Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Maxipětistovka: fiat pro rodinu nabídne spoustu místa a kávovar

aktualizováno 
Zvenku vypadá jako italský designový kávovar a uvnitř ho skutečně má. V katalogu příplatkové výbavy bude Fiat 500L opravdu nabízet malý kávovar ve tvaru termosky, který umístíte mezi sedadla. Velkoprostorová novinka bude s přehledem plnit roli rodinného auta. Lidovou cenu ale čekat nemáme.

Olivier François, šéf značky Fiat, letošní novinku značky v Ženevě přirovnal ke cappuccinu. Pochopíte to, až když ji poznáte. Pětistovka je italské espresso, říkají mu také "piccolo". Rychlé kafe na baru. To 500L je velká káva, kterou si dáte s partou. Ta se dokonce vejde i dovnitř a s tím palubním kávovarem si ji i uvaří. Pokud kafe nepijete, pochopíte jejich nátury líp, když je přirovnáte k malému pivu a tupláku.

Novodobá multipla

Fiat 500L se názvem i vzhledem k maličké pětistovce vehementně hlásí. Zrovna tohle označení se k ní ale moc nehodí. Fiat 500L je totiž obrovský, a to i na pohled. Možná by se měl jmenovat spíš multipla. S pětistovkou ale slaví italská značka úspěchy, a tak toho chtějí u Fiatu využít.

Fiat 500L

Na den přesně přesně pět let od představení Fiatu 500 a 55 let od premiéry původní pětistovky se 4. července rozběhla výroba v srbském Kragujevaci. Novinka, která se vyrábí v bývalé fabrice Zastavy, do Česka dorazí v listopadu. "Na hlavních evropských trzích se objeví začátkem července. Do konce roku 2013 pak bude nabízen na více než 100 trzích světa včetně USA," slibuje Fiat.

Může se hodit

Uvažujete o koupi Fiatu 500 L? Vyberte si ho na Automodul.cz/Fiat 500L.

"Podle posledních průzkumů dosahují v Evropě prodávaná vozidla průměrné délky 4,1 metru. Tato velikost umožňuje velmi snadný pohyb v hustém městském provozu a zároveň plnit potřeby uživatelů i při cestách na delší vzdálenosti," vysvětlují tvůrci. "Fiat 500L je dlouhý 4,14 metru, což je jen o sedm centimetrů víc než u modelu Punto."

Možná si u Fiatu dělají plány, že by 500L mohl uspokojit i zákazníky neúspěšného brava. Novinka se totiž svou mohutností i vzhledem blíží dnes módním crossoverům. A to je v plánu ještě uvedení terénnějšího provedení 500X. A chystá se i XL verze s prodlouženou zádí, do které se vejde sedm cestujících.

Fiat 500L

Konkurenty jí jsou Opel Meriva, Ford B-Max nebo Citroen C3 Picasso vzhledem a stylem třeba i Mini Countryman. Italské ceny začínají na 15 500 eurech, Fiat vidí 500L jako stylovku, nízkou cenu podle hlasů ze zákulisí tedy čekat v Česku nemáme. Však taky pětistovka na rozdíl od všech ostatních fiatů nezlevňuje a i jako ojetina si drží cenu.

Vzhledem chce odkazovat stejně jako jménem na pětistovku. Ze skicáku šéfdesignéra Fiatu Roberta Giolita ale vzešlo auto připomínající právě novodobé mini. "Vypadá jako mini, ale je hezký. A velký," rozplýval se na benzince Ital v roadsteru od BMW. Jak jezdí, ptala se s nadšením v očích i řidička Fiatu Panda na turínské křižovatce při čekání na zelenou.

Vzhledem každopádně zaujme. Všímaví se pozastaví nad obrovitánskými koly, základní rozměr je 195/65 R15 stejný, jako má třeba i Fiat Bravo. Naštěstí je to ale rozměr, který patří k nejobvyklejším, takže přezutí téhle přerostlé pětistovky majitele nezruinuje. Pro doplnění: rodinný fiátek může mít až sedmnáctipalcová kola s gumami rozměru 225/45.

