Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Journeyman Gladiator Z8: vyměňte kola za pásy, nic vás pak nezastaví

aktualizováno 
S koncem zimy jsme se těšili na každou sněhovou vločku, s lehkou buginou s pásy si totiž užijete spoustu zábavy. Jejich speciální provedení navíc umožňuje jejich celoroční použití, takže můžete se dvoustopým pásovcem dokonce i na letní okresku.

Na rovné zasněžené pláni vás jízda neomrzí. Zastavila nás až prázdná nádrž. | foto: František Chobotpro iDNES.cz

Journeyman je český dovozce a úpravce čtyřkolek z Číny. Jeho model Gladiator Z8 pohání vidlicový dvouválec o objemu 800 ccm a výkonu 62 koní. Bugina má automatickou převodovku (variátor) s redukcí, pohon 4x4 s uzávěrkou předního diferenciálu a stále uzavřenou zadní rozvodovkou. To je samozřejmě dobré v terénu, horší na silnici, kde dostává systém dost zabrat.

Gladiator Z8 můžete řídit s řidičským průkazem skupiny B a je homologován pro dvě osoby. Praktickou stránkou je korba, která uveze náhradní kolo a další nezbytné věci třeba na expedici v horách. Nechybí ani standardní tažné zařízení. Hlavním účelem Z8 je ale bavit a to mu jde velmi dobře.

Gladiator na pásech si poradil se závějemi i rozmoklým sněhem.

Gladiator na pásech si poradil se závějemi i rozmoklým sněhem.

Podvozek je dostatečně dimenzovaný, má nezávislé zavěšení obou náprav. Na našem předváděcím stroji byly namontované přední tlumiče Elka, které patří k tomu nejlepšímu, co je pro čtyřkolky dostupné.

Nejzajímavější jsou ale sněžné pásy. V našem případě kanadské Tatou 4S. Označení 4S znamená čtyři roční období, pásy tedy nabízejí celosezónní využití. Můžete s nimi jezdit jak ve sněhu, tak i v písku a bahně. Jsou dokonce homologované i na silnici, ale samotný pás jízdou po asfaltu hodně trpí a tuto možnost tak využijete jen při nutných přejezdech.

Když za volantem sněží

Po usednutí do kabiny chráněné pouze bezpečnostní klecí začnete mít stejný pocit jako v závodním autě. Vše je tu z plastu nebo gumy a interiér se dá mýt tlakovou vodou. Ovládání je jednoduché: dva pedály, volant, volič převodovky a přepínač pohonu 4x4 a uzávěrky. Jakmile máte obuté pásy, je třeba jet vždy se zapnutou 4x4, valivý odpor pásů je velký a se zadním náhonem se nehnete z místa.

Pás Camoplast Tatou T4S pro celoroční použití

Pás Camoplast Tatou T4S pro celoroční použití

Pružina pohlcuje část rázů a pomáhá držet pás v kontaktu s podkladem.

Pružina pohlcuje část rázů a pomáhá držet pás v kontaktu s podkladem.

Testovat jsme se vydali do Krušných hor, kde máme vynikající podmínky. První metry dávají tušit, že s tímhle strojem zažijeme spoustu zábavy. Díky převodu do síly má bugina slušný odpich, ovšem na úkor maximální rychlosti, která se pohybuje okolo padesáti kilometrů v hodině. I to ale bohatě stačí.

Víc než rychlost vás totiž ohromí neuvěřitelná prostupnost terénem. Dokud neuděláte chybu a neposadíte vozítko na podlahu, hrne se neohroženě sněhem. Problémem není prašan, závěje, ani mokrý sníh.

Převrátit bugynu s pásy je téměř nemožné.

Převrátit bugynu s pásy je téměř nemožné.

Řízení je i s pásy překvapivě lehké a s volantem byste si možná poradili i jednou rukou, pásy ale mají daleko větší odpor než kola a nerovnost vám jím může snadno otočit.

Fotogalerie

V kabině pochopitelně nemůžete čekat žádný velký komfort. Pásy přesahují blatníky a hází sněhovou tříšť všude okolo, zejména v zatáčkách se pak musíte připravit na nechtěnou sprchu. Je to ale jen malá šmouha na celkovém dojmu z jízdy.

Na celý rok

Bugyna na pásech je ideální pro práci i zábavu v horských oblastech. Oproti sněžnému skútru má zásadní výhodu v celoročním provozu, kdy na jaře můžete namontovat klasická kola a dál jezdit. Stroj má samozřejmě klasické registrační značky.

Cena Journeymanu Gladiator Z8 je 294 990  Kč, sada pásů Tatou 4S je pak 115 900 Kč s daní. Celkově to rozhodně není zanedbatelná částka, ale pamatujte, že máte stroj se silniční homologací pro celoroční provoz s obrovskou prostupností v podstatě jakýmkoliv terénem.

Technické údaje

Journeyman Gladiator Z8 V-twin EFI
Motor: Kapalinou chlazený vidlicový dvouválec
Objem: 800 ccm
Výkon: 46 kW / 5600 ot.
Hmotnost: 550 kg
Objem nádrže: 27 litrů
Počet míst: 2
Převodovka: Automatická CVT (H,L,P,N,R)
Cena: 294 990 Kč vč. DPH

Pásy Camoplast Tatou ATV T4S
Hmotnost: 30 kg /1 pás
Doba montáže všech sestavených pásů: 30 - 40 minut
Ztráta rychlosti: 30 - 40%
Výška zubu: 32 mm
Cena sady: 115 900 Kč

Autoři:




Nejčtenější

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.