Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test dětských sedaček: isofix neznamená automaticky bezpečí

aktualizováno 
Už náraz v rychlosti 30 km/h může být pro dítě bez autosedačky tragický. Jak vybrat nejbezpečnější sedačku, radí pravidelné společné testy autoklubů a spotřebitelských organizací z Německa, Rakouska a dalších zemí.

Test dětských sedaček | foto: ADAC

Letošní test si vzal na mušku 22 nových modelů všech kategorií autosedaček, koupit je lze také v Česku. Důraz na používání dětských autosedaček je stále větší. Nakazují to předpisy a třeba Česká pojišťovna nově nabízí pětiprocentní slevu z povinného ručení pro rodiče, kteří své dítě převážejí v dětské autosedačce.

Isofix není všemocný

Už se zdálo, že symbolem bezpečnosti se u dětských sedaček stává isofix. Jde o jednotný technický systém pro přichycení autosedačky ke karoserii auta. Kovová oka, která představují isofix, některé automobilky přivaří na výrobní lince k podlaze auta, jindy jsou pevnou součástí sedadla (například u velkoprostorových aut s vyjímatelnými sedadly).

užitečné rady

Když umísťujete dětskou sedačku do auta, vždy se řiďte přiloženým návodem.

Ujistěte se, že dětská sedačka je správně umístěna vždy, když ji chcete použít. Pokud je sedačka správně připoutána, nedá se s ní téměř pohnout.

Vždy se přesvědčte, že dítě je správně připoutané (popruhy těsně přiléhají k tělu, jen plochou dlaň lze protáhnout), že neproklouzne pod pásy a že pásy nevedou přes krk. Vyvarujte se silného navrstvení oblečení.

Nikdy nevozte dítě bez správné sedačky, i když jedete na krátkou vzdálenost.

Dávejte sami dobrý příklad tím, že používáte bezpečnostní pás.

Rady při nákupu
Při nákupu sedačku vyzkoušejte i s dítětem a nechte si odborně předvést, jak ji umístit do automobilu. Žádejte návod v češtině.

Pokud kupujete sedačku z druhé ruky, ujistěte se, že nevykazuje mechanické poškození a že je plně funkční. Opět žádejte český návod k použití.

Zdroj: Babystar

Isofix se postupně prokousal do většiny nových aut a začali na něj sázet také výrobci autosedaček pro mladé cestující. Dosud sedačky s isofixem v testech nezklamaly.

V nejnovějším testu však některé výrobky s isofixem propadly. Bezpečný systém nezaručuje správnou ochranu, když se nepovede konstrukce dětské autosedačky.

Vysoká cena neznamená kvalitu

Mezi sedačkami pro nejmenší děti, které rodiče kupují novorozeňatům a používají je zhruba do roku až půldruhého roku stáří miminek, zklamal zástupce značky IWH s názvem Babymax a výrobek Emmaljunga. Při čelním nárazovém testu se  sedačce IWH utrhly pásy a figurína zastupující nemluvně se ocitla mimo své bezpečné místo.

Emmaljunga First Class, která měla také velké problémy s pevností, patří mezi porovnávanými výrobky k nejdražším, její cena se v přepočtu blíží 10 tisícům korun.

Čelní testovací náraz nezvládl ani další produkt z dílny IWH určený dětem do 12 let, jeho celé jméno zní IWH Megamax.

Boční crash test zase odhalil slabiny a nedostatečnou bezpečnost sedáku Alpin Daisy z nejvyšší věkové kategorie. Jedná se o takzvanou "poslední" autosedačku, kterou rodiče kupují dětem starým zhruba čtyři roky. "Pro vzrostlejší děti je třeba odejmout její zadní část, kvůli čemuž při bočním nárazu nechrání tělo dítěte,“ uvádí v komentáři k testu Stefan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC. "Ani boční airbagy riziko snížit nemohou," dodává.

Dobrou zprávou je, že v každé testované kategorii lze najít jednu nebo více sedaček mezi letošními novinkami, které v testech prokázaly vysokou odolnost.

Autokluby jsou přísnější než normy

Autokluby a spotřebitelské organizace testují dětské sedačky přísnějšími měřítky, než jaká představuje evropská norma ECE-R44. Toto označení uváděné na sedačkách tak samo o sobě není zárukou bezpečí.

Norma vůbec nebere v úvahu boční nárazové testy. U čelních crash testů autokluby rozjíždějí auta do vyšší rychlosti, než stanovuje tento předpis. Autokluby testují náraz v rychlosti 64 km/h. "Aby se dosáhlo takového zatížení, které odpovídá reálným nehodám," vysvětluje ve své zprávě k testu německý autoklub ADAC.

Konečné hodnocení testů autosedaček vychází nejen z výsledků ze zkušeben, ale známkuje také pohodlí pro děti, náročnost obsluhy pro rodiče a jednoduchost při sundávání potahu a další podobné péči.
Obecně stále platí, že dítě vystřídá při cestování v autě postupně se svým vývojem tři sedačky.

Novorozenec ulehá do cestovní "kolíbky", od roku do čtyř let následuje klasická a zároveň nejdražší autosedačka, pak dítě přesedá do sedáku s ochranou těla a hlavy, kde už se isofix většinou nepoužívá. Existují sice i sedačky nabízející sloučení více kategorií do jedné, často ale zaostávají v bezpečnosti. Jejich nabídka navíc nebývá široká, a zákazník tak nemá možnost většího výběru. 

bezpečnost obsluha komfort údržba hodnocení
ADAC
do 10 kg (0), do asi 1 roku
CASUALPLAY Prima Easy + Base
Primafix (Isofix)
o o + o o
do 13 kg (0+), do asi 1,5 roku
RÖMER BabySafe Plus + Belted Base + + + + +
CYBEX Aton + + + + +
EMMALJUNGA First Class 0+ 1) + + + + +
BÉBÉ CONFORT Streety.fix + Streety.base + + + o +
EMMALJUNGA First
Class 0+ Base (Isofix) 1)
- + + + -
IWH Babymax Isofix + Basis 1) - o + o -
do 18 kg (0/I), do asi 4 let
HTS BeSafe iZi Kid X1 Isofix + + o + +
Britax Fixway (isofix, shodná
s autosedačkou Volvo 0/I)
+ o o o o
CHICCO Proxima x o o o x
9-18 kg (I), asi od 1 do 4 let
RÖMER Safefix Plus TT (isofix) + + + + +
MAXI COSI Tobi + + + o +
BÉBÉ CONFORT Axiss
(shodná MAXI COSI Axiss)
o + + + o
NANIA Cosmo SP Isofix o + o o o
9-36 kg (I/II/III), asi od 1 do 12 let
NANIA Racer SP o o + o o
IWH Megamax Isofix + Basis 1) - - o o -
15-36 kg (II/III), asi od 4 do 12 let
CYBEX Solution X-Fix + ++ + + +
CONCORD Transformer XT + + + + +
HTS BeSafe iZi UP X2 + ++ + + +
CHICCO Key2-3 o + + o o
NANIA Starter SP o + + o o
ALPIN Daisy - + o + -

1) podle výrobce byl produkt upraven
++ velmi dobrý, + dobrý, o uspokojivý, x dostatečný, - nedostatečný


 

Autor:




Nejčtenější

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.