Velkoprostor a spousta odkládacích schránek

Kromě toho kávovaru se můžete v 500L rozmazlovat třeba prosklenou střechou o ploše jeden a půl metru čtverečního anebo navigačním systémem. To bude všechno za příplatek. I v základním provedení se budete těšit ze spousty odkládacích prostor a schránek, třeba praktické poličky ze zadní strany předního opěradla. Snad také do základní výbavy – o cenách se zatím podle informací iDNES.cz hádá české zastoupení Fiatu s centrálou – dají i posuvnou dělenou zadní lavici. Sice nemá polohovatelné opěradlo, to ale bude chybět málokomu. Zato se všem zalíbí, že ti vzadu sedí výš než šofér se spolujezdcem, mají tak výhled přes jejich hlavy.

Místa nad hlavou pod stropem má celá posádka spoustu. Pokud nejste obři, říkáte si, že toho nevyužitého místa nad hlavou máte možná zbytečně moc, kdo rád sedí výš, aby měl přehled nad provozem, bude ale nadšený.

Fiat 500L

Dva dospělí se za sebe poskládají s veškerým pohodlím. A i když posunete zadní sedadlo co nejvíc dopředu, stále je to únosné. Celá kabina je hodně prostorná, maxipětistovka se sice hlásí k nejmenšímu fiatu, ale může bez okolků zastat roli rodinného auta. Normálnímu rodinnému výletničení bude stačit i čtyřsetlitrový kufr (při odsunutí zadních sedadel vzad necelých 350 l). Má pravidelný tvar a je dobře přístupný. Pod podlahu je falešné dno na menší položky nákupu.

Fotogalerie

U Fiatu tvrdí, že interiér 500L má 1 500 možností uspořádání interiéru. Například po sklopení předního sedadla spolujezdce a jednoho zadního sedadla lze převážet předměty až 2,4 metru dlouhé. Vznikne tak zcela rovná ložná plocha. 

Pětistovka pro rodinu

Od bachratého rodinného auta atletické výkony nečekáte. Při jízdě ale "eLková" pětistovka překvapí dospělým chováním. Podvozek není měkký, ale ani z vás nevytřese duši. Naladili ho akorát tak, aby měl řidič pocit jistoty, na nerovnostech se sice zhoupne, ale neodskočí. V zatáčkách se vysoká karoserie podle očekávání naklání, ale stopu drží auto s jistotou. Při otočení volantu stáčí čumák do oblouku rychle a zostra. U řízení se snažili konstruktéři fiatu potlačit tradičně kritizovanou lehkost a neurčitost. Hranatokulatý volant Fiatu 500L vám tak už neplave v rukou jako třeba v puntu, ze kterého vychází použitá platforma, ale stále to není nejlepší. Na dálnici řízení hodně ztuhne, ale nějakou citlivost a zpětnou vazbu nečekejte. Pro parkování je připraveno tradiční tlačítko city, které změní převod řízení. Při těchto manévrech oceníte dobrý výhled z auta.

FIRE do starého železa nepatří

Pro 500L Fiat připravil tři motory. Základem bude benzinový čtyřválec 1,4 litru s 95 koňmi, silnější je dvouválcový přeplňovaný Twinair 0,9 litru (ten má 105 koní), nafťáky zastupuje 85koňový Multijet 1,3. Začátkem příštího roku ještě dorazí verze na zemní plyn, která bude mít pod kapotou právě Twinair s výkonem sníženým na 80 koní. Chystá se také objemnější diesel turbodiesel. Více o dvouválcovém motoru Twinair čtěte zde

Fiat 500L

Při prvním seznámení s 500L, které proběhlo na pozvání automobilky v Turíně, se nejvíc líbila základní čtrnáctistovka. Prehistorický čtyřválec FIRE ani po víc než pětadvaceti letech, kdy se poprvé představil ve Fiatu Uno, nezklame. Parádně se nechá vytáčet, rychle reaguje na pokyny pravačky na plynu a je přirozeně silný. V městském provozu a poskakování mezi semafory vystačil s osmi litry benzinu. Jen se musíte smířit s hodně těžkým zpřevodováním šestistupňové skříně (při 130 km/h točí 3 400 ot/min). Motor si nechá líbit pohánění ručky otáčkoměru k šesti tisícům a stále má snahu táhnout. Na sprinty ze semaforů vám zpřevodování nepomůže, zato můžete s elánem a v klidu dobře odhlučněného interiéru upalovat po dálnici stopadesátkou. Třeba do Itálie k moři...





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.