Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford B-MAX je geniální mamataxi

aktualizováno 
B-MAX je skvělý, šikovnější auto na rozvoz dětí do školy a nákupy najdete těžko. Jedno z nejpraktičtějších malých MPV má ale velkou chybu, špatně se do něj vejde kočárek. Spíše ho tak ocení senioři, jimž se díky obří díře místo dveří bude dobře nastupovat.

Ford B-MAX | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Další potíž B-MAXe je v ceníku. Díky bonusu, který dostal nový ford do zahájení prodeje, sice základní cena klesla z "oficiálních" startovacích 328 na 290 tisíc korun, jenže to by byla dobrá nabídka tak před dvěma lety. Dnes už stojí konkurenti v podobě Škody Roomster, Citroënu C3 Picasso, Opelu Meriva, Hyundaie ix20, ale i nového Fiatu 500L míň. Za  výjimečnost si holt musíte u B-MAXe připlatit. Navíc v základním provedení chybí klimatizace (+ 25 tisíc), rádio nebo elektricky ovládaná zrcátka.

Ford B-MAX

Kdo ceny přehlédne a z prodejce třeba vyrazí ještě nějakou slevu, pořídí jedno z nejzajímavějších aut posledních let. Měřeno samozřejmě jinou než "závodnickou" optikou je prostě povedené. B-MAX jezdí dobře, ale jeho královské disciplíny jsou jiné.

Genialita auta, které "nejde vyrobit"

Už dlouhá desetiletí nás automobilky lákají na autosalonech na koncepty bez středového sloupku. Vypadají skvěle, prakticky, vzdušně. Jenže v druhé větě vám vysvětlí, že takové auto nejde vyrobit, protože bez prostředního sloupku by bylo málo bezpečné.

U Fordu si s tím poradili. Výztuhy dali do dveří, takže jsou teď pořádně masivní. Ale posádku ochrání, B-MAX to prokázal i v nezávislých crash testech EuroNCAP.

Pokud vaše srdce nebije jen pro sporťáky, tohle řešení vás na první vyzkoušení dostane. Přední dveře doširoka otevřete, zadní odsunete vzad a odkryjete tak celou kabinu. Navíc se dají otvírat nezávisle na sobě, takže pasažéři vzadu nemusejí čekat, až ti přední vystoupí.

Ford B-MAX

Ničím nerušený otvor má jeden a půl metru. Za volant se nastupuje zlehka a dozadu taky tak. A hlavně, dozadu se v žádném jiném autě neinstaluje jednodušeji dětská sedačka a do ní dítě. Nepřekáží vám sloupek a nepřekáží dveře. Trochu zvykání vyžaduje otvírání a zavírání těch posuvných dveří. Třeba když stojíte v kopci a posouváte je vzhůru usazeni uvnitř, cítíte, jak jsou mohutné.

Spousta místa pro čtyři

Člověk najednou vidí interiér auta z úplně jiných úhlů. V B-MAXu je navíc hezky prostorný, hlavně když připlatíte za prosklený strop. Sedí se výš, jak je u MPVček zvykem, šofér má dobrý výhled. Zvykat si musíte na tvarování předních sedadel. Opěradlo vás hezky obejme a drží dobře tělo, ale sedák je profilovaný méně.
B-MAX nutí řidiči polohu víc nakolmo. Když pak sedíte se zadkem zaraženým v sedačce hodně vzad, může někomu vadit, že má sedák vzadu zvednutý polštář.

Může se hodit

Zamilovali jste si Ford B-MAX? Tak si ho kupte. Vybírejte na Automodul.cz/Ford B-MAX.

Na všech čtyřech místech máte prostoru dost, na cestování v pěti to moc není. Přece jen to je malé MPV. Přístrojovka je po fordovsku moderní, trochu tvarově překombinovaná, ale funkční. Chybí teploměr chladicí kapaliny a hlavně odkládací prostory vpředu, použitelné jsou vlastně jen velké kapsy ve dveřích. Zvykat si budete na nesmyslně malá tlačítka na středovém panelu, rádiem počínaje a klimatizací konče.

