Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test objevil nebezpečnou sedačku pro mimina. Důležitá spona je z plastu

aktualizováno 
Maličká figurína vylétá ze sedačky, která má dětem poskytovat bezpečí. V testu magazínu Auto Motor a Sport pohořela sedačka Hauck, která je dostupná i na českém trhu.

Test dětských sedaček Auto Motor a Sport 2015 | foto: Auto Motor a Sport

„Náš nezávislý test dětských sedaček pro nejmenší děti neprobíhal zcela podle očekávání. Jedna z testovaných sedaček totiž naprosto selhala: dítě by náraz nepřežilo,“ popisuje Michael Kudela, šéfredaktor Auto Motor a Sport. V testu byly výrobky od značek Hauck, Maxi Cosi a Safety 1st. Test se zaměřil na kategorii určenou pro nejmenší miminka.

Čelní náraz z rychlosti 50 km/h se simuluje v torzu karoserie VW Golf páté generace, zpomalení odpovídá přetížení 31 g. Norma používaná pro homologaci ECE R 44 (nově se používá směrnice UNECE R 129) přitom požaduje test s 28 g.

Montáž zkoušeli v Mazdě 2, Opelu Zafira Tourer a Renaultu Kangoo Maxi. Hodnotila se manipulace, pohodlí dítěte a také provedení návodu k použití.

Test ukázal, že dobrou ochranu nenabízejí jen drahé sedačky. A dokonce se ukázalo, že ani úchyt isofix (propojí sedačku s konstrukcí vozu pomocí pevných úchytů) není zárukou menšího zatížení orgánů dítěte.

Figurína v ohrožení

„Ve spolupráci s TÜV Süd jsme připravili simulaci skutečné dopravní nehody. A při ní selhala sedačka Zero Plus Select od firmy Hauck. Integrovaná spona bezpečnostního pásu nezvládla zátěž a při nárazu se otevřela,“ popisuje Auto Motor a Sport.

Utržené či zlomené plasty, které by prozrazovaly vadný výrobek, experti neodhalili. Problém je jinde. „Na této sedačce je spona bezpečnostního pásu pouze z plastu, bez kovových či kompozitních výztuh. Proto je křehčí. Kromě toho má ploché, zaoblené a hladké hrany, které se pod zátěží z uzamykacího mechanismu snadněji vysmeknou,“ popisují.

Pro ověření, že nejde o vadu jednoho kusu a že při montáži něco nezanedbali, zopakovala redakce test s druhou sedačkou stejného typu. „V tom případě spona vydržela, avšak hodnoty naměřené v oblasti hrudníku výrazně překračují mezní hodnoty. To je pro sedačky umístěné proti směru jízdy velmi netypické. V reálném životě by to pro dítě znamenalo těžká zranění,“ zní závěr techniků.

Dalším problémem „vajíčka“ od Haucku je návod k použití. Je nepřesný a zůstává v něm mnoho nezodpovězených otázek. Instruktážní skici nalepené přímo na sedačce se výrazně liší od těch v návodu, ve kterém navíc není stanoven správný úhel, pod kterým se má sedačka ukotvit na sedadle. Přitom platí, že čím kolmější je sedačka vůči sedadlu, tím větší hmotnost musí při nárazu udržet.

Pokud ji však ukotvíte příliš naplocho, může dítě přes opěrku vyklouznout ven a mnohem více je namáhána i spona bezpečnostního pásu auta. „Následky si nemusíte domýšlet, ukázal je výsledek testu,“ komentuje Auto Motor a Sport.

Sedačka Zero Plus Select nepřesvědčila ani zpracováním. Nedostatečné čalounění a výplně, ostré hrany a tenoučká vložka pro novorozence nedělají nejlepší dojem. „Přitom cena 2 664 korun rozhodně není nízká. Navíc pravidelná montáž do auta bude útokem na vaši trpělivost, protože sedačka je dost velká, a tak jí v některých vozech nemusí stačit bezpečnostní pás,“ komentuje Michael Kudela.

„V době uzávěrky ji na internetu nabízelo pět velkých českých obchodů včetně oficiálního zastoupení,“ dodává.

Sedaček bez Isofixu se nebojte

Mnohem snáze se manipuluje s Pebble Plus od známého výrobce Maxi Cosi, která má isofixovou základnu 2Way Fix. Na tu si musíte připravit extra 4 950 korun, ale využijete ji i pro další modely této značky určené pro větší děti. Připevnění „vajíčka“ je pak otázkou jednoduchého pohybu. Minusem z hlediska komfortu je poměrně vysoká hmotnost. Při nárazu však získala nejlepší hodnocení.

Značka Safety 1st patří do stejného koncernu Dorel jako Maxi Cosi. Její sedačka OneSafe XT zabodovala ve více kategoriích. Mimino ochrání stejně dobře jako systém Maxi Cosi, přitom stojí podstatně méně. Během nárazu je její pohyb výraznější a více se opírá o opěradlo sedadla, což však vychází ze způsobu upevnění. Žádné ukotvení na body Isofix, ale jen klasický pás. A naměřené hodnoty jsou stejné. Cenový rozdíl však na pohled i dotek postřehne i laik. OneSafe XT je i tak docela příjemný a lehký (2,8 kg) výrobek za dobrou cenu. 

V českých obchodech tato sedačka dostupná není. Například v Polsku ji prodávají v přepočtu za necelých 1 500 korun.

Článek je převzatý se souhlasem vydavatele magazínu Auto Motor & Sport. Kompletní výsledky testu dětských sedaček na www.autohit.cz




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.