Test dětských sedaček: isofix neznamená automaticky bezpečí

Už náraz v rychlosti 30 km/h může být pro dítě bez autosedačky tragický. Jak vybrat nejbezpečnější sedačku, radí pravidelné společné testy autoklubů a spotřebitelských organizací z Německa, Rakouska a dalších zemí.

Test dětských sedaček | foto: ADAC

Letošní test si vzal na mušku 22 nových modelů všech kategorií autosedaček, koupit je lze také v Česku. Důraz na používání dětských autosedaček je stále větší. Nakazují to předpisy a třeba Česká pojišťovna nově nabízí pětiprocentní slevu z povinného ručení pro rodiče, kteří své dítě převážejí v dětské autosedačce.

Isofix není všemocný

Už se zdálo, že symbolem bezpečnosti se u dětských sedaček stává isofix. Jde o jednotný technický systém pro přichycení autosedačky ke karoserii auta. Kovová oka, která představují isofix, některé automobilky přivaří na výrobní lince k podlaze auta, jindy jsou pevnou součástí sedadla (například u velkoprostorových aut s vyjímatelnými sedadly).

užitečné rady

Když umísťujete dětskou sedačku do auta, vždy se řiďte přiloženým návodem.

Ujistěte se, že dětská sedačka je správně umístěna vždy, když ji chcete použít. Pokud je sedačka správně připoutána, nedá se s ní téměř pohnout.

Vždy se přesvědčte, že dítě je správně připoutané (popruhy těsně přiléhají k tělu, jen plochou dlaň lze protáhnout), že neproklouzne pod pásy a že pásy nevedou přes krk. Vyvarujte se silného navrstvení oblečení.

Nikdy nevozte dítě bez správné sedačky, i když jedete na krátkou vzdálenost.

Dávejte sami dobrý příklad tím, že používáte bezpečnostní pás.

Rady při nákupu
Při nákupu sedačku vyzkoušejte i s dítětem a nechte si odborně předvést, jak ji umístit do automobilu. Žádejte návod v češtině.

Pokud kupujete sedačku z druhé ruky, ujistěte se, že nevykazuje mechanické poškození a že je plně funkční. Opět žádejte český návod k použití.

Zdroj: Babystar

Isofix se postupně prokousal do většiny nových aut a začali na něj sázet také výrobci autosedaček pro mladé cestující. Dosud sedačky s isofixem v testech nezklamaly.

V nejnovějším testu však některé výrobky s isofixem propadly. Bezpečný systém nezaručuje správnou ochranu, když se nepovede konstrukce dětské autosedačky.

Vysoká cena neznamená kvalitu

Mezi sedačkami pro nejmenší děti, které rodiče kupují novorozeňatům a používají je zhruba do roku až půldruhého roku stáří miminek, zklamal zástupce značky IWH s názvem Babymax a výrobek Emmaljunga. Při čelním nárazovém testu se  sedačce IWH utrhly pásy a figurína zastupující nemluvně se ocitla mimo své bezpečné místo.

Emmaljunga First Class, která měla také velké problémy s pevností, patří mezi porovnávanými výrobky k nejdražším, její cena se v přepočtu blíží 10 tisícům korun.

Čelní testovací náraz nezvládl ani další produkt z dílny IWH určený dětem do 12 let, jeho celé jméno zní IWH Megamax.

Boční crash test zase odhalil slabiny a nedostatečnou bezpečnost sedáku Alpin Daisy z nejvyšší věkové kategorie. Jedná se o takzvanou "poslední" autosedačku, kterou rodiče kupují dětem starým zhruba čtyři roky. "Pro vzrostlejší děti je třeba odejmout její zadní část, kvůli čemuž při bočním nárazu nechrání tělo dítěte,“ uvádí v komentáři k testu Stefan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC. "Ani boční airbagy riziko snížit nemohou," dodává.

Dobrou zprávou je, že v každé testované kategorii lze najít jednu nebo více sedaček mezi letošními novinkami, které v testech prokázaly vysokou odolnost.

Autokluby jsou přísnější než normy

Autokluby a spotřebitelské organizace testují dětské sedačky přísnějšími měřítky, než jaká představuje evropská norma ECE-R44. Toto označení uváděné na sedačkách tak samo o sobě není zárukou bezpečí.

Norma vůbec nebere v úvahu boční nárazové testy. U čelních crash testů autokluby rozjíždějí auta do vyšší rychlosti, než stanovuje tento předpis. Autokluby testují náraz v rychlosti 64 km/h. "Aby se dosáhlo takového zatížení, které odpovídá reálným nehodám," vysvětluje ve své zprávě k testu německý autoklub ADAC.

Konečné hodnocení testů autosedaček vychází nejen z výsledků ze zkušeben, ale známkuje také pohodlí pro děti, náročnost obsluhy pro rodiče a jednoduchost při sundávání potahu a další podobné péči.
Obecně stále platí, že dítě vystřídá při cestování v autě postupně se svým vývojem tři sedačky.

Novorozenec ulehá do cestovní "kolíbky", od roku do čtyř let následuje klasická a zároveň nejdražší autosedačka, pak dítě přesedá do sedáku s ochranou těla a hlavy, kde už se isofix většinou nepoužívá. Existují sice i sedačky nabízející sloučení více kategorií do jedné, často ale zaostávají v bezpečnosti. Jejich nabídka navíc nebývá široká, a zákazník tak nemá možnost většího výběru. 

bezpečnost obsluha komfort údržba hodnocení
ADAC
do 10 kg (0), do asi 1 roku
CASUALPLAY Prima Easy + Base
Primafix (Isofix)
o o + o o
do 13 kg (0+), do asi 1,5 roku
RÖMER BabySafe Plus + Belted Base + + + + +
CYBEX Aton + + + + +
EMMALJUNGA First Class 0+ 1) + + + + +
BÉBÉ CONFORT Streety.fix + Streety.base + + + o +
EMMALJUNGA First
Class 0+ Base (Isofix) 1)
- + + + -
IWH Babymax Isofix + Basis 1) - o + o -
do 18 kg (0/I), do asi 4 let
HTS BeSafe iZi Kid X1 Isofix + + o + +
Britax Fixway (isofix, shodná
s autosedačkou Volvo 0/I)
+ o o o o
CHICCO Proxima x o o o x
9-18 kg (I), asi od 1 do 4 let
RÖMER Safefix Plus TT (isofix) + + + + +
MAXI COSI Tobi + + + o +
BÉBÉ CONFORT Axiss
(shodná MAXI COSI Axiss)
o + + + o
NANIA Cosmo SP Isofix o + o o o
9-36 kg (I/II/III), asi od 1 do 12 let
NANIA Racer SP o o + o o
IWH Megamax Isofix + Basis 1) - - o o -
15-36 kg (II/III), asi od 4 do 12 let
CYBEX Solution X-Fix + ++ + + +
CONCORD Transformer XT + + + + +
HTS BeSafe iZi UP X2 + ++ + + +
CHICCO Key2-3 o + + o o
NANIA Starter SP o + + o o
ALPIN Daisy - + o + -

1) podle výrobce byl produkt upraven
++ velmi dobrý, + dobrý, o uspokojivý, x dostatečný, - nedostatečný


 

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...