Majitelé moderních vozů chtějí co nejlepší palivo a jsou ochotni si za ně i připlatit. Otestovali jsme proto pět nadstandardních: jen dvě z nich svými parametry mohou obhájit případnou vyšší cenu.
Myslíte si, že za více peněz dostanete kvalitnější naftu? Platí to jen někdy, jak prokázal společný test MF DNES a magazínu AutoDiesel, jen jediná z pěti nadstandardních naft splnila očekávání. Naopak zklamal diesel od Shellu, který navíc v Česku prodává pod stejnou značkou méně kvalitní produkt než v Německu.
Na čerpacích stanicích jsme nakoupili vzorky pěti takzvaně nadstandardních naft. Pro srovnání jsme koupili i jednu běžnou, pro dva vzorky zajeli také do Německa a všechny nechali přezkoumat v laboratoři Ústavu paliv a maziv.
Co měření ukázala? Že Shell V-Power Diesel nemá velký smysl. Prakticky se totiž neliší od běžné nafty koupené u čerpací stanice Pap Oil. Dobře dopadly jen dva produkty společnosti Benzina, jimž naměřili cetanové číslo 56,5. Cetanové číslo má vliv na hlučnost motoru, výkon a spotřebu paliva.
Jeho hodnota vyžadovaná normou je 51 jednotek. Celkové pozitivním zjištěním však je, že protikorozní vlastnosti a mazivost měly skvělé všechny hodnocené vzorky, čili o životnost vstřikovacího zařízení motoru se zákazník nemusí strachovat.
Prémiová jako obyčejná
Na českém trhu se nadstandardními vlastnostmi svých paliv chlubí společnosti Benzina, OMV a Shell, které nabízejí dohromady dokonce pět druhů takové nafty. Benzina nedávno vedle produktu Top Q Diesel uvedla na svých lepších čerpacích stanicích (Benzina Plus) do prodeje i zhruba o korunu dražší Verva Diesel.
Test ukázal, že řidič tankující její naftu rozhodně neprohloupí. Shell již tři roky vedle základního Extra Dieselu (podle Shellu zaměřeného hlavně na ochranu motoru) nabízí V-Power Diesel, slibující zvýšení výkonových parametrů. Palivo běžně o 1,60 Kč dražší oproti Extra Dieselu má silnou podporu marketingu, který se například snaží vzbudit dojem, že speciál vítězící v závodech LeMans tankuje právě toto palivo. Laboratoře však nenaměřily nic, co by dokazovalo, že tato nafta nějak ovlivňuje výkon a spotřebu.
OMV zase prodává Sprint Diesel, v zimě pak Alpin Diesel. Testovaný Sprint Diesel se rovněž ničím "extra" neprojevil, pochvalu si alespoň zaslouží jeho nízká pěnivost, která zlepšuje komfort tankování.
Nemilé překvapení z Německa
Zkušení motoristé se často svěřují s pocitem, že po natankování třeba v sousedním Německu jejich dieselové auto ztichlo a zvýšil se i výkon motoru. Zajeli jsme proto do Drážďan a Shell natankovali znovu V-Power Diesel.
Zajímala nás také nafta Aral Ultimate Diesel, protože dle proklamací firmy slibuje cetanové číslo vyšší než 60 jednotek, a to jako první palivo na světě. V laboratoři Ústavu paliv a maziv pak potvrdili nejen to, že Aral Ultimate Diesel je skutečně vysoce kvalitní nafta, ale především to, že firma Shell nabízí v Německu pod stejným názvem V-Power Diesel naftu naprosto odlišné kvality než u svých českých čerpacích stanic.
Zatímco parametry německého vzorku odpovídaly nadstandardu, palivo natankované v Česku se v ničem nelišilo od obyčejné nafty.
V Německu Shell nešidí
Zatímco motorista tankující v Česku Shell V-Power Diesel se stává obětí propracovaného marketingu a na chodu svého motoru nepozná žádný rozdíl, jeho německý kolega takto šizen není.
