Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test dětských autosedaček: třetina obsahuje jedy, jedna propadla

aktualizováno 
Nejnovější testy dětských autosedaček, které provedly evropské autokluby, odhalily ve třetině vzorků škodlivé látky. Žádná z testovaných sedaček nebyla na jedničku, jedna dokonce v crashtestu neuspěla vůbec.

ADAC dělá s autosedačkami i vlastní crashtesty. | foto: ADAC

Německý autoklub ADAC, švýcarský TCS, rakouský ÖAMTC a s nimi spolupracující český ÚAMK testují dvakrát ročně dětské autosedačky. Do posledního testu bylo vybráno 27 modelů. Jedna třetina z testovaných výrobků propadla (dostaly známku 4 a 5). Celkem 18 modelů obdrželo známku 2, nebo 3. Žádný výrobek nebyl výborný, tedy na jedničku.

„Testovali jsme vybrané vzorky na bezpečnost, snadnou obsluhu, ergonomii, obsah škodlivin, čištění potahů a zpracování produktu,“ popisuje Petr Vomáčka z ÚAMK. Do testu bezpečnosti je zařazován čelní náraz v rychlosti 64 km/h a boční náraz v 50 km/h. „U sedačky Hauck Varioguard (do 18 kg) došlo při čelním nárazu k devastaci zadní části základny, takže figurína vypadla ze sedačky směrem pod sedadlo. To by vedlo k devastujícím zraněním v oblasti horní části těla dítěte,“ popisují testeři. Z hlediska bezpečnosti na tom nebyla nejlépe ani sedačka Cam Gara 0.1 (do 18 kg), která si odnesla jen 24 % za ochranu dítěte.

Test dětských autosedaček 2015

Kompletní výsledky najdete zde.

Šest výrobků mělo vysoký obsah škodlivých látek (Simple Parenting Doona, Simple Parenting Doona & Isofi x Base, Baby Relax Baladin, Apramo Ostara, Apramo Hestia, Casualplay Sono Fix). Tyto sedačky mají vysoký obsah různých složek PAU (polycyklické aromatické uhlovodíky) a také insekticidů nebo stabilizátorů. „Tyto produkty důrazně nedoporučujeme nakupovat, mohou poškodit zdraví dítěte,“ varuje Vomáčka ÚAMK.

Téměř polovina všech testovaných sedaček (kategorie 0 - 13 kg) může být namontována do auta proti směru jízdy. „Zejména při čelním nárazu nabízí většina výrobků dokonalou ochranu dítěte. V této pozici je sezení zvláště u malých dětí citlivé na krk, ale sedačky to zohledňují a nabízejí dobrou ochranu,“ komentují autokluby výsledky testů. Proto doporučují sedačku používat tak dlouho, jak je to s ohledem na vzrůst a hmotnost dítěte možné. Tedy dokud dítě ze sedačky nevyroste nebo nebude vážit více než 13 kg, což zhruba odpovídá věku 18 měsíců.

ÚAMK rodičům radí, aby při koupi dětské autosedačky vzali s sebou do obchodu dítě a přijeli svým vozem, ve kterém budou sedačku používat. Doporučuje také osobní konzultaci před nákupem a nezávaznou instalaci sedačky ve vlastním vozidle. „Tak například zákazník zjistí, zda není pás vozidla příliš krátký, sedadlo bude správně držet ve vozidle a produkt pak může poskytnout odpovídající bezpečnost a splnit všechny bezpečnostní předpisy,“ vysvětluje Vomáčka.

„Před použitím nové sedačky je vhodné prostudovat její návod. Jinak hrozí, že nebude v autě řádně upevněná a dítě správně neochrání,“ dodává Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. 





Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Chýnovský kopec
PŘÍMÝ PŘENOS: Kotrmelce v bahně a pády z kopce v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos už to je...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.