Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dacia Sandero: příjemné překvapení za skvělou cenu

aktualizováno 
Ve třídě Škody Fabia je sandero nejlevnější na trhu. Ale rozhodně ne nejhorší. Za 280 tisíc korun koupíte atraktivní vůz se spotřebou pět litrů nafty.

Dacia Sandero Stepway | foto: Karolína Švidrnochovápro iDNES.cz

Možná fungují, ale jsou nehezké, říkalo se do teď o většině modelů automobilky Dacia, snad kromě terénního dusteru.

Značka vlastněná Renaultem však v poslední době na designu pořádně zapracovala a začala vyrábět auta, na něž se dá dívat bez deformace dobrého vkusu. Nové sandero vypadá dobře i v "civilní" verzi a coby oplastovaný stepway je opravdu fešák.

Dacia Sandero Stepway

Dacia Sandero Stepway v číslech

motor turbodiesel 1.5 dci
max. výkon 66 kW/4 000 ot.
převodovka man. 5stupňová
prům. spotřeba* 4/5,3 l/100 km
délka/šířka/výška/rozvor v mm 4 081/1 733/1 559/2 589
světlá výška 207 mm
objem kufru 320 l
základní ceny
Ambiance 0.9 TCe 219 900 Kč
Arctica 1.5 dci 281 900 Kč
Pozn.: * údaj výrobce/naměřená v testu

Tím ovšem výčet silných stránek nekončí: s testovaným dieselem velmi svižně jezdí, skoro nic "nežere", má vyšší podvozek, který si poradí i s tragicky rozbitými cestami, a je bytelně vyrobený.

Sandero je nejlevnější auto ve třídě čtyřmetrových vozů, základní verze stojí 160 tisíc korun. I náš testovací Stepway 1.5 dci vyšel v nejvyšší výbavě včetně navigace na 290 tisíc korun. A takovou cenovku nikdo jiný v Česku dát neumí. A Dacia navíc momentálně útočí i výhodnými splátkovými balíčky. Sandero má ovšem i svá slabší místa: podvozek nestačí motoru při svižné jízdě, o kterou si živý turbodiesel sám říká, a taky ergonomie ovládání občas pokulhává. Není to však nic, co by se v poměru cena/výkon nedalo zvládnout.

Může se hodit

Oslovila Vás Dacia Sandero. Vyberte si svůj vůz na Automodul.cz.

Jediný otazník se tak vznáší nad bezpečností: předchozí generace sandera dostala za bourání do bariéry od EuroNCAP jenom tři hvězdy, stejně jako loni větší model Lodgy. Ten dokonce předběhlo i čínské Geely Emgrand! Nové sandero však ještě testem EuroNCAP neprošlo, takže mu nebudeme křivdit předem.

Pro špatné cesty

Sandero by mohlo být i malým SUV, chybí mu jen pohon všech kol. Jinak má podvozek ve výšce skoro 21 cm nad zemí (o tři cm výš než Škoda Yeti) a kryty podvozku vpředu i vzadu, aby v pohodě zvládl neasfaltované silnice. Bohatě dimenzované tlumiče a pružiny odfiltrují všechny díry a výmoly, pomáhají i vysoká kola 205/55 R16. Kdo má rád pohodlné svezení, bude nadšen. Na oplátku se ovšem sandero v zatáčkách naklání a houpe, dravější jízdu si neužijete. Podvozek zkrátka nedokáže splnit to, co skvěle a razantně táhnoucí motor nasliboval...

Dacia Sandero Stepway

Rychle za pět litrů

A toho je hodně, motor je totiž ozdobou auta. Turbodiesel 1.5 dci od Renaultu se rychle vytáčí, táhne kdykoli a na jakoukoli rychlost, sbírá se už od tisíce otáček. Nejlépe je mu ale kolem hranice dvou tisíc. Ani na dálnici nemá s autem žádnou práci: při reálných 130 km/h točí motor jen 2 750 otáček, takže si brumlá v poklidu a nevytáčí se. I dálniční kopce zvládne plně naložené sandero na pětku a z nastavené maximální rychlosti nezpomalí ani o kilometr, naopak, má chuť ještě přidat.

Fotogalerie

Že by ovšem bylo na palubě kdovíjaké ticho, to se říct nedá, hlavní slabinou je slabší izolace valivého hluku od kol. Opět to ale není nic, co by vás mělo znechutit nebo unavit. Jen prostě cítíte, že nejedete prémiovým autem, ale levným přibližovadlem.

Co "décéíčko" opravdu zdobí, je spotřeba. Výrobce uvádí u verze Stepway rovné čtyři litry, u obyčejného sandera o dvě deci méně. Je vidět, že střešní ližiny a designová vylepšení mají vliv i na apetit. V praxi jsme sice takových hodnot nedosáhli, ovšem také jsme nejezdili stylem, který by se dal označit za úsporný.

Rychlé sprinty po dálnici a hodně městských kilometrů znamenaly výsledných 5,3 litru, a to vůbec není špatné. Při vysloveně klidné jízdě po okreskách jede stepway za 4,5 litru.

Slabší ergonomie, navigace za pár peněz

Stepway uvnitř vypadá o dost lépe než obyčejné sandero, ale na detailech poznáte, že pořád mluvíme o levném modelu. Třeba loket si ve dveřích položíte jen na tvrdý plast, čalounění chybí. Nemoderních prvků je tady víc, třeba volant nastavitelný jen výškově, tlačítka stahování oken na středovém panelu. A vedle nich zapínání tempomatu. Držáky na kelímky jsou úplně vepředu pod středovou konzolou, což je také nepraktické.

Dacia Sandero Stepway
Dacia Sandero Stepway

Obří řadicí páka trčí jako kůl z plotu, ale chodí ve svých drahách celkem přesně a lehce. Naopak s dobou jde velký displej s navigací a slotem na USB. Audio hraje překvapivě slušně (vyrábí ho LG). A nejlepší je cena systému: navigace je za příplatek osm tisíc korun.

Ani na nedostatek prostoru si nelze stěžovat: šířka v loktech na zadních sedadlech je 143 cm (o pět víc než ve fabii), takže se sem pohodlně vejdou tři dospělí nebo tři dětské sedačky. Samotná sedadla jsou dimenzovaná dostatečně, jen nemají skoro žádné boční vedení, a sedák by mohl být delší, aby lépe podpíral stehna. Ale stejně jako u všeho v téhle dacii platí: za ty peníze je to víc než dobré.





Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.