Stěhovací disciplíny zvládá B-MAX po funkční stránce na výbornou. Sedadla zadní řady sklopíte jednou rukou, nemusíte zvlášť manipulovat se sedákem a rovina zařezává s dnem kufru, pod kterým je ještě schránka. Navíc má sedadlo spolujezdce dopředu sklopné opěradlo, takže v jen o pár centimetrů přes čtyřmetrovém autě odvezete i dlouhou ledničku.

Ale je tu jeden velký zádrhel: malý kufr. Co do litrové hodnoty (304 l) to špatné vůbec není, ale u maminkovských aut se to měří jinak. Když půjdete kupovat kočárek, určitě ozkoušejte, jak a jestli vůbec se do B-MAXu dá složit. Právě v tom je B-MAX trochu nepochopitelný: je jak dělaný na vození mimina v sedačce. Ale k miminu patří přece i kočár!

Ford B-MAX
Ford B-MAX

Nafťák pro kliďase

Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, jak se na ford sluší. Řízení je rychlé a přesné, v ostré zatáčce se dravě opře o vnější kolo a projede ji s jistotou. Vysoká stavba samozřejmě zapříčiňuje větší náklony karoserie, ale čekáte to. Navíc nápravy jsou doširoka rozkročené, takže je podvozek jistý a klidný v zatáčkách i na dálnici.

Fotogalerie

Tužší, ale ne prkenné ladění podvozku se drží tradic Fordu. S rozbitou českou okreskou se vypořádá se ctí. Jednotlivé díry odtlumí, ale na zimních gumách, které obul minulý týden, byl alergický na drobné nerovnosti. Řidič cítil na nijak velkých (16") semperitech každou vrásku na silnici a při dálničním kalupu roleta na asfaltu autem "zabrněla".

Naftová šestnáctistovka s výkonem 95 koní (70 kW) nebude obvyklou volbou kupců B-MAXe.

Hlavně kvůli nevhodnému zpřevodování bohužel pouze pětistupňové manuální převodovky to žádný dravec není. Když se B-MAX rozjede, dokáže jet rychle, ale změny režimů jako by motor neměl rád. Je to však hlavně převodovkou, které šestka hodně chybí.

Po dálnicích a Praze jezdil B-MAX v prvních letošních mrazech svižně se spotřebou 6,2 litru na 100 km. Klidný řidič, který se s autem sžije, se dostane tak o půl až tři čtvrtě litru níž.

Ford B-MAX

Vzhledem k zaměření auta a cenám bude rozhodně rozumnější zamířit v ceníku níž a spokojit se se základní benzinovou jedna-čtyřkou. Devadesát koní bude na maminkovské ježdění po nákupech, školkách a do práce stačit.

Dá se čekat, že to bude nejprodávanější motor, vždyť přeplňovaný tříválec 1,0 Ecoboost je sice ceněný za své výkony a automobilové fandy zaujme, jenže cenu B-MAXe katapultuje nad úroveň přece jen praktičtějšího, dospělejšího a vybavenějšího focusu.

Ford B-MAX

V soukromém hodnocení iDNES.cz a MF DNES je vůz horkým favoritem finálového výběru na české auto roku. Je to opravdu odvážné, netradiční, zajímavé a povedené auto. Jenže rozum a hlavně peněženky zákazníků budou spíš proti.

Na druhou stranu, jeden z jeho předchůdců Ford Fusion také přišel na český trh s nesmyslnou cenou. V průběhu kariéry však výrazně zlevnil (o sto tisíc), stal se z něj český bestseller a o poslední kousky byla letos s koncem prodeje tahanice.




Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Impreza se nečekaně vrátila do Evropy. Už jsme s ní jeli

Subaru Impreza

Subaru za pár let přestavělo svojí evropskou nabídku, dnes o sobě hrdě říká, že je to značka SUV. Pravda, jezdí stále...

Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Kia Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený...

Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

UAZ 469 Hunter

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na...



Najdete na iDNES.cz