Test dětských autosedaček: dvě se při zkouškách utrhly

aktualizováno 
Evropské autokluby testovaly dětské sedačky. Většina dostala dobré hodnocení, žádná nedosáhla na „výbornou“, dvě naopak propadly.

Test dětských sedaček obsahoval také crashtest | foto: ADAC

Rakouský autoklub ÖAMTC a německý ADAC otestovaly devatenáct dětských sedaček všech velikostních kategorií od „vajíček pro novorozeňata po dvanáctileté puberťáky, mezi nimi sedačky s certifikací i-Size, což je součást nové evropské normy, jejímž cílem je ještě více zvýšit bezpečnost dětí v autě (viz box).

i-Size

Autosedačka dle normy i-Size (UN ECE R129)

  • splňuje předepsané crash testy a to i při bočním nárazu
  • je určena pro děti od narození do 105 cm (tedy přibližně do 4 let), velikost autosedačky se uvádí dle výšky dítěte, ne dle hmotnosti
  • do 15 měsíců se má dítě vozit proti směru jízdy
  • je vybavena systémem Isofix

Pozn: Norma i-Size nenahrazuje předchozí nařízení, výrobce může nabízet sedačky vyrobené podle předchozí i i-Size normy (platí od roku 2013)

Dvě sedačky vyšly ovšem z testu s hodnocením „nedostatečné“, obě selhaly při testu čelního nárazu. Sedačka Recaro Optia se při čelním nárazu uvolnila ze základny (obchodní název „SmartClick“) a sedačka i s patnáctikilovým modelem dítěte proletěla vysokým obloukem testovací laboratoří a u sedačky Grand od firmy Jané se uvolnily háčky systému Isofix. 

O tomto bezpečnostním riziku informovaly automotokluby bezprostředně po jeho zjištění. Výrobce ihned reagoval a závadu odstranil. Kdo již tento typ sedačky vlastnil, mohl si ji zdarma vyměnit. Jané prodává sedačku Grand dále, nabízí ale bezplatnou opravu. 

Výsledky testu

Kompletní výsledky testu dětských sedaček

Devatenáct sedaček pro všechny děti - podrobná tabulka s výsledky ZDE

Jak je možné, že je sedačka s tak vysokou mírou bezpečnostního rizika vůbec v prodeji, objasňuje odborník z ÖAMTC: „Všechny sedačky, které jsou schváleny k prodeji, odpovídají zákonným předpisům. Testy spotřebitelských organizací jsou mnohem přísnější, nejsou však zákonně závazné. Žádný výrobce tak nemůže být na základě špatného výsledku v testu ÖAMTC nucen k nápravě – o to chvályhodnější je reakce firmy Recaro, že ihned nabídla uspokojivé řešení.“

Německy mluvíc autokluby si v hodnocení testu všímají, že cena a výkon u dětských autosedaček spolu vždy nesouvisí. Závadné modely jsou poměrně drané. Z testů ale vyšly jako dobré i sedačky za polovic.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

Škoda Superb 2.0 TDI 2015 ·
Škoda Superb 2.0 TDI 2015 ·

r.v. 2015, naj. 77 770 km, diesel
640 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz