Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dacia Sandero: příjemné překvapení za skvělou cenu

aktualizováno 
Ve třídě Škody Fabia je sandero nejlevnější na trhu. Ale rozhodně ne nejhorší. Za 280 tisíc korun koupíte atraktivní vůz se spotřebou pět litrů nafty.

Dacia Sandero Stepway | foto: Karolína Švidrnochovápro iDNES.cz

Možná fungují, ale jsou nehezké, říkalo se do teď o většině modelů automobilky Dacia, snad kromě terénního dusteru.

Značka vlastněná Renaultem však v poslední době na designu pořádně zapracovala a začala vyrábět auta, na něž se dá dívat bez deformace dobrého vkusu. Nové sandero vypadá dobře i v "civilní" verzi a coby oplastovaný stepway je opravdu fešák.

Dacia Sandero Stepway

Dacia Sandero Stepway v číslech

motor turbodiesel 1.5 dci
max. výkon 66 kW/4 000 ot.
převodovka man. 5stupňová
prům. spotřeba* 4/5,3 l/100 km
délka/šířka/výška/rozvor v mm 4 081/1 733/1 559/2 589
světlá výška 207 mm
objem kufru 320 l
základní ceny
Ambiance 0.9 TCe 219 900 Kč
Arctica 1.5 dci 281 900 Kč
Pozn.: * údaj výrobce/naměřená v testu

Tím ovšem výčet silných stránek nekončí: s testovaným dieselem velmi svižně jezdí, skoro nic "nežere", má vyšší podvozek, který si poradí i s tragicky rozbitými cestami, a je bytelně vyrobený.

Sandero je nejlevnější auto ve třídě čtyřmetrových vozů, základní verze stojí 160 tisíc korun. I náš testovací Stepway 1.5 dci vyšel v nejvyšší výbavě včetně navigace na 290 tisíc korun. A takovou cenovku nikdo jiný v Česku dát neumí. A Dacia navíc momentálně útočí i výhodnými splátkovými balíčky. Sandero má ovšem i svá slabší místa: podvozek nestačí motoru při svižné jízdě, o kterou si živý turbodiesel sám říká, a taky ergonomie ovládání občas pokulhává. Není to však nic, co by se v poměru cena/výkon nedalo zvládnout.

Může se hodit

Oslovila Vás Dacia Sandero. Vyberte si svůj vůz na Automodul.cz.

Jediný otazník se tak vznáší nad bezpečností: předchozí generace sandera dostala za bourání do bariéry od EuroNCAP jenom tři hvězdy, stejně jako loni větší model Lodgy. Ten dokonce předběhlo i čínské Geely Emgrand! Nové sandero však ještě testem EuroNCAP neprošlo, takže mu nebudeme křivdit předem.

Pro špatné cesty

Sandero by mohlo být i malým SUV, chybí mu jen pohon všech kol. Jinak má podvozek ve výšce skoro 21 cm nad zemí (o tři cm výš než Škoda Yeti) a kryty podvozku vpředu i vzadu, aby v pohodě zvládl neasfaltované silnice. Bohatě dimenzované tlumiče a pružiny odfiltrují všechny díry a výmoly, pomáhají i vysoká kola 205/55 R16. Kdo má rád pohodlné svezení, bude nadšen. Na oplátku se ovšem sandero v zatáčkách naklání a houpe, dravější jízdu si neužijete. Podvozek zkrátka nedokáže splnit to, co skvěle a razantně táhnoucí motor nasliboval...

Dacia Sandero Stepway

Rychle za pět litrů

A toho je hodně, motor je totiž ozdobou auta. Turbodiesel 1.5 dci od Renaultu se rychle vytáčí, táhne kdykoli a na jakoukoli rychlost, sbírá se už od tisíce otáček. Nejlépe je mu ale kolem hranice dvou tisíc. Ani na dálnici nemá s autem žádnou práci: při reálných 130 km/h točí motor jen 2 750 otáček, takže si brumlá v poklidu a nevytáčí se. I dálniční kopce zvládne plně naložené sandero na pětku a z nastavené maximální rychlosti nezpomalí ani o kilometr, naopak, má chuť ještě přidat.

Fotogalerie

Že by ovšem bylo na palubě kdovíjaké ticho, to se říct nedá, hlavní slabinou je slabší izolace valivého hluku od kol. Opět to ale není nic, co by vás mělo znechutit nebo unavit. Jen prostě cítíte, že nejedete prémiovým autem, ale levným přibližovadlem.

Co "décéíčko" opravdu zdobí, je spotřeba. Výrobce uvádí u verze Stepway rovné čtyři litry, u obyčejného sandera o dvě deci méně. Je vidět, že střešní ližiny a designová vylepšení mají vliv i na apetit. V praxi jsme sice takových hodnot nedosáhli, ovšem také jsme nejezdili stylem, který by se dal označit za úsporný.

Rychlé sprinty po dálnici a hodně městských kilometrů znamenaly výsledných 5,3 litru, a to vůbec není špatné. Při vysloveně klidné jízdě po okreskách jede stepway za 4,5 litru.

Slabší ergonomie, navigace za pár peněz

Stepway uvnitř vypadá o dost lépe než obyčejné sandero, ale na detailech poznáte, že pořád mluvíme o levném modelu. Třeba loket si ve dveřích položíte jen na tvrdý plast, čalounění chybí. Nemoderních prvků je tady víc, třeba volant nastavitelný jen výškově, tlačítka stahování oken na středovém panelu. A vedle nich zapínání tempomatu. Držáky na kelímky jsou úplně vepředu pod středovou konzolou, což je také nepraktické.

Dacia Sandero Stepway
Dacia Sandero Stepway

Obří řadicí páka trčí jako kůl z plotu, ale chodí ve svých drahách celkem přesně a lehce. Naopak s dobou jde velký displej s navigací a slotem na USB. Audio hraje překvapivě slušně (vyrábí ho LG). A nejlepší je cena systému: navigace je za příplatek osm tisíc korun.

Ani na nedostatek prostoru si nelze stěžovat: šířka v loktech na zadních sedadlech je 143 cm (o pět víc než ve fabii), takže se sem pohodlně vejdou tři dospělí nebo tři dětské sedačky. Samotná sedadla jsou dimenzovaná dostatečně, jen nemají skoro žádné boční vedení, a sedák by mohl být delší, aby lépe podpíral stehna. Ale stejně jako u všeho v téhle dacii platí: za ty peníze je to víc než dobré.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.