Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test dětských autosedaček: dvě se při zkouškách utrhly

aktualizováno 
Evropské autokluby testovaly dětské sedačky. Většina dostala dobré hodnocení, žádná nedosáhla na „výbornou“, dvě naopak propadly.

Test dětských sedaček obsahoval také crashtest | foto: ADAC

Rakouský autoklub ÖAMTC a německý ADAC otestovaly devatenáct dětských sedaček všech velikostních kategorií od „vajíček pro novorozeňata po dvanáctileté puberťáky, mezi nimi sedačky s certifikací i-Size, což je součást nové evropské normy, jejímž cílem je ještě více zvýšit bezpečnost dětí v autě (viz box).

i-Size

Autosedačka dle normy i-Size (UN ECE R129)

  • splňuje předepsané crash testy a to i při bočním nárazu
  • je určena pro děti od narození do 105 cm (tedy přibližně do 4 let), velikost autosedačky se uvádí dle výšky dítěte, ne dle hmotnosti
  • do 15 měsíců se má dítě vozit proti směru jízdy
  • je vybavena systémem Isofix

Pozn: Norma i-Size nenahrazuje předchozí nařízení, výrobce může nabízet sedačky vyrobené podle předchozí i i-Size normy (platí od roku 2013)

Dvě sedačky vyšly ovšem z testu s hodnocením „nedostatečné“, obě selhaly při testu čelního nárazu. Sedačka Recaro Optia se při čelním nárazu uvolnila ze základny (obchodní název „SmartClick“) a sedačka i s patnáctikilovým modelem dítěte proletěla vysokým obloukem testovací laboratoří a u sedačky Grand od firmy Jané se uvolnily háčky systému Isofix. 

O tomto bezpečnostním riziku informovaly automotokluby bezprostředně po jeho zjištění. Výrobce ihned reagoval a závadu odstranil. Kdo již tento typ sedačky vlastnil, mohl si ji zdarma vyměnit. Jané prodává sedačku Grand dále, nabízí ale bezplatnou opravu. 

Výsledky testu

Kompletní výsledky testu dětských sedaček

Devatenáct sedaček pro všechny děti - podrobná tabulka s výsledky ZDE

Jak je možné, že je sedačka s tak vysokou mírou bezpečnostního rizika vůbec v prodeji, objasňuje odborník z ÖAMTC: „Všechny sedačky, které jsou schváleny k prodeji, odpovídají zákonným předpisům. Testy spotřebitelských organizací jsou mnohem přísnější, nejsou však zákonně závazné. Žádný výrobce tak nemůže být na základě špatného výsledku v testu ÖAMTC nucen k nápravě – o to chvályhodnější je reakce firmy Recaro, že ihned nabídla uspokojivé řešení.“

Německy mluvíc autokluby si v hodnocení testu všímají, že cena a výkon u dětských autosedaček spolu vždy nesouvisí. Závadné modely jsou poměrně drané. Z testů ale vyšly jako dobré i sedačky za polovic.

Autoři:


Nejčtenější



Další z rubriky

Jak přežít cestu s dětmi? Mimina chytře oblečte, puberťákům dovolte mobil

Cestování s dětmi v autě

Jako by nestačilo, že vám trasu na dovolenou kříží silničáři a méně zdatní šoféři, vy si vyslance pekla vezete i na...

Dieselgate už klepe i na dveře Opelu, 60 tisíc dieselů se chová divně

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Opelu se až dosud aféře Dieselgate dařilo vcelku vyhýbat. Teď ovšem podezření padá i na německou značku. Až 60 tisíc...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Najdete na iDNES.cz