Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Není krásné, ale je skvělé: Ferrari California

Ferrari je jedna ze značek snů. Do její nabídky auto bez střechy neodmyslitelně patří. California je základní model značky. Jenže ve ferrarovštině to znamená 4,5 milionu základní ceny, po úpravách, které letos dostala, skoro pět set koní výkonu a zrychlení na stovku za čtyři sekundy.

California není ostrý sporťák, takový ani postavit nechtěli, je to neskutečně rychlé, obratné a nečekaně pohodlné fáro. Ideálně červené, jak se na ferrari patří. Tenhle spider, jak Italové dvoumístným sporťáčkům říkají, má být autem pro každý den.

Ferrari California

Můžete to brát s rezervou, ale je fakt, že i podle průzkumů Ferrari mezi majiteli, používají californii mnohem častěji než svá další ferrari. Pětina z nich každý den a najedou ročně o třetinu víc než ostatní ferraristé. Není to jen proto, že je nejlevnější a vlastně "nejobyčejnější". Ortodoxní ferraristé nad ním trochu ohrnují nos, buď je to tím, že v něm nikdy nejeli, anebo proto, že v autě s koníkem ve znaku chtějí jen závodit.

California je totiž hlavně parádně vyvážené auto. Zatáčky se drží jak přibité, do toho má famózní přesné, citlivé a rychlé řízení, kam otočíte volantem, tam zamíří. Že je to takový rozdíl, poznáte, až z něj přesednete do kteréhokoliv jiného auta.

California je ale taky nečekaně pohodlná, i rozbitou okresku přeletí, nevytřese z vás duši a stejně má řidič dokonalou jistotu vlády nad autem. Holt, sportovní podvozek neznamená prkenně tvrdý podvozek.

Unešeni budete osmiválcovým motorem, je úžasně silný, 490 koní výkonu bryskně reaguje na každé sešlápnutí plynu. Jen nemají hlas, charakterní zpěv italských aut californii chybí, dohání to brumendo výfuků.

Ferrari California

Požadavek na každodenní pohodlnost splní automatická převodovka. Je to dvouspojková sedmistupňová skříň, neohrnujte nad ní nos, řadí parádně rychle a plynule. Sportovnější povahy samozřejmě mohou volit rychlosti ručně, k tomu jsou pod volantem dvě velká pádla, za která stačí vzít. 

Ferrari California v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor: 4 562 x 1 908 x 1 321 x 2 670 mm
  • objem nádrže: 78 l
  • architektura: vpředu podélně uložený motor, pohon zadních kol
  • motor: atmosférický zážehový V8 (90 stupňů), 4 297 ccm
  • max. výkon: 360 kW/490 k
  • max. točivý moment: 505 Nm
  • zrychlení 0-100 km/h: 3,8 s
  • max. rychlost: 311 km/h
  • základní cena: 150 tisíc eur bez DPH (3,75 milionu korun)

Převodovka pak zaváhá jen při opravdu dravé jízdě, kdy se jí snažíte vnutit moc brutální podřazení. Správný okamžik k přeřazení nahoru připomenou řidiči diody vetknuté nahoru do věnce volantu, když září červená, řaďte. Volant zdůrazňuje závodivé srdce ferrari velkým červeným startovacím tlačítkem a nezbytným manettinem. To je ovladač, kterým se mění nastavení celého vozu.

Sedí se jen těsně nad zemí, to se řidiči, který chce vědět, co auto dělá, líbí. Horší je to s vystupováním, hlavně když máte nataženou střechu.

Sedačky vypadají docela obyčejně, ale jsou skvěle pohodlné a dokonale podrží v zatáčkách, ve kterých se california sice nakloní možná trochu víc, než čekáte, ale drží stopu dokonale.

Výhrada putuje za modulem komunikačního centra uprostřed přístrojovky zahrnujícího i navigaci. Ta funguje velmi dobře, ale grafika, vzhled a zpracování panelu rozhodně neladí s milionovým autem.

Praktické ferrari

California umí být i praktická. Zaprvé si můžete vybrat, jestli chcete interiér 2 + 2. To znamená pro dva dospělé a dvě děti. Koho by to zajímalo: dítě v dětské sedačce se dozadu vejde. Anebo dvě sedačky a vzadu jen místo pro zavazadla, dají se tam uchytit dva speciální stylové kufříky.

Ferrari California

Je to sice auto se skládací střechou, ale střecha je plechová. Plech namísto plátna uvítají ti, kdo chtějí californií jezdit i v zimě. Důmyslný mechanismus vám ji složí po dílech do kufru za pár sekund, stačí podržet tlačítko. Když necháte střechu nataženou, překvapí vás tohle ferrari velikostí kufru. Žádná nouzovka na kreditku a plavky. Hezky velký prostor s překvapivě nízko položenou podlahou. Lehkost, s jakou se do californie nakládají věci, můžou závidět i některé kombíky.

Plechová střecha má ale i jednu nectnost: auto má díky tomu hodně velký a hranatý "zadek". Ale taková už jsou snad všechna moderní ferrari. Mají maximálně funkční, technicistní design. Ohromující krása to není, ale ten koník na kapotě to spraví... 

Ferrari California

Vylepšení dokonalého

S novým modelovým rokem se california dočkala citelných vylepšení. Pro snížení váhy o 30 kilo a dalších třicet koní výkonu pod kapotou museli konstruktéři udělat víc než se na první pohled může zdát.

Základní ferrari tak má od letoška 490 koní a váží 1 600 kg. Přímovstřikový atmosférický osmiválcový 4,3litr nabral sílu díky nově navrženým výfukovým svodům a úpravou softwaru řídicí jednotky. Tak se také vyhladila křivka točivého momentu, u kterého přibylo 18 Nm (max. 505 Nm při pěti tisících otáčkách). Úprav se dočkala i kliková skříň i písty.

Konstruktéři upravili také hliníkové šasi californie. Na kterém jsou teď použity 4 nové druhy hliníkových slitin ke stávajícím osmi (známých je podle Ferrari 20 takových slitin). Přední podélné nosníky jsou níž, přepracovávaly se spoje, šest kilo ušetřilo nahrazení oceli hliníkem na předním rámu nesoucím motor.

Ferrari California

Díky všem těm úpravám má být california rychlejší při sprintu z nuly na stovku, nově jej zvládá za 3,8 sekundy.

Kdo chce ostřejší verzi, může zvolit paket Handling Speciale. V něm jsou tužší pružiny, strmější převod řízení a magnetoreologické tlumiče dostanou rychlejší řízení, které zkrátí na polovinu změnu tuhosti. Jak už název napovídá, jsou tyto úpravy zaměřené na lepší chování vozu při sportovnější jízdě.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...