Úspěšný model představila Dacia na ženevském autosalonu v roce 2010 a během tříletého života se stal jedním z nejlépe prodávaných aut svého druhu na evropském trhu. Výtečnou prodejní bilanci má i na českém trhu. Mezi SUV je letos třetí a celkově dvanáctý. Podpořit už tak úspěšné prodeje teď na trh přichází jeho modernizovaná verze.
Král skromných dobrodruhů
Rozsáhlejší modernizace "prachovce" (anglicky "duster") prospěla. V rámci faceliftu se podařilo odstranit část slabin, k ceněným vlastnostem přibyly nové. Duster je především konstrukčně jednoduché auto s prověřenou technikou a velmi zajímavou cenou.
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 v číslech
|
Je to nejvýhodnější vstupenka do stále populárnější kategorie SUV. Díky pohonu všech kol a solidní světlé výšce se nezalekne ani členitějšího terénu a svým projevem strčí do kapsy i řadu dražších konkurentů.
Duster je odvážlivec, jeho tvary jsou zajímavé a neotřelé. Linky karoserie zůstaly samozřejmě zachovány, v rámci faceliftu se designéři zaměřili hlavně na detaily. Díky nové čelní masce a moderním světlometům, vypadá honosněji. Na zádi prozrazují změny pouze koncová světla s novou grafikou, na bocích zase mohutnější střešní nosiče a ráfky kol z lehkých slitin s novým designem.
Radikální uvnitř
O poznání větší proměnou prošel pětimístný interiér. S prostorovými poměry se nijak nehýbalo, zato z hlediska vzhledu, funkcí a provedení duster udělal skoro generační skok. Automobilka tak částečně reagovala na výtky zákazníků, které nejčastěji směřovaly právě na adresu vzhledu a provedení vnitřku.
Kabina pojme čtyři cestující bez mačkání. Kufr se slušným objemem 475 litrů nově kryje klasické plato, které nahradilo lacině působící roletku předchůdce. Díky novému přednímu sklopnému opěradlu (za příplatek) je možné převážet předměty o délce až 2,7 metru.
Na pohled největší proměnou prošla přístrojová deska. Částečně se inspirovala dusterem, který se na vybraných neevropských trzích prodává pod značkou Renaultu a částečně svými menšími sourozenci. Středový panel je teď větší, mohutnější, ale i přehlednější. V jeho horní části nad výdechy ventilace je odkládací přihrádka, tlačítka pro ovládání oken se přestěhovala na madla dveří a vzniklý prostor zdobí v nejvyšší verzi výbavy navigační systém s dotykovou LCD obrazovkou. Funguje dobře, ale pro intuitivní ovládání je příliš nízko (musíte sklonit hlavu, abyste na něm něco viděli) a navíc je na slunci hůře čitelný.
Jiná jsou i sedadla, výplně dveří a potahové látky. Změny k lepšímu se uvnitř projevily i na výběru materiálů. Plastové díly dostaly na pohled i dotek příjemnější povrch a hlavně pečlivější řemeslné zpracování. Ani v terénu jsme uvnitř nezaznamenali žádné pazvuky pramenící z nekvalitní montáže. Tvrdé plasty vám budou vadit jen u schránek, ve kterých pak při jízdě odložené mobily a další věci rachtají.
Ale některé neduhy trápí dustera i nadále. Třeba výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče jsou dostupné pouze u dvou nejvyšších stupňů výbavy, možnost podélné regulace sloupku řízení chybí úplně. Nevhodně umístěný ovladač vnějších zpětných zrcátek v prostoru pod ruční brzdou budete proklínat pokaždé, když budete chtít hnout ne zrovna největšími zrcátky.
Největší práci odvedli konstruktéři na odhlučnění. Přibyla kila tlumících materiálů. Zavírání dveří už neotravuje plechovým zvukem a ani při dálničním kalupu stošedesátkou po německé dálnici to v interiéru už tolik nehlučí.
