Má z čeho vybírat řidič, který se rozhodne jezdit v létě i v zimě na stejných pneumatikách, protože používá auto třeba jen na krátké pojížďky po městě? Pro tyto případy se stále vyrábějí pneumatiky, jimž se říká celoroční. A o nichž experti autoklubů tvrdí, že jsou „kočkopsem“, který dobře nezvládá ani jedno roční období.
Pořiďte si zimní pneumatiky on-lineNakupujte v e-shopech Pneumatiky.cz a NejlevnejsiPneu.cz přes VratnéPeníze.cz a ušetřete na pneumatikách stovky korun. Více ZDE. |
Evropské autokluby proto v Německu otestovaly deset celoročních pneu rozměru 195/65 R15 (na auta typu Škody Octavia či Opel Astra) na suchu, mokru a sněhu. Zkoumaly se také hlučnost, spotřeba paliva a cena.
„Nejhůře dopadly gumy Nankang Winter Activa N607+, které vůbec neudržely auto ve stopě na mokré vozovce a byly i hodně drahé na provoz. Výborné parametry měly jen na sněhu a slušné na suchu. Neuděláte chybu, když se jim zcela vyhnete,“ říká Petr Vomáčka z ÚAMK. To je ostatně jednoduché, jako jediné z testu je totiž v Česku prakticky neseženete.
Známku čtyři, tedy dostatečně, obdržely pneumatiky Nexen a Sava. „Obě mají slabiny na sněhu a v provozních nákladech. Na suché a mokré vozovce jsou hodnoceny mezi 2 a 3. Ani jednu z nich nedoporučujeme,“ říká Vomáčka.
Trojku dostaly gumy Uniroyal a Nokian, které si slušně vedly na sněhu a mokru, ale horší byly na suchu. Ani náklady na provoz nejsou optimální.
„Další chvalitebnou čtveřici – Hankook, Vredestein, Pirelli a Michelin – můžeme doporučit svátečním řidičům. Vůbec nejlepší byl Goodyear, který výborně obstál na mokré vozovce a slušně si vedl i na sněhu a suchu. Náklady na provoz byly také výborné. Jako jediný obstojí i ve srovnání se zimními a letními gumami,“ uzavírá Vomáčka.
Druhé místo obsadila letošní novinka Michelinu jménem CrossClimate. Výrobce trvá na tom, že to není celoroční pneumatika, ale letní plášť, který je uzpůsobený i pro použití v zimním období (vice čtěte zde).