Celoroční gumy jsou podle testu nouzové řešení pro specifické uživatele

aktualizováno 
Německý autoklub ADAC a jeho partneři testovali celoroční pneumatiky. Zkoušky porovnávaly jednotlivé značky mezi sebou, ale také srovnávaly celoroční pláště s letním a zimním obutím.
Celoroční pneumatiky zatím bez chyb neobstály, ukázaly testy. Vyplatí se investovat do letního i zimního obutí. Ilustrační foto

Celoroční pneumatiky zatím bez chyb neobstály, ukázaly testy. Vyplatí se investovat do letního i zimního obutí. Ilustrační foto | foto: ADAC

Přestože poptávka po celoročních pneumatikách neustává a jednotlivé značky se na ně stále více zaměřují, na sníh a led ADAC stále doporučuje zimní pneumatiky. Při nákupu obutí by pak mělo rozhodovat, na co auto používáte.

„Vývoj celoročních pneumatik jde stále kupředu a lepší se i jejich kvalita, ale v daném ročním období stále nedokážou konkurovat letním a zimním pneumatikám,“ píše ADAC s tím, že by je doporučil pouze ve dvou případech ze sedmi. „Neexistují tedy žádné celoroční pneumatiky, které by obstály bez jediného problému,“ uvádí německý autoklub.

Celoroční pneumatiky obvykle používají konstrukci letní pneumatiky a zimní směs a dezén. Jde tedy vždy o kompromisní řešení.

V porovnání celoročních pneumatik mezi sebou dopadly v testu pláště Michelin CrossClimate XL a Vredestin Quatrac 5. Ty dostaly od německých testerů známku „uspokojivé“ a jejich výsledek je srovnatelný s většinou testovaných značek zimního obutí.

„Všestranná pneumatika na léto i na zimu tak stále v nabídce výrobců chybí,“ komentoval výsledky testů šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček s tím, že vítězné pneumatiky Michelin zaostávají za zimními speciály na zasněžené silnici a vredesteiny jsou jen průměrné na suché a mokré vozovce.

Test pneumatik ADAC 2016

ADAC k testům uvádí, že pro celoroční pneumatiky je testování náročné, protože by měly bezpodmínečně zvládnout jízdu v zimním i letním období. Zbylých pět testovaných značek celoročních pneumatik už ve zkouškách tak uspokojivě neobstálo a pohořelo především na suché vozovce. Všechny testované značky a jejich podrobné hodnocení najdete v tabulce.

Ukazuje se, že ideální kombinace všech vlastností u celoročních gum neexistuje. Řešením jsou pro ty, kdo jezdí opravdu málo a víceméně stále ve stejných podmínkách, takže mohou vybrat takovou celoroční gumu, která dobře splňuje některý z požadovaných parametrů. Typicky například pro ty, kdo toho nejvíce najezdí na sněhu a ledu na horách. „Celoroční pneumatiky Goodyear Vector jsem používal několik sezon na horách, nikdy se mi nestalo, že by zklamaly na sněhu nebo ledu,“ komentuje bývalý lyžařský instruktor Václav Mach a potvrzuje tak výsledky testu, ve kterém tyto pláště excelovaly v zimních podmínkách a naopak propadly v letních disciplinách na suché vozovce. To potvrzuje neslučitelnost rozdílných požadavků kladených na celoroční gumy.

Německý autoklub zkoušel i chování letních pneumatik v zimních podmínkách. Přestože toto obutí obstojí na suché a mokré vozovce, se sněhem a zledovatělou cestou má velké problémy. „Naopak zimní pneumatiky zaostávají v letních podmínkách v jízdních vlastnostech na suché vozovce,“ dodává Buček.

Křišťálová Lupa 2016
Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Další Porsche 911 je tu. Legenda je nová a zase stejná

Porsche 911 (992) Carrera 4S

Porsche 911 je legenda. A to nejen po stránce prodejních či sportovních úspěchů, devětsetjedenáctka prostě musí mít v...

Dálniční známky pro rok 2019 už platí. Roční jsou modré

Dálniční kupony pro rok 2019

Dálniční známky pro rok 2019 jsou již v prodeji - platí od prvního prosince 2018 do konce ledna 2020. Využijete je tedy...

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Najdete na iDNES.cz