Velký test dětských autosedaček odhalil ty, které špatně chrání

  15:00aktualizováno  15:00
Německý autoklub ADAC ve spolupráci se švýcarským TCS a rakouským ÖAMTC otestoval 26 dětských autosedaček. Součástí posuzování byly i crashtesty zaměřené na bezpečnost.

Dítě by mělo být vždy přepravováno v autosedačce, která odpovídá jeho hmotnosti a výšce. | foto: ADAC

„Tři testované sedačky vybočily v celkovém hodnocení od ostatních: jedna získala nejlepší možnou známku „velmi dobrou“, dvě propadly a odnesly si „nedostatečnou“,“ komentuje výsledky testů Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz.

Sedmnáct sedaček ohodnotil ADAC jako „dobré“, jedna dostala „dostatečnou“ a dalších pět má průměrnou známku „uspokojivou“. „Test ADAC je mnohem přísnější než zákony stanovené zkoušky, kterými musí projít sedačky před vstupem do prodeje na trhu Evropské unie,“ vysvětluje Buček.

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací

„Zkoušky se kromě crashtestů zkoumajících ochranu při nehodě zaměřily na obsluhu sedaček, jako je instalace v autě, poutání dítěte, nastavení výšky, a také na ochranu před špatnou instalací, čištění a zpracování. Pak také na ergonomii, tedy komfort pro dítě, náročnost na prostor v autě nebo pozici sezení. Poslední část testu se věnovala zkouškám přítomnosti škodlivin v materiálech, z nichž jsou zkoušené autosedačky pro malé cestující vyrobeny,“ cituje z protokolu testu.

Nejlepší hodnocení dostala sedačka Kiddy Evo-Luna i-Size, která jako jediná obdržela jedničku. Sedačka je určená novorozencům od výšky 45 centimetrů. Taková dítěti poslouží zhruba 15 až 18 měsíců, než doroste do výšky 83 cm. Co stojí za jejími výbornými výsledky, napovídá označení i-Size. To říká, že prošla novou homologací, která výrobcům mimo jiné nařizuje, aby udávali výšku dítěte, pro kterou je sedačka vhodná. „Dříve používaná metodika rozdělovala sedačky podle váhy dětí. V současné době si mohou výrobci vybrat, podle které normy dětskou autosedačku nabídnou na trh,“ vysvětluje Petr Buček.

Fotogalerie

Pro děti zhruba do jednoho roku se podle testů ADACU hodí Besafe iZi Go Modular i-Size nebo odvozenina doplněná o isofixovou základnu i-Size base. Základna standardu i-Size zůstává napořád v autě a sedačka se do ní nacvakne.

Pro cestující do jednoho a půl roku věku doporučuje ADAC vedle vítězné Kiddy také Joie i-Gemm, Joie i-Gemm + i-base, Kiddy Evo-Lunafix a Maxi Cosi Citi. Concord Reverso PLUS je podle testů dobrým řešením, které může dítě mít od narození až do čtyř let.

Pro pasažéry ve věku jeden až čtyři roky jsou dobrou volbou Besafe iZi Kid X2 i-Size, Recaro Optiafix, Britax Römer King II a Besafe iZi Modular i-Size + i-Size base.

V kategorii od roku do dvanácti let byla podle ADACu nejlepší Joie Transcend. Pro děti od 4 do 12 let dopadly dobře Britax Römer Kidfix II XP Sict, Britax Römer Kidfix II XP, Joie Duallo, Maxi Cosi Rodifix Airprotect a Britax Römer Discovery SL.

Kiwy SF01 Q-Fix

Kiwy SF01 Q-Fix

KidsEmbrace Friendship

KidsEmbrace Friendship

Kiddy Evo-Luna i-Size

Kiddy Evo-Luna i-Size

„Na velké věkové rozpětí - od narození až do zhruba sedmi let - láká sedačka Chicco Seat-Up 012. Podle testu ADAC dětem zaručuje průměrné bezpečí. Hůře však dopadly zkoušky obsluhy. Výsledkem je celková podprůměrná známka,“ komentuje Petr Buček.

U sedačky KidsEmbrace Friendship se odnímá horní díl, když se do ní usazují větší děti. Crashtest ovšem odhalil, že pak neposkytuje boční ochranu. Stejnou slabinu má také Kiwy SF01 Q-Fix. U ní navíc ADAC odhalil škodlivé látky v materiálech, ze kterých je vyrobena.

Test dětských autosedaček ADAC 2016

Důležité pro bezpečnosti je i to, jak jsou děti v sedačkách oblečené:

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Soud nařídil zákazy starších dieselů v Essenu, nemohou ani na dálnici

Ilustrační snímek

Německý správní soud nařídil zavést zákazy jízdy starších naftových automobilů v některých částech západoněmeckého...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Najdete na iDNES.cz