Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V testu autosedaček čtyři zcela propadly. Jedna se dokonce utrhla

aktualizováno 
Takový průšvih se v tradičních testech sedaček německého autoklubu ADAC ještě nikdy nestal. Švédská sedačka Axkid Kidzofix se utrhla z držáků. Výrobce ji zdarma opraví.

Velký pád dřívějších vítězů, tak uvedla expertka německého autoklubu ADAC Bettina Hierachová výsledky velkého podzimního testu dětských autosedaček. Dvojice sedaček zvučné značky Römer, která v dřívějších testech pravidelně vyhrávala, totiž tentokrát dvojnásobně zklamala. Typ Max Fix byl potažen látkou s materiály, které jsou zdraví nebezpečné, model Xtensafix zase ohrozil život dítěte připoutaného pásem auta.

"Pokud bylo dítě připoutáno bezpečnostním pásem auta, ten se při čelním nárazu dostal do přímého kontaktu s krkem figuríny, což by mohlo být fatální," vysvětluje šéfredaktor specializovaného serveru Autembezpečně.cz Petr Buček. Pokud dítě připoutáte vlastními pásy sedačky, je bezpečnost v pořádku, spousta rodičů to ovšem nedělá.

KOMPLETNÍ VÝSLEDKY

Podrobné hodnocení testu sedaček ADAC 2013 - zde

Nebezpečné sedačky výrobce vymění 

Dalším velkým průšvihem byl výsledek sedačky Axkid Kidzofix. "Při čelním nárazovém testu se utrhla z isofixových úchytů a vyletěla i s figurínou dítěte ze sedadla," popisuje Petr Buček. Isofix je systém, který kotví autosedačku ke kovovým okům navařeným ke karoserii. V tomto případě však fatálně selhal zacvakávací mechanismus sedačky.

"Bereme výsledek testu velmi vážně, selhalo nové kování, které jsme začali používat v červnu 2013. Do té doby jsou naše sedačky naprosto bezpečné. Pokud je zákazníci zakoupili po tomto datu, měli by kontaktovat svého prodejce, který zajistí výměnu mechanismu," reagovala okamžitě švédská firma Axkid, která zároveň pozastavila prodej svého výrobku. 

V Česku jej tak nyní neseženete. Podle firmy se problém týká téměř 1 400 sedaček s výrobními čísly mezi 13165 a 17656, umístěnými na spodku sedačky. "Stále však můžete sedačku používat, pokud ji místo kotvy Isofix upevníte tříbodovým bezpečnostním pásem," tvrdí výrobce. ADAC ji ovšem nedoporučuje ani tak. Sedačka totiž propadla i v kategorii obsahu nebezpečných látek v materiálech, z nichž je vyrobena.

A do čtveřice všeho zlého: neobstála ani malá kolébková sedačka Nania Baby Ride. "Při bočním nárazovém testu se dítě neudrželo v sedačce a hlavou narazilo do dveří auta. Totální propadák," komentuje výsledek Buček.

ADAC je na výrobce přísnější než normy

Celkem vybral ADAC do testu 15 sedaček a čtyři propadly úplně (hodnocení nedostatečná), jedna uspěla jen stěží (dostatečná) a tři byly jen "uspokojivé". To je velký rozdíl oproti jarnímu testu, v němž nebyla "nedostatečná" ani jediná sedačka. Testy autoklubu se zaměřují hlavně na bezpečnost při nárazu auta a organizátoři se netají tím, že podmínky jsou přísnější, než požadují evropské normy.

"Čelní náraz se v našich testech odehrává v rychlosti 64 km/h, boční pak při padesátikilometrové rychlosti. To je výrazně nad rámec normy, která je podle nás nedostatečná a my už od roku 2003 voláme po jejím zpřísnění. Jde přece o životy našich dětí," uvádí představitelé autoklubu ADAC.

I sedačky, které v testu propadnou, se tak oficiálně mohou prodávat. "Zkušenosti ovšem ukazují, že ty s nedostatečným hodnocením velmi rychle zmizí z trhu, protože je prostě lidé přestanou kupovat. A tak se výsledkům našich testů přizpůsobují i výrobci," uvádí ADAC.

Pozor na jedy

Testy ADAC se také pravidelně zaměřují na obsah škodlivých látek v potahových i plastových materiálech, které přicházejí do kontaktu s nechráněnou pokožkou dětí, tedy hlavně v oblasti ramen, hlavy a rukou. Je jich spousta: od polycyklických aromatických uhlovodíků přes zpomalovače hoření, ftaláty, fenoly, organické sloučeniny cínu až po azobarviva a těžké kovy. Situace se v posledních letech výrazně zlepšila, ale letos zachytil autoklub dvě z tohoto pohledu nevyhovující sedačky. Jednou z nich je už zmíněný Axkid, druhou pak Römer Max Fix.

"Obsah škodlivých látek v oblasti ramen je vysoký. Firma na to zareagovala tím, že u svých maloobchodníků nabízí lidem, kteří sedačku koupili, její bezplatnou výměnu," uvádí ADAC. U této sedačky testerům také vadilo, že je velmi těžká a manipulace s ní je obtížná. "Je tak rozměrná, že si ji před nákupem musíte bezpodmínečně vyzkoušet ve svém autě," dodává ADAC. Ostatně jednoduchost obsluhy a manipulace se sedačkou je jedním z hodnocených kritérií.

Sedačka s pultíkem sklidila pochvalu

Naopak nejlepšího výsledku ve všech čtyřech zkoumaných oblastech (bezpečnost, manipulace a ergonomie, obsahu škodlivých látek a snadnosti čištění) dosáhla sedačka Juno 2-Fix od firmy Cybex (pro zajímavost, zakladatelem této německé značky je český emigrant Martin Poš).

"Juno 2-Fix se hodí dětem zhruba od jednoho roku do čtyř let a je to takzvaná pultíková sedačka. To znamená, že namísto integrovaných pásů drží dítě pultík, což se ukazuje být bezpečnější. Ne každé dítě však musí pultík přijmout, proto je dobré sedačku před koupí s dítětem vyzkoušet," radí Petr Buček. ADAC také upozorňuje, že mnoho rodičů chybuje v poutání dítěte do sedačky a doporučuje přesně dodržet postup, který uvádí výrobce v návodu k obsluze.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Fabia 1.2i SPORT...
Škoda Fabia 1.2i SPORT...

r.v. 2007, naj. 108 900 km, benzín
93 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.