Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Abarth 500 Esseesse má výfuk z čertovy dílny

aktualizováno 
Italové jsou specialisté na malá a červená auta, ale hlavně kolem nich umí udělat největší haló. Pětistovka je designová ikona. A verze Abarth z ní dělá malého zuřivce. Když červeně lakovanou malou raketu vidíte ve zpětném zrcátku, věříte, že je opravdu rozpálená do ruda.

Snad ještě nikdy se mi nestalo, aby mi na křižovatce zaklepal pán na okénko s otázkou: "Co v tom je za motor?" Tenhle rudý čertík má pod kapotou stošedesátikoňovou přeplňovanou čtrnáctistovku. Když to pánovi řeknu, usmívá se, ale moc mi stejně nevěří. Zvuk výfuku ukazuje aspoň na šestiválec.

Jestli Italové něco umí, tak udělat pořádný humbuk, opentlit to aurou urozenosti a nedostupnosti a navrch přidat vzhled, ze kterého se podlamují kolena. To je Abarth 500 Esseesse, seznamte se.

Fiat 500 Abarth

Carlovy výfuky

Poitalštěný vídeňan Carlo Abarth začal brzy po válce v Turíně stavět závodní speciály. Jeho zuřivé fiátky, které musely mít otevřené víko motoru, aby se uchladily, byly ozdobou závodů. Carlo Abarth byl vlastně taky jeden z prvních tunerů. Prodával totiž speciální výfuky, díky kterým fiaty jely mnohem líp než s původními sériovými. Ty jeho byly černé a lezl po nich namalovaný škorpion. A šly na dračku. Kromě "švuňku" dávaly autům také říznější hlas.

A dnes je to vlastně stejné. Abarthy jsou řízné fiaty, které okouzlí motorem. A samozřejmě musí být ozdobou ulice, jsou to přeci Italové.

Fiat 500 Abarth

Abarťácká pětistovka vypadá nasupeně. Ty vysteroidované nárazníky možná trochu ubírají na kouzlu charakteristickým tvarům pětistovky; aspoň ale víte, s kým máte tu čest. Než se s ním pustíte do křížku na startu ze semaforu, vzpomeňte, že z nuly na stovku se rozfrčí za 7,4 sekundy a 210kilometrová maximálka zase znamená, že umí vyhnat z levého dálničního pruhu mnohem větší a na pohled dospělejší auta.

Fotogalerie

Nejdůležitější na této rudé pětistovce s šachovnicí na střeše a škorpiónskými emblémy je ale speciální výfuk. Až si pro pětistovku od Abarthu půjdete, určitě si těch sedmadvacet tisíc na něj vyšetřte. Unikátní je poslední, který díl rozvětvili do čtyř koncovek. Výfukové plyny do nich vedou ve dvou ramenech, jedno přes zadní tlumič, druhé napřímo. Má to fungovat tak, že při dosažení určitého tlaku se v potrubí otevře přímá větev. Ale už při startování budete malý samočinně otevíraný ventil podezírat z toho, že nechává plynům volnou cestu pořád.

Tenhle výfuk je totiž skvělou odpovědí na stesky, že auta s přeplňovanými motory dneška nemají zvuk. Tenhle italský mrňous zvuk má, a jaký. Už od prvního otočení klíčkem. Nejparádnější disciplínou je "střílení" do výfuku. Když jedete déle pod plným plynem a pak ho prudce uvolníte, ozve se rána jak z děla. Tohle auto prostě udělá nevycválaného puberťáka i z úctyhodného pána v letech.

Fiat 500 Abarth

Esseesse

Základní cena za 135koňový Abarth 500 je 440 tisíc, zvýšení výkonu na 160 koní, které přikoupíte v kitu esseesse, je za 73 tisíc. Kit esseesse má zlepšit to, jak auto frčí, brzdí a zatáčí. Zvýšení výkonu o pětadvacet koní je dosaženo přemapováním řídící jednotky a jiným vzduchovým filtrem.

ESSEESSE

SS = Super Sport

Označení esseesse je fonetickým přepisem zkratky SS, což v abarthovštině značí "super sport".

O dvacet milimetrů se taky snižuje podvozek. Kit se montuje dodatečně, pošlou ho z Itálie v originální dřevěné bedně s nápisy Abarth. Bednu vám nechají, budete-li chtít. Vypadá fakt skvěle. Zatím ji prý neodmítl žádný zákazník v Česku. Dost z nich jí asi bude mít v obýváku.

A pozor, výfuk se dá dokoupit i na obyčejného pětistovkového abartha. Kit esseesse k tomu mít nemusíte.

Fiat 500 Abarth

Chuligán

Krátký rozvor ponouká k rošťačení. Podvozek je hodně tuhý a rychle reaguje na pokyny řidiče. Jeho chvíle přijdou v zatáčkách. Do těch táhlých se zaklesne, opře se o vnější kola a vykrouží je s razancí a zarputilostí.

V těch ostrých se sedmnáctipalcové pneumatiky dravě zakusují do silnice. Zadní náprava na rozbité silnici občas trochu uskakuje, ale přední kola drží stopu dokonale. Dravosti při zatáčení ještě pomáhá speciální funkce stabilizačního systému ESP (nevypínatelného), která v zatáčce přibrzdí vnitřní přední kolo a fiátek se kolem něj stočí.

Stejně jako všechny ostatní pětistovky, je abarth trochu bezradný na rozbité silnici. V lavorech vymačkaných v dlažebních kostkách jakoby zakopával. Na velkých příčných nerovnostech se rozhoupe odpředu dozadu až máte strach, že urazíte přední nárazník. Když má ale hladký koberec, je to paráda. Na dobré silnici svou image kapesní rakety potvrzuje činy.

Ježdění s esseesse je totiž silně návykové. Zuřivost zabalená v malém je okouzlující.

Fiat 500 Abarth
Fiat 500 Abarth

Motor pro štíra

Přeplňovaná čtrnáctistovka, které u Fiatu říkají T-Jet, také dostává při přeměně na abarth červeně lakovaný kryt hlavy válců na nezbytného štíra.

Čtyřválec 1,4 litru má 206 Nm točivého momentu, v režimu SPORT s overboostem dokonce 230 (ve 3 tisících otáčkách). Velká šipka na přidaném budíku vám ve sportovním režimu radí jak řadit. V režimu SPORT se rozsvítí v šesti tisících otáčkách. Taky trochu ztuhne řízení: ne, že by pak bylo nějak extra přesné a objevilo zpětnou vazbu, ale zvyknete si na to.

Motor musíte trochu roztočit, aby ho turbo natlakovalo, to pak "cinquecento" letí jak utržené. Přišlápněte pravý pedál a čeká vás neskutečně razantní a frenetický zátah. Jako by byl bodnutý štírem, kterého má ve znaku. Carlo si ho dal kdysi do erbu, protože se v tom znamení zvěrokruhu narodil.

Fiat 500 Abarth
Fiat 500 Abarth


Vnitřek je stejně stylový jako kabátek, jen by občas mohli šetřit tvrdými plasty. Hlavně by to ale chtělo sedět o kus níž. Platforma nákupní tašky Fiatu Panda se v tom nezapře. Uvítáte ale, že po ní pětistovka podědila řadičku hezky po ruce, blízko volantu.





Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.