Německý V-Power díky mazivosti a protikorozním vlastnostem ochrání vstřikování stejně dobře jako české nafty. Na rozdíl od stejnojmenného produktu prodávaného v Čechách má však vliv i na hlučnost a výkon motoru, protože mu laboratoře Ústavu paliva maziv naměřily cetanové číslo 58,9. Takto vysokou hodnotu by již měl pocítit i méně citlivý řidič.
Naftový zázrak: Aral Ultimate
Rekordmanem v této oblasti však je Ultimate Diesel od Aralu. Jeho cetanové číslo 62,9 je nejvyšší, jaké kdy bylo volně prodávané motorové naftě naměřeno. Kromě extrémně vysokého přídavku látky 2-EHN, která je zvyšuje, za to může zřejmě i odlišná technologie výroby přímo v rafinerii.
"Nižší hustota a zejména takřka čirá barva nafty napovídá, že může mít vysoké cetanové číslo již sama o sobě, natož když ještě obsahuje skutečně rekordní přídavek 2-EHN," říká Vladimír Matějovský, bývalý ředitel Ústavu paliv a maziv.
Aral tedy evidentně může mluvit o kompletní palivářské technologii. Mírně horší proti ostatním byla u Aralu mazivost, stále však hluboko pod požadavkem normy. Záhadu vysvětlil obsah biosložky – všechny ostatní nafty vysoce mazivý rostlinný podíl obsahovaly, kdežto Aral nikoli. Paradoxně tak tolik kritizované povinné zavádění biosložek mnoha motorům spíše prospěje, nebude-li tedy překročena doba jejich skladovatelnosti, a to jak před prodejem, tak po něm.
Top Q - prémiová jakost bez příplatku
Na drážďanské čerpací stanici Shell i Aral stála základní motorová nafta koncem července v přepočtu 36,70 Kč/l. Za Aral Ultimate bylo potřeba připlatit 2,70 Kč (celkem 39,40 Kč), za V-Power Diesel u Shellu ještě dalších asi 24 haléřů na litr.
V České republice se tehdy ceny motorové nafty na čerpacích stanicích hodnocených značek pohybovaly od 33,50 do 36,50, příplatek za Vervu u Benziny činil obvykle korunu, u Shellu pak za V-Power Diesel chtěli většinou 1,60 Kč navíc.
Alespoň že Shell za to nic, co jeho V-Power v Čechách nabízí navíc (nehodnotili jsme čisticí vlastnosti, zde se mohou skrývat klady produktu), nechce stejný příplatek jako za prémiovou jakost v SRN.
Jako finančně nejrentabilnější se jeví nákup produktu Benzina Top Q Diesel. Dosahuje parametrů prémiové nafty a i jeho ceny jsou v celorepublikovém průměru nižší než u jiných značkových naft. Může za to paradoxně dědictví minulosti, kdy Benzině zbylo mnoho čerpacích stanic z někdejší centrálně plánované sítě, takže část z nich je v lokalitách, kde se musí cenově podbízet, třeba v menších městech, na méně frekventovaných tazích, v sousedství hypermarketů.
Zahraniční společnosti naopak budovaly své čerpací stanice tam, kde lze paliva nabízet za vyšší ceny, nejčastěji na dálnicích, ve velkých městech a na hlavních tazích.