Sázka na jistotu
Snad vůbec první obnovený duster na české silnice vyjel s dieselovou patnáctistovkou pod kapotou. Mateřský Renault má ve skladech i modernější vznětovou 1,6, ale tu si škudlí pro své modely. Klasický vznětový čtyřválec s výkonem 110 koní je nejdražší a do faceliftu to byl i nejvýkonnější motor v nabídce.
Solidních 240 Nm kroutícího momentu je k dispozici už v 1 750 otáčkách. Dobrou službu odvádí i na opačném konci otáčkoměru, takže s 13 metráků těžkým dusterem nemá žádnou velkou práci. Potěší i pružností. I na šestý rychlostní stupeň zrychluje plynule a bez otálení. Motor je charakteristický trochu hrubším zvukem. Vibrací do vnitřního prostoru přenáší jen minimálně.
S motorem dobře spolupracuje také manuální šestistupňová převodovka, ale má jistá specifika. Chvilku zvykání vyžaduje práce se spojkou. První dva rychlostní stupně jsou netypicky velmi krátké a pro plynulý rozjezd je zapotřebí rychle řadit. Je zřejmé, že tím výrobce kompenzuje absenci redukční převodovky, protože duster s poháněnou pouze přední nápravou tak výrazné zpřevodování do síly nemá. Řadící páka se v kulise sice pohybuje po delších drahách, ale pocitově o poznání přesněji než dříve.
Levná jízda do terénuÚplný základ dusteru startuje na 250 tisících korun. Jako jediný nemá klimatizaci a má pohon předních kol. Verze 4x4 přijde na nejméně 315 tisíc, nejlevnější nafťák (1.5 dci 66 kW 4x2) je za 300 tisíc korun. Nejsilnější naftová 4x4 přijde na 385 tisíc a s úplně nejdražší výbavou (Exception) ji pořídíte za 405 tisíc korun. |
Při dálniční stotřicítce točí na šestku na dnešní poměry vcelku vysokých 3 000 otáček a vykazuje spotřebu kolem sedmi litrů. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu na úrovni 5,7 litru. My jsme s nezajetým kouskem jezdili svižně, ale plynule, což si vyžádalo o litr více. Do 6,5 litru se musí vejít každý.
Překvapí na dálnici
Duster patří k autům s dobře vyváženými vlastnostmi. I díky šestnáctipalcovému obutí s vyšším profilovým číslem si totiž dobře poradí i s většími nástrahami českých silnic. Malá kola sice v podbězích vypadají trochu utopeně, je ale dobře že výrobce nepodlehl trendu nesmyslně rozměrných pneumatik. Za cenu trochu většího náklonu v zatáčkách poskytuje duster vysoký cestovní komfort.
Největším překvapením je jízda na dálnici. Duster skvěle drží směr, i díky elektrohydraulickému posilovači a dobře nastavené geometrii. I násobně dražší auta musí řidič často stále "řídit" i při jízdě v přímém směru. Duster žádné korekce nevyžaduje.
Až v přímé konfrontaci s přeplňovaným benziňákem zjistíte že vznětová verze je v zatáčkách trochu těžkopádnější. S příčnými nerovnostmi, tradiční prověrkou jakosti tlumení, si neporadí o nic hůř než většina konkurentů.
Nejvíc se "rozpočtovost" dusteru při jízdě projevuje v jízdních odporech. Dnešní auta jsou vycizelovaná tak, že při jízdě setrvačností jen zvolna zpomalují, to dusteru moc nejde.
Velmi solidní práci odvádí i mimo silnici. Spolehlivý systém pohonu všech kol původem od Nissanu s možností uzamknout rozdělení kroutícího momentu mezi obě nápravy v poměru 50:50 přijde vhod hlavně na nezpevněném povrchu. Krátké převisy, dvaceticentimetrová světlá výška a velké nájezdové a přechodové úhly z něj dělají šplhavce, který se v terénu neztratí. Jen musíte dávat pozor na podvozek, protože mu chybí ochranné zakrytování.