to rozhodně není zanedbatelná částka, ale pamatujte, že máte stroj se silniční homologací pro celoroční provoz s obrovskou prostupností v podstatě jakýmkoliv terénem.

Technické údaje

Journeyman Gladiator Z8 V-twin EFI
Motor: Kapalinou chlazený vidlicový dvouválec
Objem: 800 ccm
Výkon: 46 kW / 5600 ot.
Hmotnost: 550 kg
Objem nádrže: 27 litrů
Počet míst: 2
Převodovka: Automatická CVT (H,L,P,N,R)
Cena: 294 990 Kč vč. DPH

Pásy Camoplast Tatou ATV T4S
Hmotnost: 30 kg /1 pás
Doba montáže všech sestavených pásů: 30 - 40 minut
Ztráta rychlosti: 30 - 40%
Výška zubu: 32 mm
Cena sady: 115 900 Kč

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...