Jak dopadla nafta od českých pump
Benzina Top Q diesel | |||
Vítěz testu |
|||
Ač v celorepublikovém průměru je prodávána levně, její naměřené parametry jsou vysoce nadstandardní (cetanovéčíslo 56,5). Pozitivně ovlivňuje hlučnost a výkon motoru, čekat lze i mírné snížení spotřeby paliva. Výborně chrání vstřikovací zařízení před opotřebením. | |||
Zkouška (jednotka) | nejistota měření | požadavek ČSN EN 590 | výsledek |
Cetanové číslo (1) | +/- 1 | min. 51 | 56,5 |
Obsah 2_EHN (mg/kg) | +/- 20 | - | 250 |
Mazivost (µm) | +/- 60 | max. 490 | 180 |
Protikorozní vlastnosti | - | - | nepřítomnost koroze u všech vzorků |
Pěnivost (s) | +/- 9 | - | 39/94 |
Benzina Verva Diesel | |||
Cetanové číslo Vervy je 56,5. Obsah chemické látky 2-EHN je u ní citelně vyšší, takřka stejný jako u německého Shellu. Proto lze předpokládat, že ve výsledném průměru bude u vervy pozorovatelný pozitivní vliv na výkon, hlučnost i spotřebu. | |||
Zkouška (jednotka) | nejistota měření | požadavek ČSN EN 590 | výsledek |
Cetanové číslo (1) | +/- 1 | min. 51 | 56,5 |
Obsah 2_EHN (mg/kg) | +/- 20 | - | 440 |
Mazivost (µm) | +/- 60 | max. 490 | 198 |
Protikorozní vlastnosti | - | - | nepřítomnost koroze u všech vzorků |
Pěnivost (s) | +/- 9 | - | 40/84 |
OMV Sprint Diesel | |||
Rozdíl v cetanovém čísle (53,2) proti neaditivované naftě nevyčnívá z nejistoty měření. Samy o sobě však nejsou naměřené výsledky žádnou ostudou, pochválit lze nízkou pěnivost a tím i komfort tankování. Značková nafta by však mohla být lepší. | |||
Zkouška (jednotka) | nejistota měření | požadavek ČSN EN 590 | výsledek |
Cetanové číslo (1) | +/- 1 | min. 51 | 53,2 |
Obsah 2_EHN (mg/kg) | +/- 20 | - | 80 |
Mazivost (µm) | +/- 60 | max. 490 | 192 |
Protikorozní vlastnosti | - | - | nepřítomnost koroze u všech vzorků |
Pěnivost (s) | +/- 9 | - | 5/20 |
Shell Extra Diesel | |||
Základní nafta od Shellu (cetanové číslo 52,6) pozitivně neovlivňuje výkon ani spotřebu paliva, podobně jako ostatní však prokázala ohleduplnost vůči vstřikovacímu zařízení a s nízkou pěnivostí usnadňuje tankování. Nabízena bez příplatku není předmětem kritiky. | |||
Zkouška (jednotka) | nejistota měření | požadavek ČSN EN 590 | výsledek |
Cetanové číslo (1) | +/- 1 | min. 51 | 52,6 |
Obsah 2_EHN (mg/kg) | +/- 20 | - | 70 |
Mazivost (µm) | +/- 60 | max. 490 | 180 |
Protikorozní vlastnosti | - | - | nepřítomnost koroze u všech vzorků |
Pěnivost (s) | +/- 9 | - | 9/19 |
Shell V-Power Diesel | |||
Již slovo power v názvu slibuje více výkonu, dle velkého příplatku a velkých řečí v reklamních materiálech by jej člověk skutečně čekal. Nicméně nenaměřili jsme nic (cetanové číslo 52,2), co by mohlo ovlivnit výkon, hlučnost či spotřebu paliva. | |||
Zkouška (jednotka) | nejistota měření | požadavek ČSN EN 590 | výsledek |
Cetanové číslo (1) | +/- 1 | min. 51 | 52,2 |
Obsah 2_EHN (mg/kg) | +/- 20 | - | 50 |
Mazivost (µm) | +/- 60 | max. 490 | 176 |
Protikorozní vlastnosti | - | - | nepřítomnost koroze u všech vzorků |
Pěnivost (s) | +/- 9 | - | 9/57 |
Nafta čerpaná v Německu
Aral Ultimate Diesel SRN | |||
