Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test dětských autosedaček: třetina obsahuje jedy, jedna propadla

aktualizováno 
Nejnovější testy dětských autosedaček, které provedly evropské autokluby, odhalily ve třetině vzorků škodlivé látky. Žádná z testovaných sedaček nebyla na jedničku, jedna dokonce v crashtestu neuspěla vůbec.

ADAC dělá s autosedačkami i vlastní crashtesty. | foto: ADAC

Německý autoklub ADAC, švýcarský TCS, rakouský ÖAMTC a s nimi spolupracující český ÚAMK testují dvakrát ročně dětské autosedačky. Do posledního testu bylo vybráno 27 modelů. Jedna třetina z testovaných výrobků propadla (dostaly známku 4 a 5). Celkem 18 modelů obdrželo známku 2, nebo 3. Žádný výrobek nebyl výborný, tedy na jedničku.

„Testovali jsme vybrané vzorky na bezpečnost, snadnou obsluhu, ergonomii, obsah škodlivin, čištění potahů a zpracování produktu,“ popisuje Petr Vomáčka z ÚAMK. Do testu bezpečnosti je zařazován čelní náraz v rychlosti 64 km/h a boční náraz v 50 km/h. „U sedačky Hauck Varioguard (do 18 kg) došlo při čelním nárazu k devastaci zadní části základny, takže figurína vypadla ze sedačky směrem pod sedadlo. To by vedlo k devastujícím zraněním v oblasti horní části těla dítěte,“ popisují testeři. Z hlediska bezpečnosti na tom nebyla nejlépe ani sedačka Cam Gara 0.1 (do 18 kg), která si odnesla jen 24 % za ochranu dítěte.

Test dětských autosedaček 2015

Kompletní výsledky najdete zde.

Šest výrobků mělo vysoký obsah škodlivých látek (Simple Parenting Doona, Simple Parenting Doona & Isofi x Base, Baby Relax Baladin, Apramo Ostara, Apramo Hestia, Casualplay Sono Fix). Tyto sedačky mají vysoký obsah různých složek PAU (polycyklické aromatické uhlovodíky) a také insekticidů nebo stabilizátorů. „Tyto produkty důrazně nedoporučujeme nakupovat, mohou poškodit zdraví dítěte,“ varuje Vomáčka ÚAMK.

Téměř polovina všech testovaných sedaček (kategorie 0 - 13 kg) může být namontována do auta proti směru jízdy. „Zejména při čelním nárazu nabízí většina výrobků dokonalou ochranu dítěte. V této pozici je sezení zvláště u malých dětí citlivé na krk, ale sedačky to zohledňují a nabízejí dobrou ochranu,“ komentují autokluby výsledky testů. Proto doporučují sedačku používat tak dlouho, jak je to s ohledem na vzrůst a hmotnost dítěte možné. Tedy dokud dítě ze sedačky nevyroste nebo nebude vážit více než 13 kg, což zhruba odpovídá věku 18 měsíců.

ÚAMK rodičům radí, aby při koupi dětské autosedačky vzali s sebou do obchodu dítě a přijeli svým vozem, ve kterém budou sedačku používat. Doporučuje také osobní konzultaci před nákupem a nezávaznou instalaci sedačky ve vlastním vozidle. „Tak například zákazník zjistí, zda není pás vozidla příliš krátký, sedadlo bude správně držet ve vozidle a produkt pak může poskytnout odpovídající bezpečnost a splnit všechny bezpečnostní předpisy,“ vysvětluje Vomáčka.

„Před použitím nové sedačky je vhodné prostudovat její návod. Jinak hrozí, že nebude v autě řádně upevněná a dítě správně neochrání,“ dodává Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. 





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.