Nafta nabízí nejvýraznější možný dopad na výkonové parametry motoru, hlučnost a spotřebu paliva (cetanové číslo 62,9). Jako jediná z testovaných naft nevzniká pouze přidáním účinných látek (aditiv) do standardního rafinérského produktu, ale liší se v samé technologii výroby. | |||
Zkouška (jednotka) | nejistota měření | požadavek ČSN EN 590 | výsledek |
Cetanové číslo (1) | +/- 1 | min. 51 | 62,9 |
Obsah 2_EHN (mg/kg) | +/- 20 | - | 1140 |
Mazivost (µm) | +/- 60 | max. 490 | 346 |
Protikorozní vlastnosti | - | - | nepřítomnost koroze u všech vzorků |
Pěnivost (s) | +/- 9 | - | 5/52 |
Shell V-Power Diesel SRN | |||
Kdyby toto nabízel Shell v České republice, stal by se vítězem testu. Skvěle chrání vstřikovací zařízení, výrazně ovlivňuje výkon, hlučnost i spotřebu (cetanové číslo 58,9). A vůbec, opravdu ani trochu nepění. Pistole se vypne, až když je nádrž po hrdlo plná. | |||
Zkouška (jednotka) | nejistota měření | požadavek ČSN EN 590 | výsledek |
Cetanové číslo (1) | +/- 1 | min. 51 | 58,9 |
Obsah 2_EHN (mg/kg) | +/- 20 | - | 450 |
Mazivost (µm) | +/- 60 | max. 490 | 172 |
Protikorozní vlastnosti | - | - | nepřítomnost koroze u všech vzorků |
Pěnivost (s) | +/- 9 | - | 0/0 |
Standardní nafta
PapOil Diesel |
|||
Zkouška (jednotka) | nejistota měření | požadavek ČSN EN 590 | výsledek |
Cetanové číslo (1) | +/- 1 | min. 51 | 52,9 |
Obsah 2_EHN (mg/kg) | +/- 20 | - | pod 50 |
Mazivost (µm) | +/- 60 | max. 490 | 141 |
Protikorozní vlastnosti | - | - | nepřítomnost koroze u všech vzorků |
Pěnivost (s) | +/- 9 | - | 8/18 |
Jak jsme testovali vzorky nadstandardních naft
-
Při tankování jsme se chovali jako běžní zákazníci, brali jsme vždy pět litrů nafty do celkem osmi čistých plastových kanystrů.
-
Vzorky označené pouze čísly testovala akreditovaná laboratoř Ústavu paliv a maziv.
-
Nadstandardní nafty slibují vyšší výkon motoru, nižší hlučnost, snížení emisí a snazší startovatelnost. Tyto vlastnosti jsou dány hlavně cetanovým číslem.
-
Dále slibují ochranu a nižší opotřebení vstřikovacího zařízení, což je důležité pro vysokotlaké systémů moderních automobilů.
-
Hlavním parametrem šetrnosti nafty ke vstřikování je mazivost, důležité jsou také protikorozní vlastnosti. Nafta tedy nejen sama korozi nezpůsobuje, ale dokonce je schopna chránit vstřikování i v případě, že by se do něj dostala voda.
-
Objednali jsme proto v ÚPM změření cetanového čísla, mazivosti, protikorozních vlastností a pěnivosti, pro lepší orientaci hodnotitelů pak ještě obsah 2-EHN (látka používaná ke zvyšování cetanového čísla) a hustotu nafty.
-
Test hradily obě redakce ze svého rozpočtu.
Parametry motorové nafty
- Cetanové číslo
Asi jediný z parametrů nafty, které řidič pocítí při jízdě. Čím vyšší má nafta cetanové číslo, tím rychleji se po vstříknutí do válce vznítí. Vyšší cetanové číslo přináší lepší startovatelnost, nižší emise, nižší spotřebu paliva, vyšší výkon a nižší hlučnost motoru.
-
Obsah 2-EHN
Pro zvýšení cetanového čísla se nejčastěji používá chemická látka 2-etylhexylnitrát, výsledná hodnota pak závisí na původním cetanovém čísle nafty, přídavku 2-EHN a vnímavosti nafty vůči němu. -
Pěnivost
Vlastnost důležitá zejména z hlediska komfortu tankování. Pokud nafta výrazně pění, vypne se pistole dříve.
Plné znění testu včetně názorů expertů vyjde v říjnovém čísle magazínu AutoDiesel.